3032
Sök

ŠKODA Fabia (Mk1) "rycker" igång.

10 Inlägg
3 juli 2014
Trådstartare
#1
Har en Fabia från 2003 med "BBY"/16v/1.4l motorn. Maskinen fungerar bra överlag men jag har dock ett litet i-landsproblem som jag grubblar över. Bilen vill ofta liksom "rycka" igång, särskilt på ettans växel. Det är heller inte direkt relaterat till koppling/växellåda; säg t.ex. att jag bara låter bilen rulla fram på ettan i nån enstaka km/h (båda fötterna på golvet) och sedan låter min högra fot försiktigt vidröra gaspedalen, då liksom kommer gaspådraget med ett litet men markant ryck, alltså inte helt mjukt.

Det spelar ingen roll hur mikroskopiskt hårfint jag låter min fot vidröra gaspedalen, det blir ändå lätt ett sånt där fult ryck. Väl uppe i varvtal/hastighet för sig motorn harmoniskt, d.v.s. inga bekymmer med att en börjar "rycka" vid högre varvtal eller hastigheter, som f.ö. verkar tillhöra vanliga bekymmer i trådar på detta forum.

Nåväl, jag har inte kört någon annan Skoda/Volkswagen/SEAT/Audi med just den här VAG-motorn så jag försöker väl mest komma till klarhet med om detta är "klassiskt" beteende för den, eller om ni tycker att det låter som att jag har ett problem. Nån kanske genast känner igen symptombilden och kan komma med ett utlåtande?

Hade strul med tändspolar i fjol så ett par stycken byttes, och då (i samband med felsökningen kring detta) bytte jag också ut alla fyra (Bosch) tändstiften mot Biltema-stift, men det känns faktiskt rätt ovidkommande i detta. Jag har läst vissa snacka om EGR-ventil och/el. Lambda-sond, alltså att man ska prova att koppla ur dessa tillfälligt för att se om det är där problemet sitter. Men vad är sannolikheten egentligen, utifrån denna märkliga symptombild?

Jag har också hört många prata om motorfästena. Så sent som idag gick jag och hustrun ut och kikade. Jag pressade då framåt och bakåt (med 1:an resp. backen) med handbromsen helt uppdragen, så stod hon och kollade hur motorn rörde sig. Visst, nån centimeter fram/tillbaka rörde den sig, men det väl naturligt, dessutom var det inget synligt slitage på de synliga motorfästena till höger och vänster i motorutrymmet. Det tredje motorfästet (också det som enl. uppgift oftast slits) sitter ju under motorn, och vi har ännu inte hunnit till GDS-hallen och kollat därunder. Hur känns ens sannolikheten, tycker ni?

Eller, avslutningsvis, är allting egentligen helt i sin ordning? Är detta bara karaktäristiskt för den här motorn?


Sök