Cracksoup skrev:
it_mutt skrev:
Malheus skrev:
Byt kamremmen innan du säger för mycket..
Vill du göra det själv så kom ihåg att hela fronten ska bort.
Varför ska du ta bort fronten? Motorn är tvärställd så du tar den från hjulhuset?
Har läst att man måste ta bort fronten, men det låter ju mest logiskt att göra som du säger.
Hmm, ja jag tog den, efter en genomlösning av Haynesboken (i vanlig ordning), via hjulhuset.
Det är trångt och bökigt, men, det är det väl på de flesta "nyare" bilarna (nåja, från mitten på 90-talet iaf). Men, den lilla ettan med kokvrå till motorrum på A3:an får Clions motorrum att framstå som en större sporthall, inget att säga om den biten.
A4:orna får man dra fram fronten i serviceläge på ex.vis.
- - - - - - - - - - -
Jag tänker också gå mot strömmen; jag hade en Clio II, dock prefacelift, och i förhållande till A3:an är det inte "mycket bil". Detta är väl i sin tur fullt förståeligt, med tanke på nypriser osv. Men jag har full förståelse för att folk i tråden väger Clions låga miltal väldigt högt.
Är man lite om sig och kring sig, är reservdelspriset galet lågt.
Cracksoup skrev:
Är numera ägare av Audi A3 1.8T! Fyfasiken vilken skön bil detta är. Hoppas verkligen att den fortsätter vara lika skön och stabil. Alla som satt sig i den än så länge tycker att den är otroligt fräsch och ingen antydan till rost i lacken. Än så länge är det bara ett par småsaker som ska fixas, som stenskott, trasig fönsterhiss på passagerarsidan (drog ner på inköpspriset en tusenlapp) och lite annat. Sedan ska jag inte tok-köra den utan ska behandla henne som den vackra hona den är. Alla kostnader är överkomliga så länge det inte tillkommer en massa dyra reparationer. Peppar peppar!
Fungerar inte fönsterhissen alls? Det är väldigt vanligt att plastclipsen som håller fast i vajern ger upp. Då aktiveras klämskyddet och rutan går inte upp (man får "tvinga upp" den). Inte det minsta ovanligt att man då kopplar ur fönsterhissen för att inte råka hissa ner den.
Är det så, så kostar plastbitarna ~150:- och tar, om man är väldigt ovan, någon timme.
En Haynesbok är dock att rekommendera att inhandla. Finns på Biltema och är väl investerade hundringar.