4389
Sök

Sorento drar massa olja

4 Inlägg
29 juni 2014
Trådstartare
Har nyss köpt en sorento -03 som gått 17000 mil. nybytt katalysator och kamrem av tidigare ägare. Hämtades i göteborg och då fungerade allt bra. efter ca 55 mil började oljelampan blinka och bilen gick ryckigt. stannade och kollade oljan som nu var så gott som slut! Fyllde på och åkte vidare. Verkade bra igen. väl hemma hittade jag kvitton i bilen på att ägaren har gjort en motorsköljning samt köpt 3! oljefilter vid samma tillfälle. Nu har kört bilen nägra mil till och upptäcker att den drar 1 dl olja per mil. Den svart röker vid gaspådrag och den går ryckigt och känns trött. Tidigare ägare svarar varken på mail eller tele. Vad kan det vara för fel? Har jag köpt grisen i säcken? Tror ni att en blocket försäkring täcker felet? / helena

5 089 Inlägg
29 juni 2014
Du har nog hittat anledningen till att förra ägaren sålde bilen.
Skulle tippa på att topplockspackningen är skrot. Är några tusenlappar att byta. I värsta fall något ännu värre/dyrare.
Vet inte hur den försäkringen funkar (fanns det på bilen?) men informerade inte ägaren dig att den drar 1 dl olja per mil och du att troligtvis inte ens kommer hem med bilen så känns det som att han lurat dig.

\Lindgren

Fixare
321 Inlägg
29 juni 2014
vilken motor har du? 2,4 eller 3,5? Eller är det en diesel?

Lone Star Garage

4 767 Inlägg
29 juni 2014
Låter inget vidare. Känns som att säljaren var väl medveten om problemet.
Som sagt ovan, vilken motor har du?

Blocketförsäkringen borde hjälpa dej om säljaren är oresonlig.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

4 Inlägg
29 juni 2014
Trådstartare
har motor 2,4 l

Fixare
321 Inlägg
29 juni 2014
Hum. Skulle nog inte tro på topppackningen i första hand. Känns betydligt allvarligare med tanke på mängderna den drar. Men du har kollat så det inte droppar någon olja runt bilen?
För att går det in 1 dl olja per mil i endast en cylinder borde den stänga ner den cylindern ganska fort. `
Inga varningslampor som lyser?

Lone Star Garage

Fixare
321 Inlägg
29 juni 2014
Angående blockets begagnat försäkring.
Har ni använt er av deras köpekontrakt och fyllt blocket besiktningsprotokoll?

Lone Star Garage

4 Inlägg
29 juni 2014
Trådstartare
bilen läcker ingen olja alls . nästan ingen olja på tännstiften (endast lite fuktiga) inge olja i luftfltret inget droppande under bilen.

4 Inlägg
29 juni 2014
Trådstartare
Alla formulär till blocketörsäkringen är ordentligt ifyllda. Får magsår av det här..

Fixare
321 Inlägg
29 juni 2014
Sitter och läser lite på http://www.if.se/web/se/SiteCollectionD … illkor.pdf

och det finns lite som oroar mig i vilkoren under punkt 4.
Först och främst så får felet inte ha funnits vid ägarbyte vilket det utan tvekan gjort. Sen längre ner har dom en friskrivningsklausul som behandlar frågan om hur vida det ska behandlas som ett fel eller ej.

Så tror tyvärr inte blockets försäkring (eller IF som är försäkringsgivare) kommer att hjälpa så mycket här.

Det är värt att prata med dom men eftersom det är ett allvarligt fel så tror jag det blir svårt att få IF att betala ersättning eftersom dom antagligen kommer hävda att felet redan fanns och att besiktningsprotokollet är felaktigt ifyllt med avsikt att dölja fel på bilen.

Lone Star Garage

Fixare
321 Inlägg
29 juni 2014
haloniaq skrev:
bilen läcker ingen olja alls . nästan ingen olja på tännstiften (endast lite fuktiga) inge olja i luftfltret inget droppande under bilen.

Lite märkligt att inte motorlampa tänds eftersom du beskriver att den går ryckigt. Jag skulle nog vilja börja med ett komptest på din motor.

Lone Star Garage

Sök