3480
Sök

Någon smäller i framvagnen Volvo 940

En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
22 juni 2014
Trådstartare
Tja.

En Volvo 940 97a med 24k på mätaren. Bra servad mm.

Iaf för några veckor sen så märkte jag att det smällde i bilen när man drog släp. trodde först det var släpet och lasten som smällde. lät som att man hade en stor bult liggandes på en plåt som låg och studsade.
Nu har det börjat leva mera. Så det hörs ut och jag har lyckats lokalisera det till Höger hjulhus.

Står jag och gungar bilen så smäller det i höger hjulhus. Gungar jag på vänster sida så hör man tydligt att det kommer därifrån men svårare att höra när man gungar på vänster sidan. Inga vibrationer eller andra symtom i bilen mer än att det just smäller. underlag kvittar. smäller lika förbannat för det. Evt något mindre på riktigt fina vägar. Hastighet kvittar så allt från 10km och uppåt så smäller det.

Jag har bytt bussningar i länkarmen förrförra året för jag letade då troligen samma fel. Det tystnade inget direkt och besiktningen för ett par veckor sen sa inget alls så jag utesluter leder och länkarmar helt.

Jag har hissat upp bilen och vickat på hjulen och leder och länkarmar men allting ser fast ut. Stod jag och knackade på bromsoket så tyckte jag att jag kunde återskapa snarlikt ljud men osäker på det.  En sak som fastslår detta är att oljudet försvinner till 90% när man lägger broms på. Beläggen är nästan nya och inget felslitningar och skivorna är helt klart godkända.

Har ett ABS problem på bilen som kommer och går. Hur ser det ut på dessa? Sitter det en ABS ring som kan gå sönder så det kanske är dessa delar som ligger och far runt?

Hur ser det ut med topplaging och fjädersäte på dessa? Är det samma uppbyggnad som på 850?

Trasig dämpare? När man gungar bilen så är den väl mjuk men trycker nog att den stannar tillräckligt fort ändå.

Besserwisser
263 Inlägg
22 juni 2014
Kan vara skruven i överkant av fjäderbenet som håller fast stötdämparen. Kontrollera att den är dragen ordentligt.

En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
22 juni 2014
Trådstartare
Siqqe skrev:
Kan vara skruven i överkant av fjäderbenet som håller fast stötdämparen. Kontrollera att den är dragen ordentligt.

Dragna som de ska vara.  Jag har för mig att dessa "puckar" ska sväva strax ovanför topplagringen. Gungar man bilen kraftigt eller tittar efter märken så tar dessa emot topplagringen. Så ska det väl inte vara?  Må det vara dämparen eller topplagringen som kanske har delat på sig?

Tittade lite i Vadis och uppbyggnaden av fjäderben skiljer sig en hel del mot vad tex 850 är. Är väl bara att montera ner och spänna ihop och se om man hittar något fel där isf.

Besserwisser
263 Inlägg
22 juni 2014
Extrazz skrev:
Dragna som de ska vara.  Jag har för mig att dessa "puckar" ska sväva strax ovanför topplagringen. Gungar man bilen kraftigt eller tittar efter märken så tar dessa emot topplagringen. Så ska det väl inte vara?  Må det vara dämparen eller topplagringen som kanske har delat på sig?

Tittade lite i Vadis och uppbyggnaden av fjäderben skiljer sig en hel del mot vad tex 850 är. Är väl bara att montera ner och spänna ihop och se om man hittar något fel där isf.

Jag skev nog lite otydligt. Jag menar muttern som håller stötdämparen på plats inuti fjäderbenet. Muttern ser du om du tittar in genom fjädern.

Sök