18 juni 2014
Trådstartare
Hej !
Jag är en relativt ohändig men ändå bilintresserad gubbe som nu har hämtat tillbaka vår extrabil från sin uppställningsplats en bit utanför stan. Bilen, en 89 års 945:a , automat med lågtrycksturbon, brukar normalt starta 100 gånger av 100 på första jucket.
Den har stått stilla nu, med batteriet borttaget och med ca 75 % full tank, under 3-4 månader utomhus. Efter att jag kopplade in ett fulladdat batteri och startade så var den seg som tusan. Fick startvrida cirka 8 gånger innan den så småningom hostade igång och då med lätt tryck på gasen. Körde hem bilen och lät den stå på vår uppfart några dagar. Under färden betedde sig bilen helt normalt. När jag skulle starta den igår så var det fortfarande svårflörtat – först på fjärde försöket gick den igång och dog sedan igen när jag tog bort foten från gasen.
Kan någon vänlig expert berätta för en okunnig vad dessa startproblem kan tänkas bero på ?
Kondensvatten i tanken ? Stopp i bränsle- eller luftfiler ? Ja, jag har no clue och ni får gärna skratta – men skulle bli själaglad om jag kunde få tillbaka gamla Bettan till att bli lättstartad igen så att frun kan börja använda henne.
Stort tack på förhand om ni har tid och lust att ge lite tips.
Jörgen