3346
Sök

BMW E30 318iS går varm

50 Inlägg
21 juni 2014
Trådstartare
Tjenare, nyligen köpt bil och han går varm FORT, vi kom kanske 100meter och han flyttade sig ett snäpp närmare det röda, mellan där den ska ligga och röda på mätaren.. Om ni förstår...

Vi upptäckte att den var påväf mot att bli skitvarm när vi stod still, stängde av och det bubbla och hölls.. hmm fyllde på mer vatten åkte 100 meter ställde den igen, vattnet i expansionskärlet var kallt, sä jag gissar på termostat eller vattenpump. Hur är det med vattenpumpen på dessa? Är det plastimpeller eller stål? Eller brukar termostaten ge sig ofta?

Motorn är M42B18 smile

MvH Martin

Kika gärna in på mitt projekt!
745 16v Turbo
Vå Garage

53 Inlägg
22 juni 2014
topplockspackning!.. ne nu ska jag inte skrämma dig men kylslangarna va kalla eller varma? 1 ska va varm andra ska vara mindre varm.

har du värme i kupen? fyller du på vatten? om ja hur ofta? läckage i kylsystemet?

det kan vara kylaren, topplockspackning, luft i kylsystem, visko koppling, läckage i kylsystemet, vattenpump

1 365 Inlägg
22 juni 2014
Ja kylsystemet är värdelöst på e36. Jag skulle kolla termostaten först. Har fått byta den på alla BMW jag haft

Vattenpumpen har plastimpeller har jag för mig så den kan det vara.

50 Inlägg
22 juni 2014
Trådstartare
ashys skrev:
topplockspackning!.. ne nu ska jag inte skrämma dig men kylslangarna va kalla eller varma? 1 ska va varm andra ska vara mindre varm.

har du värme i kupen? fyller du på vatten? om ja hur ofta? läckage i kylsystemet?

det kan vara kylaren, topplockspackning, luft i kylsystem, visko koppling, läckage i kylsystemet, vattenpump

Tror inte på topplockspackningen. Däremot så hade det "nya" vattnet jag hällt i expansionskärlet inte ens gått in i motorn, eftersom att det fortfarande var iskallt. Ska byta pumpen och termostaten, hoppas på att det är problemet!
När jag tog bort termostathuset igår så var "kammaren" som går mot expansionskärlet snustorrt och "kammaren" som har en slang ner till kylaren var blöt/vattenfylld. Vattenpumpen har väl impeller av plast och den har gått runt 20k mil, om inte pumpen blivit bytt tidigare skulle det inte förvåna mig om det är den som har blivit lite trött och pajjat. Tack för svaren i alla fall!

Ursäkta om jag formulerar skitkonstigt, är lite småtrött. big_smile

745 16v Turbo
Vå Garage

53 Inlägg
23 juni 2014
då tycker jag också att största sannolikheten är termostat eller vattenpump

50 Inlägg
23 juni 2014
Trådstartare
ashys skrev:
då tycker jag också att största sannolikheten är termostat eller vattenpump

Skönt att höra!
Hur är det med luftningen? Ska jag ställa mig i uppförsbacke och låta bilen gå medans jag öppnat ventilen bredvid påfyllningslocket och bara vänta? Skulle vara skitsnällt om någon förklarade!

745 16v Turbo
Vå Garage

53 Inlägg
23 juni 2014
ja öppna luftnippeln och starta bilen sen sätter du på värmen i kupen till sist och gasar till 2000rpm  på tomgång. håll gasen så där länge tills du får värme i kupen. när du tycker att det kommer bra värme i kupen då har du lyckats. glöm inte fylla på vatten efter luftning smile

53 Inlägg
23 juni 2014
om mätaren går till det röda stäng av bilen då! enda du gör är att du gasar lite och väntar på värme i kupen. tar typ 10-15 min sen är du klar

50 Inlägg
23 juni 2014
Trådstartare
ashys skrev:
ja öppna luftnippeln och starta bilen sen sätter du på värmen i kupen till sist och gasar till 2000rpm  på tomgång. håll gasen så där länge tills du får värme i kupen. när du tycker att det kommer bra värme i kupen då har du lyckats. glöm inte fylla på vatten efter luftning smile

Lät enkelt, men är nog bäst om jag får hjälp av polarn så det är lättare att hålla koll på temp och vattennivå!
När jag körde bilen var den aldrig ens nära det röda, stängde av så fort han kom till 3/4 av mätaren! smile

745 16v Turbo
Vå Garage

53 Inlägg
23 juni 2014
kom med resultat senare smile

50 Inlägg
24 juni 2014
Trådstartare
ashys skrev:
kom med resultat senare smile

Har redan fastnat på hur FAN man får loss fläktjäveln!?

745 16v Turbo
Vå Garage

1 798 Inlägg
24 juni 2014
Fläkten sitter med felgängad mutter så för att ta loss den ska den dras åt de hållet som normalt är till. 32mm är muttern man brukar få dänga till den med en hammare eller liknande då den sitter ganska bra ibland o dra loss de funkar inte då snurrar de bara

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

50 Inlägg
24 juni 2014
Trådstartare
fredde85 skrev:
Fläkten sitter med felgängad mutter så för att ta loss den ska den dras åt de hållet som normalt är till. 32mm är muttern man brukar få dänga till den med en hammare eller liknande då den sitter ganska bra ibland o dra loss de funkar inte då snurrar de bara

Men skiten snurrar ju bara! :@

745 16v Turbo
Vå Garage

1 798 Inlägg
24 juni 2014
Ja försöker man dra me nycklen så snurrar de bara de kan behövas ett par rappar med hammaren på nycklen innan de lossnar

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

53 Inlägg
24 juni 2014
annars kan du spänna remmen till fläkten så blir det lättare och ta loss

50 Inlägg
24 juni 2014
Trådstartare
Fick lös det, remmenr tokslut så bi fick hälla i med händer... nån har satt fast vattenpumpen med insex som rostat jävel...

745 16v Turbo
Vå Garage

50 Inlägg
24 juni 2014
Trådstartare
Nu är bara problemet att pumpen är fast som fan nenmen!

745 16v Turbo
Vå Garage

Sök