4560
Sök

Volvo 945 turbo diesel, Klickade på starten

337 Inlägg
29 maj 2014
Trådstartare
#1
Hej,

Som rubriken lyder så har jag en Volvo 945 turbo diesel som klickade på starten idag.

Ska ta det från början, Jag och några vänner var och tog oss ett dopp i en sjö så när vi skulle där ifrån ( motorn fortfarande hyfsat varm ) Så vred jag om nyckeln men det klickade bara startmotorn gick inte, Men efter jag försökte starta igen så lätt ja den glöda längre så starta den på en gång.

Min fråga är det finns det ett skydd i d24 så att det inte går om man har glödat tillräckligt länge eller är de något som börjar bli dåligt?

Mvh Eric

Ps: Bilen är helt original

21 761 Inlägg
29 maj 2014
#2
I mina ögon verkar det som att startmotorn (solenoiden) bråkar, jag tror inte att bilen har någonting som "spärrar" ifall man inte har glödat tillräckligt länge. smile

337 Inlägg
29 maj 2014
Trådstartare
#3
Drönirettab skrev:
I mina ögon verkar det som att startmotorn (solenoiden) bråkar, jag tror inte att bilen har någonting som "spärrar" ifall man inte har glödat tillräckligt länge. smile

Är detta något lätt att fixa?

Har annars alltid startat jätte fint för mig mig,

337 Inlägg
29 maj 2014
Trådstartare
#4
Eric91 skrev:
Drönirettab skrev:
I mina ögon verkar det som att startmotorn (solenoiden) bråkar, jag tror inte att bilen har någonting som "spärrar" ifall man inte har glödat tillräckligt länge. smile

Är detta något lätt att fixa?

Har annars alltid startat jätte fint för mig mig,

Ps: märkt att temp mätaren alltid står på arbets temp, har pinnen fastnat tro?  sad
Senast redigerat av Eric91 (29 maj 2014)

Forummoderator
18 151 Inlägg
30 maj 2014
#5
Som Dröneri säger: Solenoid.

Kan vara polanslutningarna på batteriet som börjar bli dåliga/kass kontakt med. Gör den om det så titta om alla ljus i instrumenten dör eller inte.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

337 Inlägg
30 maj 2014
Trådstartare
#6
Hybridsmurfen skrev:
Som Dröneri säger: Solenoid.

Kan vara polanslutningarna på batteriet som börjar bli dåliga/kass kontakt med. Gör den om det så titta om alla ljus i instrumenten dör eller inte.

Vart sitter Solenoid på startmotorn eller smile?

Mvh Eric

Ps: vart sitter startmotorn på en d24? ( första gången bilen krånglar)
Senast redigerat av Eric91 (30 maj 2014)

338 Inlägg
30 maj 2014
#7
Eric91 skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Som Dröneri säger: Solenoid.

Kan vara polanslutningarna på batteriet som börjar bli dåliga/kass kontakt med. Gör den om det så titta om alla ljus i instrumenten dör eller inte.

Vart sitter Solenoid på startmotorn eller smile?

Mvh Eric

Ps: vart sitter startmotorn på en d24? ( första gången bilen krånglar)

Solenoiden sitter på startmotorn, startmotorn sitter på sprängkåpan

21 761 Inlägg
30 maj 2014
#8
Eric91 skrev:
Vart sitter Solenoid på startmotorn eller smile?

Om du följer batteriets pluskabel så sitter den fast i en grov bult på en svart cylinderformad "klump" på startmotorn, den klumpen är solenioden.

En solenoid fungerar ungefär som ett väldigt kraftigt relä kan man säga, i det här fallet kopplar den ihop batteriets pluskabel till själva lindningen på startmotorn när man vrider nyckeln i startläge. smile

Eric91 skrev:
Är detta något lätt att fixa?

Har annars alltid startat jätte fint för mig mig,

Om det är solenoiden som bråkar så kan man plocka isär den och putsa rent i kontakterna, det kan hjälpa. Är startmotorn aldrig utbytt så är det egentligen inget konstigt om den börjar krångla nu, trots att den hittills har funkat fint.

Eric91 skrev:
Ps: märkt att temp mätaren alltid står på arbets temp, har pinnen fastnat tro?  sad

Gör den det så fort du slår på tändningen eller är det så fastän tändningen är avslagen?
Senast redigerat av Drönirettab (30 maj 2014)

337 Inlägg
30 maj 2014
Trådstartare
#9
Drönirettab skrev:
Eric91 skrev:
Vart sitter Solenoid på startmotorn eller smile?

Om du följer batteriets pluskabel så sitter den fast i en grov bult på en svart cylinderformad "klump" på startmotorn, den klumpen är solenioden.

En solenoid fungerar ungefär som ett väldigt kraftigt relä kan man säga, i det här fallet kopplar den ihop batteriets pluskabel till själva lindningen på startmotorn när man vrider nyckeln i startläge. smile

Eric91 skrev:
Är detta något lätt att fixa?

Har annars alltid startat jätte fint för mig mig,

Om det är solenoiden som bråkar så kan man plocka isär den och putsa rent i kontakterna, det kan hjälpa. Är startmotorn aldrig utbytt så är det egentligen inget konstigt om den börjar krångla nu, trots att den hittills har funkat fint.

Eric91 skrev:
Ps: märkt att temp mätaren alltid står på arbets temp, har pinnen fastnat tro?  sad

Gör den det så fort du slår på tändningen eller är det så fastän tändningen är avslagen?

När jag slår på tändningen sad,

Kanske är lika bra att inverserna i en ny startmotor kanske då smile

21 761 Inlägg
30 maj 2014
#10
Att tempmätaren gör så där kan bero på fel i tempgivaren, i så fall byts givaren ut. Jag har dock ingen aning om var den sitter på D24.

Det är ju inte absolut säkert att startmotor är dålig, du bör försöka kolla upp noggrant om det händer flera gånger. En multimeter skulle vara fint att ha i såna här lägen, då kan du mäta att det kommer spänning i den tunna kabeln som sitter på solenoiden och att det även kommer fram spänning i batteripluskabeln. smile

337 Inlägg
30 maj 2014
Trådstartare
#11
Drönirettab skrev:
Att tempmätaren gör så där kan bero på fel i tempgivaren, i så fall byts givaren ut. Jag har dock ingen aning om var den sitter på D24.

Det är ju inte absolut säkert att startmotor är dålig, du bör försöka kolla upp noggrant om det händer flera gånger. En multimeter skulle vara fint att ha i såna här lägen, då kan du mäta att det kommer spänning i den tunna kabeln som sitter på solenoiden och att det även kommer fram spänning i batteripluskabeln. smile

Hej, Det hände idag igen att det bara klicka på starten så fick vrida tillbaks nyckeln så starta han fint sen igen smile, Får nog skaffa mig en multimeter imorgon kanske smile,

Måste bara fråga om du vet vad det är för spärrskaft som passar så man kan ta bort oljepluggen ( har testat med 4 olika sorter ingen passar -_-)

Ps: tack för riktigt bra och seriösa råd och förslag det uppskattas smile

4 670 Inlägg
31 maj 2014
#12
Om solonoiden klickar ge den ett lätt slag med någon ringnyckel eller liknande så brukar det hoppa igång. Tills fu tagit bort och kollat skicket på den.


21 761 Inlägg
31 maj 2014
#13
Eric91 skrev:
Hej, Det hände idag igen att det bara klicka på starten så fick vrida tillbaks nyckeln så starta han fint sen igen smile, Får nog skaffa mig en multimeter imorgon kanske smile,

Ja, det tycker jag. Tändlåset är nämligen en till sak som kan ge såna där fel, det sista läget i låset blir slitet och slutar ge kontakt så att inte startmotorns solenoid får sin aktiveringsspänning. Det felet kan du mäta dig fram till genom att kolla om det kommer fram spänning till den tunna kabeln på solenoiden när nyckeln vrids till startläge då startmotorn bara klickar.

Eric91 skrev:
Måste bara fråga om du vet vad det är för spärrskaft som passar så man kan ta bort oljepluggen ( har testat med 4 olika sorter ingen passar -_-)

Jag vet inte om D24 har samma mått som på B21/B23/B230, men min B230E har iaf 1 tum. smile

337 Inlägg
31 maj 2014
Trådstartare
#14
På d24 så sitter den ju ingen "vanlig" olje plugg utan det är så man klickar i spärrskaftet på en gång utan hylsa.

Mvh Eric

1 362 Inlägg
31 maj 2014
#15
hade samma problem på min d24 men då hade jag åkt över ett fart hinder och då hade kabeln på start motorn lossnat och hängde brevid wink


21 761 Inlägg
31 maj 2014
#16
Eric91 skrev:
På d24 så sitter den ju ingen "vanlig" olje plugg utan det är så man klickar i spärrskaftet på en gång utan hylsa.

Mvh Eric

Okej, en plugg med invändig fyrkantsfattning alltså?

Kolla om det går att mäta med skjutmått eller linjal, då har du ett mått att utgå ifrån när du söker lämpligt verktyg. När det gäller spärrskaftens fattning så brukar det finnas 1/4, 3/8, 1/2 och 3/4 tum för "vanligt folk", sedan finns 1 tum och större till verkstäder. smile

1/4 = ca 6,3 mm
3/8 = ca 9,5 mm
1/2 = 12,7 mm
3/4 = ca 19 mm
1 = 25,4 mm

337 Inlägg
31 maj 2014
Trådstartare
#17
Drönirettab skrev:
Eric91 skrev:
På d24 så sitter den ju ingen "vanlig" olje plugg utan det är så man klickar i spärrskaftet på en gång utan hylsa.

Mvh Eric

Okej, en plugg med invändig fyrkantsfattning alltså?

Kolla om det går att mäta med skjutmått eller linjal, då har du ett mått att utgå ifrån när du söker lämpligt verktyg. När det gäller spärrskaftens fattning så brukar det finnas 1/4, 3/8, 1/2 och 3/4 tum för "vanligt folk", sedan finns 1 tum och större till verkstäder. smile

1/4 = ca 6,3 mm
3/8 = ca 9,5 mm
1/2 = 12,7 mm
3/4 = ca 19 mm
1 = 25,4 mm

Måste vara 3/8 som gäller för de får jag fram på skjutmåttet får testa igen då kanske använda lite mer våld wink

337 Inlägg
31 maj 2014
Trådstartare
#18
turbo98 skrev:
hade samma problem på min d24 men då hade jag åkt över ett fart hinder och då hade kabeln på start motorn lossnat och hängde brevid wink

Haha, Har redan varit där och kollat alla kablar sitter som dom ska wink

1 362 Inlägg
31 maj 2014
#19
Eric91 skrev:
turbo98 skrev:
hade samma problem på min d24 men då hade jag åkt över ett fart hinder och då hade kabeln på start motorn lossnat och hängde brevid wink

Haha, Har redan varit där och kollat alla kablar sitter som dom ska wink

bra då kan de uteslutas;)


337 Inlägg
31 maj 2014
Trådstartare
#20
En uppdatering, Nu har en kompis hjälpt mig så vi gjorde ett eget verktyg så vi fick loss olje pluggen, Bilen går mycket bättre/tystare nu när det är fin olja i smile,

Så ska jag ta och kolla solonoiden någon dag här fram över smile, En ny kosta över 2000 kr sad


Sök