Hej.
Om en bromsskiva ser ut som på bilden nedan vad kan vara felet då?
Belägget ser likadant ut fast tvärt om då dvs en skåra/spår i yttre kanten ca 1 cm bred (mer än den normala kanten som blir).
Det är bara på insidan och endast på höger sida.
Bromsoket glider fint och kärvar ej i kolvarna. (höger ok glider bättre och har mindre motstånd i kolvarna än vad vänster har.
Förra ägaren bytte detta ok samt skivor och belägg vid 5500 mil då han hade liknande problem, och nu har bilen rullat 12000mil.
Det han bytte kärvade dock en aning vilket detta inte gör men han hade samma typ av slitage på skivan och belägget. Dock så hade han inga vibrationer som jag har
Beläggen är filade och smorda så de glider fint i okhållaren.
jag hade vibrationer i ratten innan jag bytte allt och dessa kvarstår fast nu blir höger broms och fälg betydligt varmare än vänster när man kört. Kan ju vara en viss inkörning period på nya skivor och belägg men tycker inte de ska skapa vibrationer i ratt i ca 100 och uppåt lite beroende på underlag/typ av asfalt.
lyfter jag upp däcken och snurrar dem så är det inget direkt motstånd som att oket kärvade och bromsen låg på... kanske en aning mer på ett visst ställe i rotationen på höger men det är inget som direkt känns utan ett litet lätt skrapande... inget som hörs när man kör dock.
Inget i framvagn verkar glappt som jag kan känna. Och felet är ju liknande som förra ägaren hade och hade det varit något annat som var på uppehället så bör ju detta pajat ihop efter 7000 mil om det var dåligt redan då?!?
någon som sätt något liknande eller vet vad felet kan vara?
Stort tack på förhand!