3549
Sök

Bilen dog efter att ha varit uppe på motorvägen, varför?

28 Inlägg
24 juni 2014
Trådstartare
#21
t_one21 skrev:
Varning bara; om du nämner "leta fel" eller "felsöka" så finns det stor risk att det kommer sticka iväg i pengar, det tar tid. hmm

mjoo det är ju det jag är rädd för, vill ju helst göra allt själv! Men då ska det ju göras rätt också wink Har ju aldrig gjort detta tidigare så man vill ju vara säker på att man gör rätt osv smile


Forummoderator
9 299 Inlägg
24 juni 2014
#22
Ja för tusan, lämna inte in bara. Det blir dyrt. Byt lite slangar själv, det är inte svårt. Soppafiltret är också enkelt bara man kommer åt det.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Forummoderator
26 397 Inlägg
24 juni 2014
#23
azalfredsson skrev:
caromania skrev:
Aldrig fel med service. Även ett bensinfilter är en bra investering tätare än förespråkat.

Jag håller med it-mutt, att en liten läcka vid/kring insuget kan ställa till. I vanliga fall kompenserar insprutningen på t ex tomgång så det inte märks men att den inte hinner med när du trycker ner kopplingen efter belastning. Som ovan sagt, slangar kring och på insuget, eventuellt packningen. Hur är tomgången? Pendlar den något? Luktar den mycket när den är kall? (En läcka är ofta värre på kall motor och då kompenserar insprutet rejält=luktar, går fett)

Helt ärligt så tror jag inte att det är något problem då den kompenserar, men en liten läcka kommer ju bli värre med tiden. Roa dig med att successivt byta slangarna då de ändå börjar bli gamla.

Sedan tycker jag att du ska vänja dig bort med att trycka ner kopplingen på sättet du beskriver, det tjänar inget till. Släpp gasen och rulla istället, det drar även mindre soppa.

Låter logiskt. Hur menar du med pendlar?
Det enda jag har märkt någon gång ibland när jag har låtit den stå på tomgång ett tag är att motorn eller något bullrar efter ett tag, inte att det låter något, utan att det börjar vibrera en del efter ett tag. Märkt av detta en gång. Kan det ha något att göra med detta? Har dock inte känt att det luktar något speciellt.
Får väl ta och lämna in den på service och be dom kolla dessa slangar och ev byta dom och bränslefilter... eller försöka mig på detta själv smile

Ja haha det där med kopplingen vet jag inte riktigt vart jag har fått ifrån igentligen, ska bli bättre på det, för då händer ju heller inte detta wink

Om du har AC i bilen så kan det vara denna som skapar detta fenomen.
Då står han och brummar, ändrar tomgången, knäpper och har sig.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

28 Inlägg
24 juni 2014
Trådstartare
#24
Om du har AC i bilen så kan det vara denna som skapar detta fenomen.
Då står han och brummar, ändrar tomgången, knäpper och har sig.

Hmm.. Ja det har jag, aldrig hört talas om förut. Knäpper hör jag inget iaf, hör ingenting, känner bara vibrationer från motrn eller dylikt efter ett tag tongue


Forummoderator
26 397 Inlägg
24 juni 2014
#25
azalfredsson skrev:
Om du har AC i bilen så kan det vara denna som skapar detta fenomen.
Då står han och brummar, ändrar tomgången, knäpper och har sig.

Hmm.. Ja det har jag, aldrig hört talas om förut. Knäpper hör jag inget iaf, hör ingenting, känner bara vibrationer från motrn eller dylikt efter ett tag tongue

Är väl lite olika från olika bilar.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

2 656 Inlägg
24 juni 2014
#26
låter för mig som en tjärvande tomgångsmotor eller en läcka men en tomgångsmotor som behöver lite smörj på hade jag satt mina pengar på!


24 Inlägg
24 juni 2014
#27
Det beror troligen på dålig laddning.. ! Som sagt rengör batteripolerna och dra åt dem riktigt och om du har möjlighet så kontroller att laddningen är okej. Hade samma bekymmer med min 1,8t ett flertal gånger vid motorvägskörning, det har inte hänt sedan byte av startbatteri och generator.

Och låt växeln ligga i i nedförsbackar, släpp bara gasen för då drar bilen ingenting smile

342 Inlägg
24 juni 2014
#28
Börja med att ändra körstil, i nedförsbackar låter man aldrig bilen rulla utan växel.

Dör motor kan du förlora både styrservo och bromservo, vilket kan rent av vara förknippat med livsfara.

Med bilen i växel kan motorn ALDRIG dö, eftersom bilens rörelseenergi forcerar runt motorn, utan gas med ett motorvarv över ~1400 drar dessutom bilen ingen soppa överhuvudtaget.
Därför är det både miljövänligare och säkrare att lämna växeln i.

Ang. ditt problem så känner jag inte alls till motorn, men har den en tomgångsventil/motor är det ett hett tips att kontrollera dess funktion.

Prova kör utan AC:n på ett tag, jag har sett ett par som råkat ut för att motorn har dött när dom kopplat ur, i samband med att magnetkopplingen till AC:n precis har slagit till i samma ögonblick. Då har felande tomgångsventil varit orsaken, eftersom den inte hunnit kompensera för den högre belastningen.

AC kompressorn är trots allt rätt tungdriven.

Avstängd
10 388 Inlägg
24 juni 2014
#29
olof102 skrev:
Börja med att ändra körstil, i nedförsbackar låter man aldrig bilen rulla utan växel.

Dör motor kan du förlora både styrservo och bromservo, vilket kan rent av vara förknippat med livsfara.

Med bilen i växel kan motorn ALDRIG dö, eftersom bilens rörelseenergi forcerar runt motorn, utan gas med ett motorvarv över ~1400 drar dessutom bilen ingen soppa överhuvudtaget.
Därför är det både miljövänligare och säkrare att lämna växeln i.

Ang. ditt problem så känner jag inte alls till motorn, men har den en tomgångsventil/motor är det ett hett tips att kontrollera dess funktion.

Prova kör utan AC:n på ett tag, jag har sett ett par som råkat ut för att motorn har dött när dom kopplat ur, i samband med att magnetkopplingen till AC:n precis har slagit till i samma ögonblick. Då har felande tomgångsventil varit orsaken, eftersom den inte hunnit kompensera för den högre belastningen.

AC kompressorn är trots allt rätt tungdriven.

Givetvis kan den det.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

342 Inlägg
24 juni 2014
#30
it_mutt skrev:
olof102 skrev:
Börja med att ändra körstil, i nedförsbackar låter man aldrig bilen rulla utan växel.

Dör motor kan du förlora både styrservo och bromservo, vilket kan rent av vara förknippat med livsfara.

Med bilen i växel kan motorn ALDRIG dö, eftersom bilens rörelseenergi forcerar runt motorn, utan gas med ett motorvarv över ~1400 drar dessutom bilen ingen soppa överhuvudtaget.
Därför är det både miljövänligare och säkrare att lämna växeln i.

Ang. ditt problem så känner jag inte alls till motorn, men har den en tomgångsventil/motor är det ett hett tips att kontrollera dess funktion.

Prova kör utan AC:n på ett tag, jag har sett ett par som råkat ut för att motorn har dött när dom kopplat ur, i samband med att magnetkopplingen till AC:n precis har slagit till i samma ögonblick. Då har felande tomgångsventil varit orsaken, eftersom den inte hunnit kompensera för den högre belastningen.

AC kompressorn är trots allt rätt tungdriven.

Givetvis kan den det.

I stora drag kan man säga det är omöjligt, motorns rotation kan inte stanna med växel i, om inte däcken låser sig eller kopplingen tappar greppet.

Tändningen kan självklart brytas, men det är oväsentligt eftersom motorn fortfarande roterar och driver runt servo-systemen.

Avstängd
10 388 Inlägg
24 juni 2014
#31
olof102 skrev:
it_mutt skrev:
olof102 skrev:
Börja med att ändra körstil, i nedförsbackar låter man aldrig bilen rulla utan växel.

Dör motor kan du förlora både styrservo och bromservo, vilket kan rent av vara förknippat med livsfara.

Med bilen i växel kan motorn ALDRIG dö, eftersom bilens rörelseenergi forcerar runt motorn, utan gas med ett motorvarv över ~1400 drar dessutom bilen ingen soppa överhuvudtaget.
Därför är det både miljövänligare och säkrare att lämna växeln i.

Ang. ditt problem så känner jag inte alls till motorn, men har den en tomgångsventil/motor är det ett hett tips att kontrollera dess funktion.

Prova kör utan AC:n på ett tag, jag har sett ett par som råkat ut för att motorn har dött när dom kopplat ur, i samband med att magnetkopplingen till AC:n precis har slagit till i samma ögonblick. Då har felande tomgångsventil varit orsaken, eftersom den inte hunnit kompensera för den högre belastningen.

AC kompressorn är trots allt rätt tungdriven.

Givetvis kan den det.

I stora drag kan man säga det är omöjligt, motorns rotation kan inte stanna med växel i, om inte däcken låser sig eller kopplingen tappar greppet.

Tändningen kan självklart brytas, men det är oväsentligt eftersom motorn fortfarande roterar och driver runt servo-systemen.

Fast, att motorn -dör-, är inte samma sak som att den "slutar gå runt av rörelseenergin"

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

342 Inlägg
24 juni 2014
#32
it_mutt skrev:
olof102 skrev:
it_mutt skrev:

Givetvis kan den det.

I stora drag kan man säga det är omöjligt, motorns rotation kan inte stanna med växel i, om inte däcken låser sig eller kopplingen tappar greppet.

Tändningen kan självklart brytas, men det är oväsentligt eftersom motorn fortfarande roterar och driver runt servo-systemen.

Fast, att motorn -dör-, är inte samma sak som att den "slutar gå runt av rörelseenergin"

Det beror ju på hur man definierar "dö". I mina ögon är "dö" att motorn stannar och inte roterar.

Avstängd
10 388 Inlägg
24 juni 2014
#33
olof102 skrev:
it_mutt skrev:
olof102 skrev:

I stora drag kan man säga det är omöjligt, motorns rotation kan inte stanna med växel i, om inte däcken låser sig eller kopplingen tappar greppet.

Tändningen kan självklart brytas, men det är oväsentligt eftersom motorn fortfarande roterar och driver runt servo-systemen.

Fast, att motorn -dör-, är inte samma sak som att den "slutar gå runt av rörelseenergin"

Det beror ju på hur man definierar "dö". I mina ögon är "dö" att motorn stannar och inte roterar.

Fine, då köper jag det. Att en motor "dör" för mig, är att motorn inte går runt "av sig själv" s.a.s. (som när du slår av tändningen)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

28 Inlägg
24 juni 2014
Trådstartare
#34
Oj det där med tomgångsmotor har jag faktiskt ingen aning om :s
Lovar er att jag ska ändra körstilen, började redan idag efter jobbet! Haha wink

Och det där med att mororn dör, den dör ju inte helt med tändningen å allt, utan den sätter sig just i det läget när bara tändningen är på.
Och ja, jag tänker också på det där med att jag förlorar servon, det är ju livsfarligt!! Inte bara nu, utan tänk på vintern när det är halt och slask ute! Usch sad


Avstängd
10 388 Inlägg
25 juni 2014
#35
azalfredsson skrev:
Oj det där med tomgångsmotor har jag faktiskt ingen aning om :s
Lovar er att jag ska ändra körstilen, började redan idag efter jobbet! Haha wink

Och det där med att mororn dör, den dör ju inte helt med tändningen å allt, utan den sätter sig just i det läget när bara tändningen är på.
Och ja, jag tänker också på det där med att jag förlorar servon, det är ju livsfarligt!! Inte bara nu, utan tänk på vintern när det är halt och slask ute! Usch sad

Det var just så jag menade. Att en motor "dör" för mig, är när det blir som när man slår på tändningen (kanske är bättre förklarat); lampor osv osv lyser, men motorn "slutar gå" (som om bensinen skulle ta slut).

Motorn slutar låta "bruuuuuuum" helt enkelt tongue wink

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

76 Inlägg
25 juni 2014
#36
Audi bara minskar och minskar i mina ögon:( det är synd

VAGIS Car Club
1 093 Inlägg
25 juni 2014
#37
raLLN skrev:
Audi bara minskar och minskar i mina ögon:( det är synd

Finns bra många märken som har mer problem än Audi lol

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |

111 Inlägg
25 juni 2014
#38
azalfredsson skrev:
it_mutt skrev:
azalfredsson skrev:

Den dör rätt snabbt ja, den stutsar först ner i bott, upp till ettan och sen ner i bott igen å stannar där. ska försöka återskapa det och filma så ni får se vad det är som sker.
Om det skulle vara m vacuum, hur återgärdar man då det? Hört att det ska vara ett känt problem på A4 b5:or

Ja är det enkelt är det bara byta en slang alternativt en koppling, det trixiga ligger väl, tyvärr, i att hitta läckan. Om den nu ens finns =/

Hm ja, det är ju de.. hmm Fått tips om att jag kan starta den och sen gå till tanklocket där det kan höras att det är vacuum sug. Kan ju vara något?
Haha somsagt, vore ju bra att veta vad det är först iinnan man lämnar in den eller gör något åt det själv big_smile

Kolla om det är ett vakuumsug vid tanklocket, om det är det så kolla ventilen som sitter på luftburken, en liten rund sak med en slang i båda ändar och en kontakt på, jag fick byta min då jag hade samma problem, dock dog bilen inte efter motorväg, men inne i stan var det lite jobbigt när den dog vid rödljus hmm sen kanske det inte är det felet på din bil, men på min funka det iaf smile


28 Inlägg
25 juni 2014
Trådstartare
#39
it_mutt skrev:
azalfredsson skrev:
Oj det där med tomgångsmotor har jag faktiskt ingen aning om :s
Lovar er att jag ska ändra körstilen, började redan idag efter jobbet! Haha wink

Och det där med att mororn dör, den dör ju inte helt med tändningen å allt, utan den sätter sig just i det läget när bara tändningen är på.
Och ja, jag tänker också på det där med att jag förlorar servon, det är ju livsfarligt!! Inte bara nu, utan tänk på vintern när det är halt och slask ute! Usch sad

Det var just så jag menade. Att en motor "dör" för mig, är när det blir som när man slår på tändningen (kanske är bättre förklarat); lampor osv osv lyser, men motorn "slutar gå" (som om bensinen skulle ta slut).

Motorn slutar låta "bruuuuuuum" helt enkelt tongue wink

Just exakt smile


28 Inlägg
25 juni 2014
Trådstartare
#40
Kolla om det är ett vakuumsug vid tanklocket, om det är det så kolla ventilen som sitter på luftburken, en liten rund sak med en slang i båda ändar och en kontakt på, jag fick byta min då jag hade samma problem, dock dog bilen inte efter motorväg, men inne i stan var det lite jobbigt när den dog vid rödljus hmm sen kanske det inte är det felet på din bil, men på min funka det iaf smile

Har kollat det där med tanklocket och jag hör inget konstigt alls där, det är helt tyst hmm Det är ju lite svårt att byta slangar kring insuget också då det finns dussin av dom! :o
Den här bilden fick jag skickad av Lecab på alla dessa slangar:
http://i113.photobucket.com/albums/n235/Yofia_Alfredsson/untitled_zpsbcb41a9b.png
http://i113.photobucket.com/albums/n235/Yofia_Alfredsson/c28a81e8-43ee-441b-9808-32caf5dabf75_zpsee836b41.png
Senast redigerat av azalfredsson (25 juni 2014)



Sök