2776
Sök

Luftpump Peugeot 307

bilmek
27 Inlägg
28 juni 2014
Trådstartare
Det kommer upp felkod PO413 som visar luftpump ventil öppen. Jag har satt ström på pumpen och den fungerar
Någon som vet om det finns säkring eller reläfel eller annat fel?
Bilen är 2005.

2 021 Inlägg
28 juni 2014
vilken motor? 2,0 eller 1,4?
sitter en säkring i motorummets säkringdosa, troligtvis har den gått pga luftpumpen fått vatten i sig, kolla backventilen som sitter på topplocket där slangen från luftpumpen går in, har du en 1,4 sitter denna på grenröret. den är troligtvis trasig så det trycker ut avgaser i luftpumpen, byt ventil om så är fallet, du kan även med fördel borra en litet dräneringshål botten på pumpen för att undvika problem i framtiden.

bilmek
27 Inlägg
28 juni 2014
Trådstartare
Rille0 skrev:
vilken motor? 2,0 eller 1,4?
sitter en säkring i motorummets säkringdosa, troligtvis har den gått pga luftpumpen fått vatten i sig, kolla backventilen som sitter på topplocket där slangen från luftpumpen går in, har du en 1,4 sitter denna på grenröret. den är troligtvis trasig så det trycker ut avgaser i luftpumpen, byt ventil om så är fallet, du kan även med fördel borra en litet dräneringshål botten på pumpen för att undvika problem i framtiden.

Motorn är 16 ventiler 2.0
Sitter det en backventil på andra ändan där plastslangen är monterad vid vä sida på motorn

2 021 Inlägg
28 juni 2014
Japp det sitter en backventil på toppen där slangen från luftpumpen går in, ta bort slangen och starta motorn, det ska inte komma några avgaser där, du kan behöva varva på motorn för att få fram ett läckage.
Som sagt, avgaser går då in bakvägen in i luftpumpen när den inte går, avgaser innhåller fukt som samlas i botten på pumpen, oftast pajar pumpen helt men har du tur har bara säkringen gått.

bilmek
27 Inlägg
28 juni 2014
Trådstartare
Rille0 skrev:
Japp det sitter en backventil på toppen där slangen från luftpumpen går in, ta bort slangen och starta motorn, det ska inte komma några avgaser där, du kan behöva varva på motorn för att få fram ett läckage.
Som sagt, avgaser går då in bakvägen in i luftpumpen när den inte går, avgaser innhåller fukt som samlas i botten på pumpen, oftast pajar pumpen helt men har du tur har bara säkringen gått.

Ok jag testar imorgon..

bilmek
27 Inlägg
1 juli 2014
Trådstartare
dynamik skrev:
Rille0 skrev:

Ok jag testar imorgon..

Hej nu har jag kollat runt lite.
Backventilen är tät och släpper igenom när jag blåser i den från pumpsidan
När jag startar motorn kall går luftpumpen ca 1 min
kan det finnas andra fel i pumpen som påverkar felkoden?

Sök