3681
Sök

Konstigt slitage bromskiva

690 Inlägg
6 juni 2014
Trådstartare
#1
Hej.
Om en bromsskiva ser ut som på bilden nedan vad kan vara felet då?
Belägget ser likadant ut fast tvärt om då dvs en skåra/spår i yttre kanten ca 1 cm bred (mer än den normala kanten som blir).
Det är bara på insidan och endast på höger sida.
Bromsoket glider fint och kärvar ej i kolvarna. (höger ok glider bättre och har mindre motstånd i kolvarna än vad vänster har.

Förra ägaren bytte detta ok samt skivor och belägg vid 5500 mil då han hade liknande problem, och nu har bilen rullat 12000mil.
Det han bytte kärvade dock en aning vilket detta inte gör men han hade samma typ av slitage på skivan och belägget. Dock så hade han inga vibrationer som jag har
Beläggen är filade och smorda så de glider fint i okhållaren.
jag hade vibrationer i ratten innan jag bytte allt och dessa kvarstår fast nu blir höger broms och fälg betydligt varmare än vänster när man kört. Kan ju vara en viss inkörning period på nya skivor och belägg men tycker inte de ska skapa vibrationer i ratt i ca 100 och uppåt lite beroende på underlag/typ av asfalt.
lyfter jag upp däcken och snurrar dem så är det inget direkt motstånd som att oket kärvade och bromsen låg på... kanske en aning mer på ett visst ställe i rotationen på höger men det är inget som direkt känns utan ett litet lätt skrapande... inget som hörs när man kör dock.
Inget i framvagn verkar glappt som jag kan känna. Och felet är ju liknande som förra ägaren hade och hade det varit något annat som var på uppehället så bör ju detta pajat ihop efter 7000 mil om det var dåligt redan då?!?

någon som sätt något liknande eller vet vad felet kan vara?

Stort tack på förhand!

https://www1.garaget.org/gallery/images/30/29623/29623-f0bd44cdc9bdd580246ffc24ea97810d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/30/29623/29623-17b196ba00480594abe075982e218356.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/30/29623/29623-c25cfed3cbf255c9bb774493b6570674.jpg
Senast redigerat av AEN (6 juni 2014)

4 467 Inlägg
6 juni 2014
#2
ser helt normalt ut på en skiva som gått ett tag..

1 212 Inlägg
6 juni 2014
#3
skivorna är i bruksskick, men har varit med om att gått varma om du får vibrationer när du bromsar in. hade jag varit du, skulle jag bytt ut alla skivorna..

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....

690 Inlägg
6 juni 2014
Trådstartare
#4
Fast skivan och belägget är ju inte korrekt slitet... man kan säga att skivan har skurit ner en cm brett och ett par mm djupare på beläggets yttre kanten och skivan har som du ser en upphöjning ca 1cm från kanten... jag har aldrig sätt det innan Iallafall. .. och det är alltså endast på höger och på insidan av skivan...
resten är rakt slitet och fint..

690 Inlägg
6 juni 2014
Trådstartare
#5
Det där är de gamla skivorna och de är bytta... Vibrationerna är dock kvar helt oförändrade och inte påverkade av inbromsningar utan vibrationerna kommer vid ca 100kmh och uppåt.. lite olika beroende på Vilken typ av asfalt det är.

Det kanske är svårt att se på bilderna, men det är inget normalt slitage... övre cm på skivan står ut ett par mm... sen kommer den sedvanliga kanten alla skivor får... beläggen är slitna på samma sätt.. rakt och fint tills det återstår en cm av belägget... där är det en cm bred skåra ner i resten av belägget.
Senast redigerat av AEN (7 juni 2014)

690 Inlägg
7 juni 2014
Trådstartare
#6
Ritar med rött på bilden hur skivan ser ut då det är lite svårt att se på bilden i sig kanske. ..

http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=29623&image=2234609

https://www1.garaget.org/gallery/images/30/29623/29623-f1eec1b58bdc8a4fb6b3ee41bd9fcc27.jpg
Senast redigerat av AEN (7 juni 2014)

4 467 Inlägg
7 juni 2014
#7
ser ingen bild,men anser att skivorna ser ut så här,jobbar på bilverkstad så jag har sett några skivor,ang,obalansen kan ju vara ett hjul..

690 Inlägg
7 juni 2014
Trådstartare
#8
Ska balansera om däcken igen, men jag hade vibrationer innan sommardäcken gick på och sommardäcken är nya och fick perfekt balansering när de monterades.

Vibrationerna var mindre innan jag smörjde upp oken och allt iom årliga servicen. Efter jag hade gjort det tycker jag att vibrationerna vart mer tydliga. Jag bytte ut plattorna mellan belägg och oken då dessa var sönderrostade.
Som sagt däcken snurrar så fritt det kan gå tycker jag. Kan höra ett litet skrapande på ett ställe när däcket roterar upplyft,  men det är ju helt nya saker som inte slitits in än så det kanske inte är så konstigt.
Dock tycker jag inte att det är något motstånd direkt.
Nu blir ju dock höger fälg och bromsdelar varmare än vänster ( blev inte varmt innan skiv och belägg bytet)
Skulle kunna vara att det expanderar av värmen och få tar emot för jag har endast kontrollerat det när bromsarna varit svala än.

Dock så hade jag ju vibrationer innan jag bytte allt och då vart inte fälgarna varma så det är kanske inte den egentliga orsaken...
Inget som jag kan känna är glapp i framvagnen.
Skulle kunna tänkt mig styrled eller hjullager men det finns inget glapp alls.

Eftersom förra ägaren hade liknande fel som jag för ett par år sedan börjar jag tänka fabrikationsfel?!
Tankar går åt att Spineln är rak och i den sitter okhållaren som håller oket och beläggen.
Navet och hjullagerhuset är på något sätt snett och lutar skiva och fälg en aning och på så sätt skapar en lutning mot beläggen... räcker ju med en del av en milimeter för att det ska ställa till.... jag vet inte.. Spekulerar fritt nu
Senast redigerat av AEN (7 juni 2014)

4 467 Inlägg
7 juni 2014
#9
går verkligen kolven lätt i bromsoket,du skriver att hjulet blir varmt=broms ligger på,iom, att du satt på nya skivor o belägg så har ju kolven pressats in helt och där kan det var en "rost/skit" kant på kolven,som gör att kolven kärvar lite,lite ,kan räcka för att värma upp skivan och ge obalans/vibrationer

4 467 Inlägg
7 juni 2014
#10
kom på en sak till ang, obalansen,vad har du för fälgar?navringar?

1 020 Inlägg
8 juni 2014
#11
Säger som övriga här så blir skivorna efter ett bra tag.
Klossarna går inte ända ut o då rostar kanten sen växer rosten o äter på klossen.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

690 Inlägg
8 juni 2014
Trådstartare
#12
Fast den första kanten jag talar om är inte den sedvanliga kant som alla Skivor får längst ut, utan denna börjar en cm innan och är inte riktigt lika hög som den yttersta kanten... belägget har på samma gång en exakt lika dan fördjupning i samma höjd som den på skivan. Alltså har belägget nått hela skivans yta men på något sätt så har skivan inte slitits lika mycket den sista biten som resten av skivan och alla andra skivor och sidor.
Det har alltså förekommit någon form av ojämn bromsverkan eller ojämnt tryck just där. Eftersom skivan inte slitits jämt så har den format belägget efter sig såklart då denna del måste kommit emot skivan hela tiden då resten av skiva och belägg är korrekt slitet.
Frågan är då varför har belägget inte full kontakt eller kraft såsom den resterande delen av belägget har mot skivan vid bromsning?
Och varför bara just på den sidan av skivan på den bromsen? 
Förra ägaren hade lika fast med ett annat bromsok.

690 Inlägg
8 juni 2014
Trådstartare
#13
Ska gå igenom oket helt idag och dra tillbaka damasken och kolla så att det inte är en liten rost kant som orsakar detta... när jag tryckte tillbaka kolvarna så gick det lätt som smör typ.
Men visst det kan ju vara ett litet spår av rost som gör att den inte går tillbaka sista mm av egen kraft.

Återkommer.  :-)

690 Inlägg
8 juni 2014
Trådstartare
#14
Nu har har plockat bort oket igen.
När man pumpade ut kolvarna så gick den nedre kolven ut fortare än den övre som verkade sitta hårdare.... så jag stoppade det nedre oket och pumpade ut det övre också.
Lyfte tillbaka damaskerna och det fanns ingen rost bakom damasken på någon av kolvarna.
Dock så tog jag lite fint sandpapper och slipade ner yttre kanten på kolvarna lite (den utanför damasken) och sedan så tryckte jag in lite "rubber grease" under damaskerna.
När jag tryckte tillbaka kolvarna så åker ena ut när man trycker in den andra så man fick köra lite växelvis inåt så tillslut var båda i botten... Körde dem in och ut ett par gånger och nu gick båda kolvarna ut i samma takt och de verkade gå fint utan något värre motstånd. Tryckte man in båda samtidigt så var det ju såklart mer motstånd än om man tryckte en i taget.
Kollade även glidpinnarna och dessa gled fint. Gjorde rent glidpinnarnas dammskydd och smörjde upp allt igen. Dessa pinnar är ju av typ som även ska dra tillbaka oket lite och visst det är inget super vakuum men de åker tillbaka sakta när man dragit ut dem.
Beläggen går hur fint som helst i okhållaren, inget motstånd alls där.
Monterade tillbaka allt och snurade däcket lätt med ett aning av skrapande från skivan men inget motstånd. Pumpade bromsen ett par gånger och kände på hjulet och det snurrar lätt med ett litet skrapande från bromsarna och samma motstånd som innan jag pumpade tryck i bromsarna.

Testkörde samma sak igen.... fast vibrationerna var nog fan lite värre nu än innan jag monterande isär den och börjar vid ca 95 kmh och uppåt.
Bromsade mjukt och hårt och det är inget som påverkar vibrationerna och bromsverkan är jämn och det drar inte åt något håll.
När man kör i låg hastighet så hör man ett skrapande från höger fram och när jag kände på fälgen så är den betydligt varmare än vänster fram som är lätt varm/ljummen.

När jag var ute i går och körde så hade jag vibrationer när jag åkte ut och det skrapade även då när man körde lite saktare och hade en vägg eller föremål som återspeglade ljudet från höger sida.
Påvägen hem så valde jag att vara jättemjuk på bromsen och knappt använda den tills jag kom upp på motorvägen och då hade jag knappt några vibrationer alls och då körde jag ca 4 mil. När jag bromsade lite hårdare, eller jag normalt så kom vibrationerna tillbaka igen och bromsarna vart varmare igen.

Så kan det vara oket som är kasst efter 7000mil och även fast man inte kan se någon rost på kolvarna och allt verkar glida bra och går lätt?
De blir ju varma och skrapar så det ligger ju an av någon anledning.
Kan inte se att det skulle vara något fel på bromsslangarna.. hela runda och inga sprickor, och vore det någon flaga i dessa så borde det väl vara väldigt trögt att trycka tillbaka kolvarna?
Kan det vara något med huvudbromscylindern?
Bromsarna känns bra i övrigt och ingen svampighet och pedalen tar lika hela tiden.

Känns dumt att kasta pengar på nya bromsok om detta inte är felet.

Tack på förhand
Mvh
Lars

1 948 Inlägg
8 juni 2014
#15
Hur såg skivan ut innan den tog slut? För skivan på bilden är slut... kan ju ha med det att göra...

Läste ditt sista inlägg lite nogare nu. Jag tror att du har en abs-enhet eller något annat elektroniskt till bromsarna som spökar, åka till en nissan verkstad och gör en avläsning. (slitaget på skivan tror jag enbart beror på att du kört med skivan ganska många 100 mil för långt...)

Nu kan jag visserligen inget om nissan men vet att t.ex bmw's abs system (och antisladd) system till e9x serien är totalt värdelöst vid hård körning... något gör dom med bakbromsarna vilket gör att dom går galet varmt/slits ut... nu är det inte det att det är trasigt där utan det är ett konstruktionsfel.

Hur som helst, jag gissar på elektroniken - åk till verkstad! passa på att köpa nya skivor när dom lagat felet också.

690 Inlägg
8 juni 2014
Trådstartare
#16
Men om det vore en abs enhet så borde det vara konsekvent och hela tiden?
När jag körde i går och var  mjukare på bromsen efter att den svalnat av så hade jag inga vibrationer. .. när jag sedan bromsade lite hårdare så började bromsarna ta emot igen...
Har svårt att tro att det är abs eller nått elektroniskt då det är ett väldigt simpelt system och ingen esp eller liknande utan bara abs.

Allt är ju såklart möjligt men det känns bara mer mekaniskt än ett elektroniskt fel....

Skivorna är nya btw och de gamla var inte slut.. fanns mycket kvar på dem, men bytte dem då den var fel sliten som på bilden
Senast redigerat av AEN (8 juni 2014)

1 020 Inlägg
8 juni 2014
#17
Orka inte läsa hela ditt inlägg men nä kolvarna ska vara ganska lätta ska nästan gå o trycka in med handkrafft
Kan vara gummina som svullnat lite . Bytat bromsvätska vartannat år? Annars hade jag gjord det.
Vätskan drar åt sig vatten o kolvarna rostar innanför o bromsarna blir bättre med ny vätska.
Fatta inte om du har vibrationer när du kör el bromsar?
Är det när du kör hade jag nog letat på annat ställe typ leder hjullager inre drivknutar

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

690 Inlägg
8 juni 2014
Trådstartare
#18
Det är när jag kör inte vid inbromsning,  men bromsen höger blir varm så något tar ju i... oklart varför bara.
Vibrationerna försvann som sagt när jag körde från avsvalat utan att använda bromsarna nämnvärt. .. när jag sedan bromsade lite hårdare återkom de.
Inget glapp eller slitet hjullager... har slitit och dragit och lyssnat för kung och fosterland nu :-)
Senast redigerat av AEN (8 juni 2014)

1 020 Inlägg
8 juni 2014
#19
Inga trasiga drivknutsdamasker heller? Detta fel kommer när knutarna är torra.
Blir höger sida varm e det ju inget o klydda om köp renoveringssats o byt det samt slipa alt blästra hållare mm så har du elimenerat allt.
Att gummitätningarna i oket svullnar händer o är billigare o hitta det än ett nytt ok
Långsökt kan det vara en bränsleslang, var vanligt förr att det lossna i dom så dom funka som backventil.
Har själv varit med om detta , av nån anledning hände det på många volvo 140 men som sagt långsökt gissning

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

690 Inlägg
8 juni 2014
Trådstartare
#20
Nej har gått igenom allt sånt...
Ja jag spekulera i bromsslang som kollapsat eller fastnat skit i...
Den ser dock ut att vara i bra skick på utsidan... och som du säger,  vet inte hur vanligt det är med detta?

Vätskan är bytt vart annat år och jag ska byta i år igen...

Så det lutar väl att att något är knas med oket?


Sök