4079
Sök

Köpråd: Bil till student!

4 261 Inlägg
21 juni 2014
#21
Cracksoup skrev:
Kollar blocket som en galning, men BMW verkar tyvärr inte värt det man betalar för dem. Det är endast bottenskrapet som finns kvar, då de fina exemplaren går åt dagen de läggs ut. Jag betalar t.ex. inte 17k för en 325 som gått 30 000 mil och är smårostig runtom. Det finns mycket bättre utbud på fina A3or som gått under 20 000. Tänker att A3 kan vara ett bättre alternativ mycket tack vare att jag kör mycket i stan dessutom. Är 1.6 motorn något att ha eller är den skittråkig så man ska gå på 1.8T direkt? Finns ju även 1.8 utan turbo, är det ett alternativ? Blir det inte dyr försäkring med tanke på turbo? Kan nämna att försäkringen står på min far så länge jag bor hemma.

hehe det är helt upp till dig och vad du är ute efter;) man kan alltid försöka pruta så mke som möjligt.
tror inte försäkringen blir hög för en såpass liten motor. speciellt på farsans namn.


vad tycker om denna tex?^^

http://www.blocket.se/uppsala/BMW_328_i … 11&w=3

1 194 Inlägg
21 juni 2014
Trådstartare
#22
panda666 skrev:
Cracksoup skrev:
Kollar blocket som en galning, men BMW verkar tyvärr inte värt det man betalar för dem. Det är endast bottenskrapet som finns kvar, då de fina exemplaren går åt dagen de läggs ut. Jag betalar t.ex. inte 17k för en 325 som gått 30 000 mil och är smårostig runtom. Det finns mycket bättre utbud på fina A3or som gått under 20 000. Tänker att A3 kan vara ett bättre alternativ mycket tack vare att jag kör mycket i stan dessutom. Är 1.6 motorn något att ha eller är den skittråkig så man ska gå på 1.8T direkt? Finns ju även 1.8 utan turbo, är det ett alternativ? Blir det inte dyr försäkring med tanke på turbo? Kan nämna att försäkringen står på min far så länge jag bor hemma.

hehe det är helt upp till dig och vad du är ute efter;) man kan alltid försöka pruta så mke som möjligt.
tror inte försäkringen blir hög för en såpass liten motor. speciellt på farsans namn.


vad tycker om denna tex?^^

http://www.blocket.se/uppsala/BMW_328_i … 11&w=3

Ajfan.. Var du tvungen att hitta den? wink Hade ju nästan övertygat mig själv om att A3 är bäst i mitt fall. Den där såg ju nära fläckfri ut.


Avstängd
10 388 Inlägg
21 juni 2014
#23
Cracksoup skrev:
Kollar blocket som en galning, men BMW verkar tyvärr inte värt det man betalar för dem. Det är endast bottenskrapet som finns kvar, då de fina exemplaren går åt dagen de läggs ut. Jag betalar t.ex. inte 17k för en 325 som gått 30 000 mil och är smårostig runtom. Det finns mycket bättre utbud på fina A3or som gått under 20 000. Tänker att A3 kan vara ett bättre alternativ mycket tack vare att jag kör mycket i stan dessutom. Är 1.6 motorn något att ha eller är den skittråkig så man ska gå på 1.8T direkt? Finns ju även 1.8 utan turbo, är det ett alternativ? Blir det inte dyr försäkring med tanke på turbo? Kan nämna att försäkringen står på min far så länge jag bor hemma.

Vad sägs om denna? http://www.blocket.se/varmland/Audi_A3_ … 21&w=3

Personligen tycker jag ju 1.8T är riktigt rolig på just A3:an (nu är iofs min chippad, men iaf). Betydligt mycket roligare än i A4:an.

1.6:an är snål, men inte vidare rolig. 1.8 (utan turbo) är ett bra mellanalternativ. Men det är grymt svårt att säga, så iväg och provkör. Det "jag" gillar behöver ju inte du alls gilla. Försäkringsmässigt; ptja, 1.8T är lite dyrare, men inte hutlöst mycket dyrare.

Ska du kolla på en 1.8T, kolla så att service:ar är gjorda som de ska, och helst inte longlifeservat. Testa kopplingen (det körs rätt friskt med många 1.8T, min var bytt när jag köpte den).
Rostmässigt; kolla nederkant av dörrarna, det är standard att det börjar rosta bakom listen, det letar sig sen upp på dörren. Så kolla och känn. Inte jättesvårt att åtgärda, men det kräver ju en omlackering av iaf halva dörren. Lyftpunkterna; tokvanligt att folk sätter domkrafter fel o därigenom drar sönder underredsbehandlingen.

Annat vanligt; fönsterhissarna har en förmåga att ge upp. Är ett plastclips som går sönder. kostar 100:-/paret, så, billigt att fixa, men absolut något att påpeka om det skulle vara så. Torkaren bak; standardfel på vag-kärror. Går att köpa för 6-700:-/ny (inkl. frakt) på tyska ebay

- - Edit - -

Kan tyvärr inte säga något alls om BMW, har ingen erfarenhet av BMW. Men, i "värsta fall"; ge dig iväg och testa båda kärrorna och bestäm dig sen smile
Senast redigerat av it_mutt (21 juni 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

1 194 Inlägg
21 juni 2014
Trådstartare
#24
it_mutt skrev:
Cracksoup skrev:
Kollar blocket som en galning, men BMW verkar tyvärr inte värt det man betalar för dem. Det är endast bottenskrapet som finns kvar, då de fina exemplaren går åt dagen de läggs ut. Jag betalar t.ex. inte 17k för en 325 som gått 30 000 mil och är smårostig runtom. Det finns mycket bättre utbud på fina A3or som gått under 20 000. Tänker att A3 kan vara ett bättre alternativ mycket tack vare att jag kör mycket i stan dessutom. Är 1.6 motorn något att ha eller är den skittråkig så man ska gå på 1.8T direkt? Finns ju även 1.8 utan turbo, är det ett alternativ? Blir det inte dyr försäkring med tanke på turbo? Kan nämna att försäkringen står på min far så länge jag bor hemma.

Vad sägs om denna? http://www.blocket.se/varmland/Audi_A3_ … 21&w=3

Personligen tycker jag ju 1.8T är riktigt rolig på just A3:an (nu är iofs min chippad, men iaf). Betydligt mycket roligare än i A4:an.

1.6:an är snål, men inte vidare rolig. 1.8 (utan turbo) är ett bra mellanalternativ. Men det är grymt svårt att säga, så iväg och provkör. Det "jag" gillar behöver ju inte du alls gilla. Försäkringsmässigt; ptja, 1.8T är lite dyrare, men inte hutlöst mycket dyrare.

Ska du kolla på en 1.8T, kolla så att service:ar är gjorda som de ska, och helst inte longlifeservat. Testa kopplingen (det körs rätt friskt med många 1.8T, min var bytt när jag köpte den).
Rostmässigt; kolla nederkant av dörrarna, det är standard att det börjar rosta bakom listen, det letar sig sen upp på dörren. Så kolla och känn. Inte jättesvårt att åtgärda, men det kräver ju en omlackering av iaf halva dörren. Lyftpunkterna; tokvanligt att folk sätter domkrafter fel o därigenom drar sönder underredsbehandlingen.

Annat vanligt; fönsterhissarna har en förmåga att ge upp. Är ett plastclips som går sönder. kostar 100:-/paret, så, billigt att fixa, men absolut något att påpeka om det skulle vara så. Torkaren bak; standardfel på vag-kärror. Går att köpa för 6-700:-/ny (inkl. frakt) på tyska ebay

- - Edit - -

Kan tyvärr inte säga något alls om BMW, har ingen erfarenhet av BMW. Men, i "värsta fall"; ge dig iväg och testa båda kärrorna och bestäm dig sen smile

Alternativet är att köpa 1.8 och trimma upp den för att slippa högre försäkringskostnad. Tackar för tipsen och ska kolla extra noga efter de vanliga felen du nämner. Det finns inga andra större problem som brukar uppstå i äldre A3or? Ingen framvagn som ger sig, problem med växellåda osv (förutom om den är tokkörd såklart)?


Avstängd
10 388 Inlägg
21 juni 2014
#25
Cracksoup skrev:
it_mutt skrev:
Cracksoup skrev:
Kollar blocket som en galning, men BMW verkar tyvärr inte värt det man betalar för dem. Det är endast bottenskrapet som finns kvar, då de fina exemplaren går åt dagen de läggs ut. Jag betalar t.ex. inte 17k för en 325 som gått 30 000 mil och är smårostig runtom. Det finns mycket bättre utbud på fina A3or som gått under 20 000. Tänker att A3 kan vara ett bättre alternativ mycket tack vare att jag kör mycket i stan dessutom. Är 1.6 motorn något att ha eller är den skittråkig så man ska gå på 1.8T direkt? Finns ju även 1.8 utan turbo, är det ett alternativ? Blir det inte dyr försäkring med tanke på turbo? Kan nämna att försäkringen står på min far så länge jag bor hemma.

Vad sägs om denna? http://www.blocket.se/varmland/Audi_A3_ … 21&w=3

Personligen tycker jag ju 1.8T är riktigt rolig på just A3:an (nu är iofs min chippad, men iaf). Betydligt mycket roligare än i A4:an.

1.6:an är snål, men inte vidare rolig. 1.8 (utan turbo) är ett bra mellanalternativ. Men det är grymt svårt att säga, så iväg och provkör. Det "jag" gillar behöver ju inte du alls gilla. Försäkringsmässigt; ptja, 1.8T är lite dyrare, men inte hutlöst mycket dyrare.

Ska du kolla på en 1.8T, kolla så att service:ar är gjorda som de ska, och helst inte longlifeservat. Testa kopplingen (det körs rätt friskt med många 1.8T, min var bytt när jag köpte den).
Rostmässigt; kolla nederkant av dörrarna, det är standard att det börjar rosta bakom listen, det letar sig sen upp på dörren. Så kolla och känn. Inte jättesvårt att åtgärda, men det kräver ju en omlackering av iaf halva dörren. Lyftpunkterna; tokvanligt att folk sätter domkrafter fel o därigenom drar sönder underredsbehandlingen.

Annat vanligt; fönsterhissarna har en förmåga att ge upp. Är ett plastclips som går sönder. kostar 100:-/paret, så, billigt att fixa, men absolut något att påpeka om det skulle vara så. Torkaren bak; standardfel på vag-kärror. Går att köpa för 6-700:-/ny (inkl. frakt) på tyska ebay

- - Edit - -

Kan tyvärr inte säga något alls om BMW, har ingen erfarenhet av BMW. Men, i "värsta fall"; ge dig iväg och testa båda kärrorna och bestäm dig sen smile

Alternativet är att köpa 1.8 och trimma upp den för att slippa högre försäkringskostnad. Tackar för tipsen och ska kolla extra noga efter de vanliga felen du nämner. Det finns inga andra större problem som brukar uppstå i äldre A3or? Ingen framvagn som ger sig, problem med växellåda osv (förutom om den är tokkörd såklart)?

En "vanlig" 1.8 är inte lönt att trimma upp, rent kostnadsmässigt.

Nej, inte vad jag kan komma på just nu. Framvagnen är ju "enklare" än på A4/A6 osv, så den är inte vidare bråkig (inte som på A4 och A6 av samma årgångar iaf). Backljuskontakten har jag haft strul med på min, fungerade inte när jag köpte den, och kontakten som sitter i nu, höll 15 månader knappt. Det kan dock ha att göra med att det var en av de absolut billigaste på ebay.

Elfel kan ju givetvis komma, men det är inget jag känner till skulle vara något generellt problem iaf.

Det enda jag kan komma på som jag vet som inte är helt ovanligt, men inte heller vanligt är; hastighetsgivaren (byts på under en timme om man är ovan). Och, växellänkaget kan bli "okalibrerat". Detta är bara en ren justeringssak och är något man kan göra själv om man inte har tummen mitt i handen. Det yttrar sig oftast i att backen eller tvåan är svåra att få i. I mitt fall var det ettan. Men, det är som sagt bara en justering och kräver inga specialverktyg.


Kamrem är relativt lättbytt (gös via hjulhuset), om det nu är något du kan tänka dig göra själv. Dock trångt och motorlyft är väldigt bra att ha till hjälp. Men, då du tittar på bilar i den prisklassen som du gör, bör du utan problem kunna hitta en där den är bytt.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

1 194 Inlägg
21 juni 2014
Trådstartare
#26
it_mutt skrev:
Cracksoup skrev:
it_mutt skrev:
Personligen tycker jag ju 1.8T är riktigt rolig på just A3:an (nu är iofs min chippad, men iaf). Betydligt mycket roligare än i A4:an.

1.6:an är snål, men inte vidare rolig. 1.8 (utan turbo) är ett bra mellanalternativ. Men det är grymt svårt att säga, så iväg och provkör. Det "jag" gillar behöver ju inte du alls gilla. Försäkringsmässigt; ptja, 1.8T är lite dyrare, men inte hutlöst mycket dyrare.

Ska du kolla på en 1.8T, kolla så att service:ar är gjorda som de ska, och helst inte longlifeservat. Testa kopplingen (det körs rätt friskt med många 1.8T, min var bytt när jag köpte den).
Rostmässigt; kolla nederkant av dörrarna, det är standard att det börjar rosta bakom listen, det letar sig sen upp på dörren. Så kolla och känn. Inte jättesvårt att åtgärda, men det kräver ju en omlackering av iaf halva dörren. Lyftpunkterna; tokvanligt att folk sätter domkrafter fel o därigenom drar sönder underredsbehandlingen.

Annat vanligt; fönsterhissarna har en förmåga att ge upp. Är ett plastclips som går sönder. kostar 100:-/paret, så, billigt att fixa, men absolut något att påpeka om det skulle vara så. Torkaren bak; standardfel på vag-kärror. Går att köpa för 6-700:-/ny (inkl. frakt) på tyska ebay

- - Edit - -

Kan tyvärr inte säga något alls om BMW, har ingen erfarenhet av BMW. Men, i "värsta fall"; ge dig iväg och testa båda kärrorna och bestäm dig sen smile

Alternativet är att köpa 1.8 och trimma upp den för att slippa högre försäkringskostnad. Tackar för tipsen och ska kolla extra noga efter de vanliga felen du nämner. Det finns inga andra större problem som brukar uppstå i äldre A3or? Ingen framvagn som ger sig, problem med växellåda osv (förutom om den är tokkörd såklart)?

En "vanlig" 1.8 är inte lönt att trimma upp, rent kostnadsmässigt.

Nej, inte vad jag kan komma på just nu. Framvagnen är ju "enklare" än på A4/A6 osv, så den är inte vidare bråkig (inte som på A4 och A6 av samma årgångar iaf). Backljuskontakten har jag haft strul med på min, fungerade inte när jag köpte den, och kontakten som sitter i nu, höll 15 månader knappt. Det kan dock ha att göra med att det var en av de absolut billigaste på ebay.

Elfel kan ju givetvis komma, men det är inget jag känner till skulle vara något generellt problem iaf.

Det enda jag kan komma på som jag vet som inte är helt ovanligt, men inte heller vanligt är; hastighetsgivaren (byts på under en timme om man är ovan). Och, växellänkaget kan bli "okalibrerat". Detta är bara en ren justeringssak och är något man kan göra själv om man inte har tummen mitt i handen. Det yttrar sig oftast i att backen eller tvåan är svåra att få i. I mitt fall var det ettan. Men, det är som sagt bara en justering och kräver inga specialverktyg.


Kamrem är relativt lättbytt (gös via hjulhuset), om det nu är något du kan tänka dig göra själv. Dock trångt och motorlyft är väldigt bra att ha till hjälp. Men, då du tittar på bilar i den prisklassen som du gör, bör du utan problem kunna hitta en där den är bytt.

Verkar helt okej och inte alltför olycksdrabbad bil. All reparation kommer göras hemma (med hjälp av en kunnig far) så det är väl mer reservdelarna som inte får vara för dyra. Står nog fortfarande för det förnuftigare valet, alltså A3 framför BMW. Men hur är det med VW Golf i motsvarande årgång? Ljudisolering i högre hastigheter? Körkänsla i tightare sträckor? Driftskostnader?
Senast redigerat av Cracksoup (21 juni 2014)


Avstängd
10 388 Inlägg
21 juni 2014
#27
Cracksoup skrev:
it_mutt skrev:
Cracksoup skrev:

Alternativet är att köpa 1.8 och trimma upp den för att slippa högre försäkringskostnad. Tackar för tipsen och ska kolla extra noga efter de vanliga felen du nämner. Det finns inga andra större problem som brukar uppstå i äldre A3or? Ingen framvagn som ger sig, problem med växellåda osv (förutom om den är tokkörd såklart)?

En "vanlig" 1.8 är inte lönt att trimma upp, rent kostnadsmässigt.

Nej, inte vad jag kan komma på just nu. Framvagnen är ju "enklare" än på A4/A6 osv, så den är inte vidare bråkig (inte som på A4 och A6 av samma årgångar iaf). Backljuskontakten har jag haft strul med på min, fungerade inte när jag köpte den, och kontakten som sitter i nu, höll 15 månader knappt. Det kan dock ha att göra med att det var en av de absolut billigaste på ebay.

Elfel kan ju givetvis komma, men det är inget jag känner till skulle vara något generellt problem iaf.

Det enda jag kan komma på som jag vet som inte är helt ovanligt, men inte heller vanligt är; hastighetsgivaren (byts på under en timme om man är ovan). Och, växellänkaget kan bli "okalibrerat". Detta är bara en ren justeringssak och är något man kan göra själv om man inte har tummen mitt i handen. Det yttrar sig oftast i att backen eller tvåan är svåra att få i. I mitt fall var det ettan. Men, det är som sagt bara en justering och kräver inga specialverktyg.


Kamrem är relativt lättbytt (gös via hjulhuset), om det nu är något du kan tänka dig göra själv. Dock trångt och motorlyft är väldigt bra att ha till hjälp. Men, då du tittar på bilar i den prisklassen som du gör, bör du utan problem kunna hitta en där den är bytt.

Verkar helt okej och inte alltför olycksdrabbad bil. All reparation kommer göras hemma (med hjälp av en kunnig far) så det är väl mer reservdelarna som inte får vara för dyra. Står nog fortfarande för det förnuftigare valet, alltså A3 framför BMW. Men hur är det med VW Golf i motsvarande årgång? Ljudisolering i högre hastigheter? Körkänsla i tightare sträckor? Driftskostnader?

Det mesta, inte allt dock, är betydligt billigare i Tyskland. Så antingen via tyska ebay eller tyska handlare (finns ju ett par, med svenska sidor).

Jag skulle spontant säga att A3:an är "lite finare". Det är ju grund och botten samma bil, jag personligen tycker då att A3an är just lite "finare" (lite högre klass, kalla det vad man vill). Tittade på en Golf innan det blev A3:an, och den kändes helt enkelt "enklare".

Men som sagt, det är ju i mångt och mycket samma bild, så några större skillnader rent mekaniskt är det ju inte iaf. Min tidigare erfarenhet av golf är dock inte allt för bra, så det är möjligt att jag är lite "färgad" där, till Golfens nackdel då.

Driftskostnaderna bör rimligen vara någorlunda de samma

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
21 juni 2014
#28
Jag hade letat efter något lite större, modernare och säkrare om jag vore dig och något av följande kanske är intressant?
http://www.blocket.se/vastmanland/Opel_ … 20&w=3
http://www.blocket.se/malmo/Volvo_S60_2 … 20&w=3
http://www.blocket.se/goteborg/Volvo_S6 … 20&w=3
http://www.blocket.se/varmland/Nissan_P … 20&w=3
http://www.blocket.se/skaraborg/Mazda_6 … 20&w=3 (Finns som sedan/halvkombi)

Bara som exempel och det finns fler, men jag tycker att du var rätt ute när du började leta efter en bil i mellanklassen.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

4 261 Inlägg
21 juni 2014
#29
Cracksoup skrev:
panda666 skrev:
Cracksoup skrev:
Kollar blocket som en galning, men BMW verkar tyvärr inte värt det man betalar för dem. Det är endast bottenskrapet som finns kvar, då de fina exemplaren går åt dagen de läggs ut. Jag betalar t.ex. inte 17k för en 325 som gått 30 000 mil och är smårostig runtom. Det finns mycket bättre utbud på fina A3or som gått under 20 000. Tänker att A3 kan vara ett bättre alternativ mycket tack vare att jag kör mycket i stan dessutom. Är 1.6 motorn något att ha eller är den skittråkig så man ska gå på 1.8T direkt? Finns ju även 1.8 utan turbo, är det ett alternativ? Blir det inte dyr försäkring med tanke på turbo? Kan nämna att försäkringen står på min far så länge jag bor hemma.

hehe det är helt upp till dig och vad du är ute efter;) man kan alltid försöka pruta så mke som möjligt.
tror inte försäkringen blir hög för en såpass liten motor. speciellt på farsans namn.


vad tycker om denna tex?^^

http://www.blocket.se/uppsala/BMW_328_i … 11&w=3

Ajfan.. Var du tvungen att hitta den? wink Hade ju nästan övertygat mig själv om att A3 är bäst i mitt fall. Den där såg ju nära fläckfri ut.

bara ut o provkör:) tror inte dom andra bilarna kommer ge dig så mycke körglädje, kommer nog bara vara ta dig från a till b och tanka lite ibland.

ingen av dom modellerna som du kollar på är värsta jobbiga att jobba med så blir inte så dyrt att fixa, alltså bmwn och audi a3.

1 194 Inlägg
21 juni 2014
Trådstartare
#30
Rquired skrev:
Jag hade letat efter något lite större, modernare och säkrare om jag vore dig och något av följande kanske är intressant?
http://www.blocket.se/vastmanland/Opel_ … 20&w=3
http://www.blocket.se/malmo/Volvo_S60_2 … 20&w=3
http://www.blocket.se/goteborg/Volvo_S6 … 20&w=3
http://www.blocket.se/varmland/Nissan_P … 20&w=3
http://www.blocket.se/skaraborg/Mazda_6 … 20&w=3 (Finns som sedan/halvkombi)

Bara som exempel och det finns fler, men jag tycker att du var rätt ute när du började leta efter en bil i mellanklassen.

Just för säkerhetens skull tror jag att A3an räcker. Jag har 100 koll på alla sidor på bilen och är väldigt medveten om var jag ska köra långsamt och var jag kan gasa extra. Därmed är risken liten att jag kommer råka ut för någon krock. Just för den sakens skull behöver jag inte en större bil, utan det är i så fall främst för ökad körkänsla och ljudisolering. Jag har tittat mycket på Volvo S60 förut. Är det något speciellt man behöver veta? Räcker det rent av med en S40?


Avstängd
10 388 Inlägg
21 juni 2014
#31
Cracksoup skrev:
Rquired skrev:
Jag hade letat efter något lite större, modernare och säkrare om jag vore dig och något av följande kanske är intressant?
http://www.blocket.se/vastmanland/Opel_ … 20&w=3
http://www.blocket.se/malmo/Volvo_S60_2 … 20&w=3
http://www.blocket.se/goteborg/Volvo_S6 … 20&w=3
http://www.blocket.se/varmland/Nissan_P … 20&w=3
http://www.blocket.se/skaraborg/Mazda_6 … 20&w=3 (Finns som sedan/halvkombi)

Bara som exempel och det finns fler, men jag tycker att du var rätt ute när du började leta efter en bil i mellanklassen.

Just för säkerhetens skull tror jag att A3an räcker. Jag har 100 koll på alla sidor på bilen och är väldigt medveten om var jag ska köra långsamt och var jag kan gasa extra. Därmed är risken liten att jag kommer råka ut för någon krock. Just för den sakens skull behöver jag inte en större bil, utan det är i så fall främst för ökad körkänsla och ljudisolering. Jag har tittat mycket på Volvo S60 förut. Är det något speciellt man behöver veta? Räcker det rent av med en S40?

S40 är ju som en A4:an i storlek på ett ungefär

- - - - - -


Fö. så har en S60 från 01 3p mer än en A3 från 98. Så, mnja, så mycket mer imponerande vet jag väl inte. Men, visst, de ligger ju i olika klasser och bedöms kanske(?) annorlunda utifrån de olika klasserna. En Audi A3 från 03b (nyare modellen) har ex.vis 1 poäng mer än en S60 från 01

Så, man ska absolut inte döma ut småbilar helt och totalt när det gäller krocksäkerhet

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

1 194 Inlägg
21 juni 2014
Trådstartare
#32
Annars känns det som att man får väldigt mycket bil för pengarna med Citroën http://www.blocket.se/kronoberg/Citroen … 21&w=2
Far min är inkörd på Citroën sedan mitten av 90 talet och har haft ett par XM, BX samt C3 och två C5or. Därmed kan han bilarna inifrån och ut vilket kan vara en fördel. Eller bör jag hålla mig långt ifrån fransoserna?

Medveten om att Citroën inte levererar den bästa körkänslan men det är inte direkt det jag är ute efter just nu. Jag vill ha bättre körkänsla än i min Clio, men jag vill framförallt ha något större som jag ändå kan ha råd med när jag pluggar. Komfort, utseende och ekonomi i första hand. Lite billigare bränsleförbrukning än S60 och även 300kr billigare i skatt samt billigare inköpspris, då man får en C5 '05 för samma pris som en S60 '02.
Senast redigerat av Cracksoup (21 juni 2014)


4 261 Inlägg
21 juni 2014
#33
vad sägs om denna då? en civic med vtec motor som inte drar nått alls kostar nästan ingenting att äga..alls.
drar väldigt lite bensin och är skitpigga. kan bara rekommendera för en första bil.


http://www.blocket.se/halland/Honda_Civ … 11&w=3

vad sägs??

1 194 Inlägg
21 juni 2014
Trådstartare
#34
panda666 skrev:
vad sägs om denna då? en civic med vtec motor som inte drar nått alls kostar nästan ingenting att äga..alls.
drar väldigt lite bensin och är skitpigga. kan bara rekommendera för en första bil.


http://www.blocket.se/halland/Honda_Civ … 11&w=3

vad sägs??

Civic är absolut intressant. Speciellt den ekonomiska biten. Synd på rosten i dörrarna, men har det inte tagit för djupt så kan man väl fixa det relativt billigt.


4 261 Inlägg
21 juni 2014
#35
Cracksoup skrev:
panda666 skrev:
vad sägs om denna då? en civic med vtec motor som inte drar nått alls kostar nästan ingenting att äga..alls.
drar väldigt lite bensin och är skitpigga. kan bara rekommendera för en första bil.


http://www.blocket.se/halland/Honda_Civ … 11&w=3

vad sägs??

Civic är absolut intressant. Speciellt den ekonomiska biten. Synd på rosten i dörrarna, men har det inte tagit för djupt så kan man väl fixa det relativt billigt.

yes dom är väldigt billiga i drift och bensinsnåla samtidigt som dom är pigga. kan hitta en som inte är så rostig.
kan iaf rekommendera den  för en första bil typ

Biltok
62 Inlägg
21 juni 2014
#36
Av dom bilar du har länkat i första posten är nog den med mest körglädje Saaben. Den bil du har länkat verkar som ett kap enligt mig, lågmilad, lågt pris och den pigga 2.0an med turbo. Dock så har alla bilar problem, och det vanligaste felet med den här Saab-modellen är väl att vevhusventilationen kan krångla. Dock så borde det inte vara något att oroa sig för om man inte var tänkt att trimma bilen eller köra som en biltjuv. Det finns kit att köpa som man uppgraderar vevhusventilationen med, kostar kring 600-700 kr. Sen tror jag att turbon byts ut varje 7000-8000e mil (Inte helt säker på det här).

Om du har råd att äga bilen så skulle jag slagit till på den, det är mycket bil för pengarna big_smile


Allmänt envis
12 512 Inlägg
21 juni 2014
#37
Cracksoup skrev:
Rquired skrev:
Jag hade letat efter något lite större, modernare och säkrare om jag vore dig och något av följande kanske är intressant?
http://www.blocket.se/vastmanland/Opel_ … 20&w=3
http://www.blocket.se/malmo/Volvo_S60_2 … 20&w=3
http://www.blocket.se/goteborg/Volvo_S6 … 20&w=3
http://www.blocket.se/varmland/Nissan_P … 20&w=3
http://www.blocket.se/skaraborg/Mazda_6 … 20&w=3 (Finns som sedan/halvkombi)

Bara som exempel och det finns fler, men jag tycker att du var rätt ute när du började leta efter en bil i mellanklassen.

Just för säkerhetens skull tror jag att A3an räcker. Jag har 100 koll på alla sidor på bilen och är väldigt medveten om var jag ska köra långsamt och var jag kan gasa extra. Därmed är risken liten att jag kommer råka ut för någon krock. Just för den sakens skull behöver jag inte en större bil, utan det är i så fall främst för ökad körkänsla och ljudisolering. Jag har tittat mycket på Volvo S60 förut. Är det något speciellt man behöver veta? Räcker det rent av med en S40?

Det var egentligen inte det jag tänkte på och A3 är absolut ingen osäker bil men om en älg kliver ut mitt framför näsan på dig när du kommer i 90km/h eller liknande? En S60 lär klara sig bra mycket bättre än en A3 från 1997 i den situationen.

Krocktester är bra till jämförelser men speglar inte verkligheten till 100%, vi säger att de testar en liten bil på 1000kg. Då simuleras en kollision mot en annan bil som väger ett ton och den lilla bilen får 30 poäng. Sedan testar de en mellanklassbil på 1500kg mot en annan bil med samma vikt och även den får 30 poäng, är då bägge bilarna lika säkra? Gör ett test med den lilla bilen på tusen mot den större på femtonhundra kilo så blir skillnaden markant.

Man kan vrida och vända på den här frågan i en evighet utan att hitta en bil som hade räddat en i alla tänkbara situationer så häng inte upp ditt bilköp på den frågan, men den är värd att tänkas på!

Däremot hade jag personligen inte haft något emot en Citroen och har bekanta med goda erfarenheter av märket precis som din far, det finns mycket fördomar mot franska bilar och det finns säkert en anledning till varför men man måste få med hela bilden. En Citroen från 2005 bör hålla klart längre än en Honda från 1993 som rosten fått grepp om av den enkla anledningen att tolv år är mycket för en bil och sliter mer än vad en hög mätarställning gör.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Avstängd
10 388 Inlägg
21 juni 2014
#38
Rquired skrev:
Cracksoup skrev:
Rquired skrev:
Jag hade letat efter något lite större, modernare och säkrare om jag vore dig och något av följande kanske är intressant?
http://www.blocket.se/vastmanland/Opel_ … 20&w=3
http://www.blocket.se/malmo/Volvo_S60_2 … 20&w=3
http://www.blocket.se/goteborg/Volvo_S6 … 20&w=3
http://www.blocket.se/varmland/Nissan_P … 20&w=3
http://www.blocket.se/skaraborg/Mazda_6 … 20&w=3 (Finns som sedan/halvkombi)

Bara som exempel och det finns fler, men jag tycker att du var rätt ute när du började leta efter en bil i mellanklassen.

Just för säkerhetens skull tror jag att A3an räcker. Jag har 100 koll på alla sidor på bilen och är väldigt medveten om var jag ska köra långsamt och var jag kan gasa extra. Därmed är risken liten att jag kommer råka ut för någon krock. Just för den sakens skull behöver jag inte en större bil, utan det är i så fall främst för ökad körkänsla och ljudisolering. Jag har tittat mycket på Volvo S60 förut. Är det något speciellt man behöver veta? Räcker det rent av med en S40?

Det var egentligen inte det jag tänkte på och A3 är absolut ingen osäker bil men om en älg kliver ut mitt framför näsan på dig när du kommer i 90km/h eller liknande? En S60 lär klara sig bra mycket bättre än en A3 från 1997 i den situationen.

Krocktester är bra till jämförelser men speglar inte verkligheten till 100%, vi säger att de testar en liten bil på 1000kg. Då simuleras en kollision mot en annan bil som väger ett ton och den lilla bilen får 30 poäng. Sedan testar de en mellanklassbil på 1500kg mot en annan bil med samma vikt och även den får 30 poäng, är då bägge bilarna lika säkra? Gör ett test med den lilla bilen på tusen mot den större på femtonhundra kilo så blir skillnaden markant.

Man kan vrida och vända på den här frågan i en evighet utan att hitta en bil som hade räddat en i alla tänkbara situationer så häng inte upp ditt bilköp på den frågan, men den är värd att tänkas på!

Däremot hade jag personligen inte haft något emot en Citroen och har bekanta med goda erfarenheter av märket precis som din far, det finns mycket fördomar mot franska bilar och det finns säkert en anledning till varför men man måste få med hela bilden. En Citroen från 2005 bör hålla klart längre än en Honda från 1993 som rosten fått grepp om av den enkla anledningen att tolv år är mycket för en bil och sliter mer än vad en hög mätarställning gör.

Stämmer ju iofs inte alltid riktigt. Ta Fifth Gears Renault Modus vs Volvo 940

Volvon ~1500kg

Modusen ~1200kg (ungefär som en A3 mao).

Så nej, det går inte heller säga att en "tyngre" bil är vinnaren, det beror då också delvis på bilen ifråga. Men, givetvis, bilar av samma årsmodell (nåja, vi får väl se till generationer) bör väl vara mer "rätt på det" i förhållande till det du säger.

Och, personligen; vad jag sett av Audis inblandade i olika krascher, så är jag inte alls lika säker på ditt påstående gällande A3 vs älg vs S60

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

4 261 Inlägg
21 juni 2014
#39
tror egentligen inte att ts bryr sig om så mycket just nu om krocksäkerheten;) utan vill säkert bara ha en rolig och driftsäker bil att köra runt med och planerar inte att krocka:) visst ska man tänka på de också med krock men det har jag aldrig förlorat sömn över..

679 Inlägg
21 juni 2014
#40
it_mutt skrev:
Rquired skrev:
Cracksoup skrev:
Just för säkerhetens skull tror jag att A3an räcker. Jag har 100 koll på alla sidor på bilen och är väldigt medveten om var jag ska köra långsamt och var jag kan gasa extra. Därmed är risken liten att jag kommer råka ut för någon krock. Just för den sakens skull behöver jag inte en större bil, utan det är i så fall främst för ökad körkänsla och ljudisolering. Jag har tittat mycket på Volvo S60 förut. Är det något speciellt man behöver veta? Räcker det rent av med en S40?

Det var egentligen inte det jag tänkte på och A3 är absolut ingen osäker bil men om en älg kliver ut mitt framför näsan på dig när du kommer i 90km/h eller liknande? En S60 lär klara sig bra mycket bättre än en A3 från 1997 i den situationen.

Krocktester är bra till jämförelser men speglar inte verkligheten till 100%, vi säger att de testar en liten bil på 1000kg. Då simuleras en kollision mot en annan bil som väger ett ton och den lilla bilen får 30 poäng. Sedan testar de en mellanklassbil på 1500kg mot en annan bil med samma vikt och även den får 30 poäng, är då bägge bilarna lika säkra? Gör ett test med den lilla bilen på tusen mot den större på femtonhundra kilo så blir skillnaden markant.

Man kan vrida och vända på den här frågan i en evighet utan att hitta en bil som hade räddat en i alla tänkbara situationer så häng inte upp ditt bilköp på den frågan, men den är värd att tänkas på!

Däremot hade jag personligen inte haft något emot en Citroen och har bekanta med goda erfarenheter av märket precis som din far, det finns mycket fördomar mot franska bilar och det finns säkert en anledning till varför men man måste få med hela bilden. En Citroen från 2005 bör hålla klart längre än en Honda från 1993 som rosten fått grepp om av den enkla anledningen att tolv år är mycket för en bil och sliter mer än vad en hög mätarställning gör.

Stämmer ju iofs inte alltid riktigt. Ta Fifth Gears Renault Modus vs Volvo 940

Volvon ~1500kg

Modusen ~1200kg (ungefär som en A3 mao).

Så nej, det går inte heller säga att en "tyngre" bil är vinnaren, det beror då också delvis på bilen ifråga. Men, givetvis, bilar av samma årsmodell (nåja, vi får väl se till generationer) bör väl vara mer "rätt på det" i förhållande till det du säger.

Och, personligen; vad jag sett av Audis inblandade i olika krascher, så är jag inte alls lika säker på ditt påstående gällande A3 vs älg vs S60

Måste smyga in i tråden här när det pratas om krocksäkerhet. Jag hade hellre suttit i en S60 än en A3 av samma årsmod vid en älgkollision. När man tittar på bil med årsmod. runt 98-03 så dominerar helt klart Volvo och Saab alla krocktester, vilket även Volvo fortsätter att göra än idag.

Om vi kikar på euro ncap så har bägge bilarna 4 stjärnor men medan Audin har 25 poäng så har Volvon 28 poäng. Audin har inte ens ett whiplashskydd.

Sen måste man tänka på att Renaulten i Fifth Gears test är en modern bil, med deformeringszoner osv osv medan Volvon i princip är bara en plåtburk.

Men nu OT:

Av bilarna du länka så hade jag tagit 9-3an utan att tveka, roligare bil på alla sätt jämfört med dom andra. Rör på sig mycket bra och du ligger bekvämt och tyst på vägen. För att inte tala om att du har bra mycket mer pulver än någon av dem andra, och ja det går att köra väldigt snålt med den om man vill.

Edit:

Saker som brukar strula på Saabs T7 motorer, vevhusventen då den drar rätt mycket olja som någon tidigare skrev, turbo brukar hålla runt 10-12k mil om det är Garret, tändkassett kan lägga av men man brukar oftast få förvarning i form av att motorlampan lyser, en ny går på mellan 1700-3000. Annars är det stabila grejer, du har ingen kamrem att oroa dig för eller liknande.
Senast redigerat av Constantine (21 juni 2014)



Sök