3144
Sök

Förlorar man effekt om man uppgraderar till 17 tums fälgar? från 15?

4 261 Inlägg
17 juni 2014
Trådstartare
#1
Hej!

Letar runt men känner inte att jag får nån riktigt svar på nätet om man förlorar effekt ifall man skulle byta sig från

195-65-r15 till tex 235-45-17??

skulle jag tex förlora acceleration eller effekt nånstans? kan förstå att det blir ju säkert bättre grepp med 17 tummare men undrar ifall man tappar effekt?


nån som kan om däck??


Tack på förhand!

313 Inlägg
17 juni 2014
#2
På samma sätt som att du kan vinna effekt på hjulen med lättare svänghjul kan du också vinna hjuleffekt med lättare fälgar. Inbromsningen går också snabbare med lättare fälgar.

17" fälgar väger mer än 15" plus att mer massa hamnar längre ifrån centrum vilket också ökar trögheten.

Så ja, du förlorar hjuleffekt att gå från 15" till 17", men om det är märkbart vettefan. Tunga 19" mot lätta 17" OZ ger tydlig skillnad iaf.


Evildan
17 juni 2014
#3
Effekt förlorar du aldrig någonsin oavsett vilken storlek på hjul du monterar då detta inte påverkar motorns prestanda.

Däremot får du en förändrad utväxling med annan rullomkrets, i detta fall 1.3%.

http://www.shrek.se/rullomkrets.htm

Däckens extra bredd gör att du får ett ökat rullmotstånd och bilen kommer alltså rulla tyngre, till följd av detta så kommer bilen accelerera långsammare och förbruka mer bränsle.

313 Inlägg
17 juni 2014
#4
Du förlorar inte motoreffekt givetvis, men du får större drivlineförluster med större hjul och därmed lägre hjuleffekt.


4 261 Inlägg
17 juni 2014
Trådstartare
#5
volvodrajvor skrev:
Du förlorar inte motoreffekt givetvis, men du får större drivlineförluster med större hjul och därmed lägre hjuleffekt.

försöker alltså förstå om ifall jag monterar 17 tummare med lågprofil som dom jag nämnde kommer jag alltså märka förlust i acceleration?

kommer jag märka segare acc vid 1an och 2ans växel tex?

313 Inlägg
17 juni 2014
#6
panda666 skrev:
volvodrajvor skrev:
Du förlorar inte motoreffekt givetvis, men du får större drivlineförluster med större hjul och därmed lägre hjuleffekt.

försöker alltså förstå om ifall jag monterar 17 tummare med lågprofil som dom jag nämnde kommer jag alltså märka förlust i acceleration?

kommer jag märka segare acc vid 1an och 2ans växel tex?

Tror det blir svårt att märka skillnad i acc men om klockar tiden 0-200 ser du definitivt skillnad!
Senast redigerat av volvodrajvor (17 juni 2014)


4 261 Inlägg
17 juni 2014
Trådstartare
#7
volvodrajvor skrev:
panda666 skrev:
volvodrajvor skrev:
Du förlorar inte motoreffekt givetvis, men du får större drivlineförluster med större hjul och därmed lägre hjuleffekt.

försöker alltså förstå om ifall jag monterar 17 tummare med lågprofil som dom jag nämnde kommer jag alltså märka förlust i acceleration?

kommer jag märka segare acc vid 1an och 2ans växel tex?

Tror det blir svårt att märka skillnad i acc men om klockar tiden 0-200 ser du definitivt skillnad!

så länge man inte märker 0-100 så är det ok men har svårt att bestämma ifall man ska ha 17 eller 15. då 17 ser ju snyggare ut speciellt när ens bil är sänkt också.

trodde att 17 tum är tyngre och därmed sänker bilens acc? ju större tums fälg

957 Inlägg
17 juni 2014
#8
Effekt förlorar du ALDRIG men den kommer accelerera  långsammare en aning. Jag har 245/40 "18 på sommaren och 225/45"17 på  vinter och kan säga dig man märker skillnaden.  Så på din blir det säkert ännu mera. Plus att den kommer dricka en del mer ,däcken kommer höras mer från hjulshuset och även  vid blött väglag så är chansen större för vattenplaning


313 Inlägg
17 juni 2014
#9
Transporter89 skrev:
Effekt förlorar du ALDRIG men den kommer accelerera  långsammare en aning. Jag har 245/40 "18 på sommaren och 225/45"17 på  vinter och kan säga dig man märker skillnaden.  Så på din blir det säkert ännu mera. Plus att den kommer dricka en del mer ,däcken kommer höras mer från hjulshuset och även  vid blött väglag så är chansen större för vattenplaning

Jaha, om du aldrig förlorar effekt, varför har du då inte lika mycket effekt på däcksulorna som på vevaxeln?

Jag märkte skillnad när jag gick från kinatillverkade tunga 18" till lätta 18" OZ Ultraleggera i acc, samma däckbredd på båda men kanske lite specialfall.
Senast redigerat av volvodrajvor (17 juni 2014)


957 Inlägg
17 juni 2014
#10
volvodrajvor skrev:
Transporter89 skrev:
Effekt förlorar du ALDRIG men den kommer accelerera  långsammare en aning. Jag har 245/40 "18 på sommaren och 225/45"17 på  vinter och kan säga dig man märker skillnaden.  Så på din blir det säkert ännu mera. Plus att den kommer dricka en del mer ,däcken kommer höras mer från hjulshuset och även  vid blött väglag så är chansen större för vattenplaning

Jaha, om du aldrig förlorar effekt, varför har du då inte lika mycket effekt på däcksulorna som på vevaxeln?

Jag märkte skillnad när jag gick från kinatillverkade tunga 18" till lätta 18" OZ Ultraleggera i acc, samma däckbredd på båda men kanske lite specialfall.

Okej då jag  skrev det lite fel du förlorar inte effekten i motorn men tills den kommer  fram till hjulen så  tappar man  en del


KHRacing
17 juni 2014
#11
Rent teoretiskt så var ju rullomkretsskillnanden 1,3%. alltså tappar man 1,3% upp eller ner i acc. - men - lågprofil spinner lättare..

4 261 Inlägg
17 juni 2014
Trådstartare
#12
hehe man blir förvirrad;) vore snyggt med 17. men förlorar jag acc så att det är märkbart då tycker ja inte det är värt det

huh?
10 427 Inlägg
17 juni 2014
#13
Finns ofta stora fälgar som är väldigt lätta (19" som är lättare än 17" av originaltyp), men kostar givetvis därefter (uppskattningsvis från 3000-4000kr/st för 18"). De flesta billiga/vanliga eftermarknadsfälgarna är nog rätt så tunga. Vill nästan inte veta vad mina 8,5x19" AC-Schnitzer Type IV Racing-replikor väger tongue

Kan även vara idé att kolla vikten på däcken man köper, kan skilja 1-2kg i vikt på samma dimensioner mellan fabrikat. Har för mig att t ex Michelin brukar vara duktiga på att hålla nere vikten relativt mot andra fabrikat.


4 261 Inlägg
17 juni 2014
Trådstartare
#14
just nu har jag 15 tums vanliga svarta plåt fälgar, sånna där fula. tänkte montera istället aluminium 17 tummare^^

många säger att man kommer att förlora acc och ökad förbrukning.

Evildan
17 juni 2014
#15
panda666 skrev:
just nu har jag 15 tums vanliga svarta plåt fälgar, sånna där fula. tänkte montera istället aluminium 17 tummare^^

många säger att man kommer att förlora acc och ökad förbrukning.

Många har rätt.

Går du däremot ned i bredd på däckens slityta så den blir dylik dina 185/65 15" och har en närliggande rullomkrets är det enbart hjulets totalvikt som påverkar acc och förbrukning vid enbart storleksbyte.
Ett tyngre hjul har en större tröghet, det är svårare att få det att rotera.
Dina 15" plåtfälgar väger med stor säkerhet mindre än 17" alu om du inte köper specifikt lätta alufälgar som redan föreslagits.

313 Inlägg
17 juni 2014
#16
KHRacing skrev:
Rent teoretiskt så var ju rullomkretsskillnanden 1,3%. alltså tappar man 1,3% upp eller ner i acc. - men - lågprofil spinner lättare..

Nej, skillnaden i rullomkrets står inte i direkt proportion till acceleration. Om rullomkretsen blir 1,3% längre kommer hastighetsmätaren visa 1,3% för lite. Själva rullomkretsen i sig (eller utväxlingen öht) påverkar inte hjuleffekten, sen gäller det bara att hålla rätt varvtal för att få ut max acceleration, i detta fallet med 1,3% skillnad på rullomkretsen blir skillnaden i utväxling totalt försumbar.
Senast redigerat av volvodrajvor (17 juni 2014)


huh?
10 427 Inlägg
17 juni 2014
#17
panda666 skrev:
just nu har jag 15 tums vanliga svarta plåt fälgar, sånna där fula. tänkte montera istället aluminium 17 tummare^^

många säger att man kommer att förlora acc och ökad förbrukning.

Om hjulvikten ökar så kommer bilen kännas lite tyngre och fjädringen får väl jobba lite mer.
Ökad förbrukning vetetusan, beror väl på hur mycket bredare däck och vilken typ av däck man väljer.
17" finns det ju mycket olika däcktyper att välja från ("standard"-däck, prestandadäck, ekonomidäck osv).

Tycker att bilar blir bekvämare med bredare däck då bilar ofta brukar bli lite lugnare vid körning på rak väg, om inte vägen är väldigt spårig då blir det ju värre snarare tongue

Tycker man om att svänga snabbt med bra grepp och gillar lite mer styrrespons så är det ju bara fördelar med större hjul, mindre däckprofil och bredare sulor. Men är man väldigt kinkig med rakt-framprestandan, kanske på en mindre bil med klen motor så kanske det inte är någon höjdare att gå från 15"-17" allmänt.


4 261 Inlägg
17 juni 2014
Trådstartare
#18
steifan skrev:
panda666 skrev:
just nu har jag 15 tums vanliga svarta plåt fälgar, sånna där fula. tänkte montera istället aluminium 17 tummare^^

många säger att man kommer att förlora acc och ökad förbrukning.

Om hjulvikten ökar så kommer bilen kännas lite tyngre och fjädringen får väl jobba lite mer.
Ökad förbrukning vetetusan, beror väl på hur mycket bredare däck och vilken typ av däck man väljer.
17" finns det ju mycket olika däcktyper att välja från ("standard"-däck, prestandadäck, ekonomidäck osv).

Tycker att bilar blir bekvämare med bredare däck då bilar ofta brukar bli lite lugnare vid körning på rak väg, om inte vägen är väldigt spårig då blir det ju värre snarare tongue

Tycker man om att svänga snabbt med bra grepp och gillar lite mer styrrespons så är det ju bara fördelar med större hjul, mindre däckprofil och bredare sulor. Men är man väldigt kinkig med rakt-framprestandan, kanske på en mindre bil med klen motor så kanske det inte är någon höjdare att gå från 15"-17" allmänt.

det är vad jag tänkte precis, eftersom jag har en e36 328 med 15 tum tänkte ja kanske inte förlorar acc om jag monterar 17 tummare? eller vetefan faktiskt. lite hård fysik att tänka på alla olika matematiska egenskaper hit o dit.

^^ eller så kanske det inte är märkbart

957 Inlägg
17 juni 2014
#19
Hard u plåtfälgar nu som är 15" och du vill ha 17  aluminium så kanske det blir inte så drastisk stor  skillnad med tanke på att plåtisar väger som sattan


4 261 Inlägg
17 juni 2014
Trådstartare
#20
sånna har ja nu, 

http://i61.tinypic.com/huktxv.jpg

tänkte montera sen aluminium

http://i58.tinypic.com/4kzpl2.jpg

^^


Sök