4011
Sök

Dessa vikter med bil och släp.. Suck

En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
7 juli 2014
Trådstartare
Tja.

Har en biltransport och en bil som ska hämtas.
Dock har jag bekymmer med att hitta en dragbil.

Släpets vikter

Skattevikt, kg: 2500
Tjänstevikt, kg: 640
Totalvikt, kg: 2500
Ursprunglig totalvikt, kg: 2500
Max släpvagnsvikt, kg:
Max släpvikt kg, obromsad:
Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B:
Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B:
Max sammanlagd bruttovikt, kg:
Max lastvikt, kg: 1860

Bilen som ska hämtas

Skattevikt, kg: 1660
Tjänstevikt, kg: 1660
Totalvikt, kg: 2020
Ursprunglig totalvikt, kg: 2020
Max släpvagnsvikt, kg: 1600
Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B: 1480
Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B: 2230
Max lastvikt, kg: 360

Evt dragbil.

Skattevikt, kg: 1600
Tjänstevikt, kg: 1600
Totalvikt, kg: 2000
Ursprunglig totalvikt, kg: 2000
Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B: 1500
Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B: 2250
Max lastvikt, kg: 400

Nu så ser jag ju att min dragbil bara får dra 960kg med det valda släpet.

Men Det som gör mig förbryllad är vad "Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B: 2250" betyder?
Kan man ändå få dra det lagligt?

5 131 Inlägg
7 juli 2014
Som jag fattat det får du max dra 1600kg med bilen oavsett körkort. Säkert pga av att dragkroken endast är klassad upp till 1600kg.
bilen med "rätt krok" borde däremot få dra 2250kg om den hade haft rätt dragkrok.

jag hade skaffat en 1500kg kärra (eller max 1600 beroende på körkort) och kört bil och släp lagligt men lassat för mycket. Detta för att det bara ger böter för överlast, dock kanske det skiljer beroende på körkort.
Senast redigerat av mb_pucken (7 juli 2014)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

1 513 Inlägg
7 juli 2014
Nej, bilen får bara dra 1600kg

När transportstyrelsen räknat ut max släpvagnsvikt för utökat b-körkort har man bara tagit hänsyn till max vikt för bil och släp för utökat b-körkort, alltså 4250kg

Sedan har man räknat:

(max totalvikt bil+släp för utökat b-kort) - (bilens totalvikt) = (max släpvagnsvikt för utökat b-kort)

alltså

4250-2000=2250

Man tar alltså inte hänsyn till hur tungt bilen klarar av att dra tekniskt sett. Utan räknar bara ut vikten utifrån körkortsregler och lagar.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.

Offroad Racing
3 122 Inlägg
7 juli 2014
Extrazz skrev:
Men Det som gör mig förbryllad är vad "Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B: 2250" betyder?

Det är en rent teoretisk beräkning baserad på bilens och släpets sammanlagda totalvikter ihop med maximala vikten på 4250 kg, utan att hänsyn tagits till bilens maximala släpvagnsvikt. Man kan ALDRIG (lagligt iaf) dra mer än vad som är angivet under max släpvagnsvikt oavsett körkort. Däremot räknar man på olika sätt beroende på vilket körkort man har.

Så för att svara på frågan, kort o gott ett nej...

Edit: jag skrev visst för långsamt...
Senast redigerat av henke_99 (7 juli 2014)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 261 Inlägg
7 juli 2014
Extrazz skrev:
Tja.

Har en biltransport och en bil som ska hämtas.
Dock har jag bekymmer med att hitta en dragbil.

Släpets vikter

Skattevikt, kg: 2500
Tjänstevikt, kg: 640
Totalvikt, kg: 2500
Ursprunglig totalvikt, kg: 2500
Max släpvagnsvikt, kg:
Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B:
Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B:
Max lastvikt, kg: 1860

Bilen som ska hämtas

Skattevikt, kg: 1660
Tjänstevikt, kg: 1660
Totalvikt, kg: 2020
Ursprunglig totalvikt, kg: 2020
Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B: 1480
Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B: 2230
Max lastvikt, kg: 360

Evt dragbil.

Skattevikt, kg: 1600
Tjänstevikt, kg: 1600
Totalvikt, kg: 2000
Ursprunglig totalvikt, kg: 2000
Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B: 1500
Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B: 2250
Max lastvikt, kg: 400

Nu så ser jag ju att min dragbil bara får dra 960kg med det valda släpet.

Kolla denna: https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/ … anguage=sv

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Avstängd
195 Inlägg
8 juli 2014
De är lagligt med BE eller utökad b-behörighet, drar du den släpkärran med den bilen på bara B är de olovlig körning även tom Mvh

415 Inlägg
8 juli 2014
Burrrrner skrev:
De är lagligt med BE eller utökad b-behörighet, drar du den släpkärran med den bilen på bara B är de olovlig körning även tom Mvh

Nej det går inte då heller. Han ska lasta en bil på 1660 kg och han får dra max 1600 kg med den kroken som bilen har. Alltså måste släpet väga -60 kg och det går ju inte :p

, ___
/ _ _ _\_
&#8992;¯¯¯¯¯' [&#9788;===&#9788;]
`()_);-;()_)--o--)_)

1 362 Inlägg
8 juli 2014
luddigt detta med drag o vad bilen får dra;) vet en som bytte drag på bilen till ett grövre men bilprovningen sa att det spelade ingen roll för bilen fick bara dra det gammla dragets max vikt;)

Avstängd
195 Inlägg
8 juli 2014
Aj fan jag räknade fel... de blir ju 50 kg överlass haha

415 Inlägg
8 juli 2014
Burrrrner skrev:
Aj fan jag räknade fel... de blir ju 50 kg överlass haha

Jo men man kan inte räkna med värdet för utökad när max släpvagnsvikt är lägre för draget håller inte för det. Jag kan tycka att det är konstigt att skriva ut sånt när draget begränsar. Har man istället ett drag som får dra mer än vad man får på utökad så tycker jag att det kan vara vettigt att skriva ut vad alla körkort får dra.
Senast redigerat av Super40 (8 juli 2014)

, ___
/ _ _ _\_
`()_);-;()_)--o--)_)

1 948 Inlägg
9 juli 2014
Har ingen som helst betydelse vad bilen som ska lastas på släpet väger.
DET ÄR SLÄPETS TOTALVIKT SOM RÄKNAS, oavsett om det är lastat eller ej.

Alltså får bilen inte ens dra det där släpet när det är olastat....

Avstängd
10 388 Inlägg
9 juli 2014
baltis skrev:

Beror på din behörighet iofs.

Men, för uppgifterna som är angivna av TS, så på

B  = nej
Utökad B = Nej (dragbilens totalvikt och släpets totalvikt tillsammans överstiger 4250kg)
BE = Ja, där får du räkna bruttovikt på släpet, även om behörigheten är införskaffad efter 19/1 2013 överstiger inte släpets totalvikt 3500kg. Men, du får då följaktligen inte lasta fullt på släpet.

Så, det spelar visst roll huruvida släpet är lastat eller inte, och det är då inte heller alltid totalvikten på släpet som räknas.

Klarar du dig under en sammanlagd totalvikt på;
3500kg (för B)
4250kg (för utökat B)

får du räkna bruttovikt och får således dra ett släp med högre totalvikt än vad draget/bilen är godkänd för. Även om du, igen, kanske inte får lasta fullt.
Senast redigerat av it_mutt (9 juli 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

1 948 Inlägg
9 juli 2014
Ska även tilläggas att det inte finns mer än några enstaka konstaplar där ute som kan dessa regler.... så att folk ens bryr sig förstår inte jag...
Chansen att du först ska bli stannad och sen kontrollerad utav en polis som verkligen kan reglerna och sen på det få en straffpåföljd högra än att du får en tillsägelse alt. koppla av släpet är så extremt liten så jag förstår inte att du bryr dig...

LASTA OCH KÖR! big_smile

Forummoderator
26 416 Inlägg
9 juli 2014
baltis skrev:
Ska även tilläggas att det inte finns mer än några enstaka konstaplar där ute som kan dessa regler.... så att folk ens bryr sig förstår inte jag...
Chansen att du först ska bli stannad och sen kontrollerad utav en polis som verkligen kan reglerna och sen på det få en straffpåföljd högra än att du får en tillsägelse alt. koppla av släpet är så extremt liten så jag förstår inte att du bryr dig...

LASTA OCH KÖR! big_smile

Personligen tycker jag det är glädjande att Garagets användare - nåja en del av dom i alla fall - ändå vill vara lagliga och skötsamma.
All heder åt dessa.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

415 Inlägg
9 juli 2014
it_mutt skrev:
baltis skrev:

Beror på din behörighet iofs.

Men, för uppgifterna som är angivna av TS, så på

B  = nej
Utökad B = Nej (dragbilens totalvikt och släpets totalvikt tillsammans överstiger 4250kg)
BE = Ja, där får du räkna bruttovikt på släpet, även om behörigheten är införskaffad efter 19/1 2013 överstiger inte släpets totalvikt 3500kg. Men, du får då följaktligen inte lasta fullt på släpet.

Så, det spelar visst roll huruvida släpet är lastat eller inte, och det är då inte heller alltid totalvikten på släpet som räknas.

Klarar du dig under en sammanlagd totalvikt på;
3500kg (för B)
4250kg (för utökat B)

får du räkna bruttovikt och får således dra ett släp med högre totalvikt än vad draget/bilen är godkänd för. Även om du, igen, kanske inte får lasta fullt.

Bara för att förtydliga lite. På BE räknar man bruttovikt men den aktuella kombinationen inklusive last är inte ok eftersom draget är så klent.

baltis skrev:

LASTA OCH KÖR! big_smile

Det blir ganska mycket överlass för draget, 2300 mot 1600 kg. Ska man köra olovligt kan man åtminstone ha en bil som klarar av det kan jag tycka. Inte kul om möget lossnar ute bland annat folk.
Senast redigerat av Super40 (9 juli 2014)

, ___
/ _ _ _\_
`()_);-;()_)--o--)_)

En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
9 juli 2014
Trådstartare
Har kanske fått tag i någon annan dragbil så hoppas en kingcab klarar biffen istället. Måste få reda på reg bara.
Ska man köra ca 40mil Enkel resa (sen tillbaka igen) så vill man nog köra lagligt. Hade det varit 2 mil ute i småskogarna så hade man nog kört annorlunda. Dock så ser dragbilen bara stor ut så kan man ju "komma undan" på att ekipaget ser lagligt ut.

Tror inte dragkroken som sådan lossnar pga av överlast. iaf inte en fast krok. De lösa krokarna har ju hänt ganska många olyckor med. Man har ju flyttat en båt och kärra som väger närmare 5 ton med en bil som bara får dra under 1600 på BE. Nog håller grejorna mer än vad pappret säger. Sen spelar nog bilens vikt och bromsar in om man skule behöva bromsa eller göra en undanmanöver. Sen bara för en bil klarar att dra mer så kanske den inte mår bra av det.

Så Hemma på gården spelar de la ingen roll men ska man ut en längre stund på vägarna då vill man nog ha rent mjöl i påsen.

1 436 Inlägg
9 juli 2014
Extrazz skrev:
Har kanske fått tag i någon annan dragbil så hoppas en kingcab klarar biffen istället. Måste få reda på reg bara.
Ska man köra ca 40mil Enkel resa (sen tillbaka igen) så vill man nog köra lagligt. Hade det varit 2 mil ute i småskogarna så hade man nog kört annorlunda. Dock så ser dragbilen bara stor ut så kan man ju "komma undan" på att ekipaget ser lagligt ut.

Tror inte dragkroken som sådan lossnar pga av överlast. iaf inte en fast krok. De lösa krokarna har ju hänt ganska många olyckor med. Man har ju flyttat en båt och kärra som väger närmare 5 ton med en bil som bara får dra under 1600 på BE. Nog håller grejorna mer än vad pappret säger. Sen spelar nog bilens vikt och bromsar in om man skule behöva bromsa eller göra en undanmanöver. Sen bara för en bil klarar att dra mer så kanske den inte mår bra av det.

Så Hemma på gården spelar de la ingen roll men ska man ut en längre stund på vägarna då vill man nog ha rent mjöl i påsen.

Men vänta nu, ska du köra på B-kort med en kärra med totalvikt 2500kg får dragbilen väga max 1000kg totalvikt. Tror det blir svårt att hitta en bil som fullastad väger mindre än 1 ton men får dra minst 2.5 ton... hmm

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
9 juli 2014
Trådstartare
Caffe skrev:
Extrazz skrev:

Men vänta nu, ska du köra på B-kort med en kärra med totalvikt 2500kg får dragbilen väga max 1000kg totalvikt. Tror det blir svårt att hitta en bil som fullastad väger mindre än 1 ton men får dra minst 2.5 ton... hmm

BE

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 261 Inlägg
9 juli 2014
Varför inte bara kolla regnummren här och se om bil och släp funkar ihop.

https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/ … anguage=sv

/Benny
Senast redigerat av Vettemannen (9 juli 2014)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

85 Inlägg
9 juli 2014
oregistrerad båttrailer utan fjädring är efterfordon och inte släpvagn

alltså borde inte max släpvagnsvikt gälla

efterfordon får väga dubbelt mot vad dragfordonet väger ... du kan ballasta dragfordonet upp till max totalvikt

exempel dragbilens totalvikt 1950 kg ger dig möjlighet att dra 3900 kg efter fast bara i 20 km/tim om jag minns rätt

BE behörighet och en seriös diskution med farbror blå är nog lämpligt innan ekipaget lämna gården

Tjänstevikten på bilen du ska lasta på släpet kan du "trimma" ner

i tjänstevikten ingår förare bränsle verktyg reservhjul ....

förare räknas 70 kg ...

bränslet väger ca 1kg / liter

badrumsvågen kanske får sig en långresa ....

Lastbil med krok och ett växelflak eller sopcontainer  "krokbinge" på är mitt tips ....
du ställer ner flaket/bingen bakom lastbilen och kör upp bilen ... sen hivar upp allt på lastbilen med kroken
Senast redigerat av kjell-gbg (9 juli 2014)

Sök