2781
Sök

Cheva van, går 15 sekunder lägger sedan av...

13 Inlägg
6 juni 2014
Trådstartare
#1
Har ett nytt problem med Chevan.

Den startar och går ca 15 sekunder, men lägger sedan tvärt av.
Det spelar ingen roll om den går på tomgång eller om man håller varv.

Några teorier?

6 633 Inlägg
6 juni 2014
#2
De är mycket nu.. wink

Hörs det om bränslepumpen går som den ska?

De/Dem

13 Inlägg
6 juni 2014
Trådstartare
#3
Mycket blev det... 😉

Ja pumpen går iallafall.

6 633 Inlägg
6 juni 2014
#4
Kan vara pump reläet som slår ifrån, värt att skifta med ett annat om det går. Kan nog hitta ett snorbilligt på skroten också att prova med annars.

De/Dem

415 Inlägg
6 juni 2014
#5
Du hade haft problem med oljetrycket innan och om det är en TBI så finns en säkerhetskontakt som stänger av bränslepumpen om oljetrycket blir för lågt. Det är för att man inte ska brinna inne om något illa händer. Kanske är något knas med den?

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)

13 Inlägg
6 juni 2014
Trådstartare
#6
Okej, tack så mycket för snabba svar. Ska kolla dom grejerna.
Vart sitter relät till bränslepumpen? Det blir nog att prova det först.

En liten lägesuppdatering:
När jag vrider på tändningen så går bränslepumpen i ca 15 sekunder sedan tystnar den, alltså lika länge som motorn går om jag startar den direkt.
Men motorn startar inte om jag väntar tills att pumpen tystnat.

Säger detta något mer om problemet?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 249 Inlägg
6 juni 2014
#7
Chevezy skrev:
Okej, tack så mycket för snabba svar. Ska kolla dom grejerna.
Vart sitter relät till bränslepumpen? Det blir nog att prova det först.

En liten lägesuppdatering:
När jag vrider på tändningen så går bränslepumpen i ca 15 sekunder sedan tystnar den, alltså lika länge som motorn går om jag startar den direkt.
Men motorn startar inte om jag väntar tills att pumpen tystnat.

Säger detta något mer om problemet?

Det låter som sopparelät tycker jag.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

13 Inlägg
7 juni 2014
Trådstartare
#8
Ingen som vet vart bränslepumpsrelät sitter?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 249 Inlägg
7 juni 2014
#9
Chevezy skrev:
Ingen som vet vart bränslepumpsrelät sitter?

Det enda jag vet är att det bör sitta i motorrummet men det har du nog räknat ut redan.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

13 Inlägg
7 juni 2014
Trådstartare
#10
Ja så långt var jag med också&#128521;

Tror att jag har hittat rätt relä nu.
När jag vrider på tändningen så klickar det till efter någon sekund. Efter det hörs inget mer.

Offroad Racing
3 122 Inlägg
7 juni 2014
#11
Original finns det inget annat relä i motorrummet än det till soppapumpen...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

13 Inlägg
11 juni 2014
Trådstartare
#12
Jag har nu provat att byta pumprelät, men problemet kvarstår.

Några fler teorier?

13 Inlägg
11 juni 2014
Trådstartare
#13
Super40 skrev:
Du hade haft problem med oljetrycket innan och om det är en TBI så finns en säkerhetskontakt som stänger av bränslepumpen om oljetrycket blir för lågt. Det är för att man inte ska brinna inne om något illa händer. Kanske är något knas med den?

Ja det stämmer bra. Problemet uppstod dessutom direkt efter att jag bytte tryckgivaren.
Provade att sätta tillbaka den gamla, men ingen skillnad.

Vet du var den säkerhetskontakten sitter och vad kallas?

Offroad Racing
3 122 Inlägg
11 juni 2014
#14
Det är ytterligare en givare som sitter bak på motorn med en fukttätad kontakt. Borde heta oljetryckskontakt...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

415 Inlägg
13 juni 2014
#15
Det är den oljetryckskontakten jag kallade säkerhetskontakt. Jag tror att den sitter bakom fördelaren men jag är inte säker.

, ___
/ _ _ _\_
&#8992;¯¯¯¯¯' [&#9788;===&#9788;]
`()_);-;()_)--o--)_)

13 Inlägg
2 juli 2014
Trådstartare
#16
Nu är även oljetryckskontakten utbytt, men samma sak fortfarande...

Fler idéer någon?

217 Inlägg
2 juli 2014
#17
Lite svårt att komma åt på "moderna bilar" men prova att tillfälligt dra direktström till bensinpumpen. Dra en kabel förbi allt var reläer heter. Från + på batteriet till rätt pol på pumpen.

Försätter bilen att gå med denna koppling, då vet du att det är ett bränsleproblem (fast kanske ett elektriskt bränsleproblem :-).

Om inte, då kanske det är tändningen som spökar.

Går det att dra en kabel direkt från batteriet till tändspolens + pol med tro? Lite osäker. Eventuellt rökmoln bör bekräfta/dementera detta :-)

Annars, spontant så pumpar ju bensinpumpen upp rätt tryck sedan stannar den till trycket sjunker igen. Det är normalt när bilen inte körs så att säga. När bensinen förbrukas, ja då ska den ju hålla trycket uppe genom att pumpa. Kanske någon bränsletrycksavkännare (finns det?) som kärvar?



Sök