M123 skrev:
Evildan skrev:
torsen skrev:
Varför chansa och köpa en VAG-bil när det är allom bekant med deras kvalitetsbrister?
Främst DSG-lådorna och kamkedjorna.
Min var förbaskat billig i inköp men totalkostnaden återstår att se vad det blir.
En moralisk fördel är att biogasen är 70% mindre miljöpåverkande än fossilbränslet.
Är det där sant egentligen på riktigt?
Även fast det heter miljöbil så kräver processer i framställningen av en bil energi och den energin går förlorad totalt varenda gång en ny bil ser dagens ljus.
Den totala miljöpåverkan är väl det intressanta om man ska snacka miljöpåverkan och inte vara den kortsiktiga som i med bränslet.
Möter påståendet med verklig skepsis faktiskt. 70% ja och i den siffran ska verkningsgrad också räknas in, framställning av bil, bränsle, sen framkörning av bränsle till mack.
Sen är det säkert som med etanolet. 2L diesel på en Liter Etanol.
Bara att ingen kommit på det än.
Så ha inte för gott samvete.
Saknas kunskaper brukar folk i regel vara skeptiska.
Den här länken ger dig en mängd matnyttig information.
http://www.gasbilen.se/Att-tanka-pa-mil … lappsvardeFippla gärna runt och läs resten.
Den biogas jag kör på är närproducerad och mig veterligen har vi inte några oljekällor i vårat avlånga land så transportargumentet föll platt.
Energiåtgången är lägre vid framställningen av gas gentemot bensin/diesel.
1kg gas innehåller 13kWh.
1kg bensin innehåller 12kWh.
Gasen är alltså mer energirik.
Bygga en gasbil är givetvis lite mer smutsigt då några trycktankar och rör samt ventiler krävs. Den renare driften gör å andra sidan att det tjänas in väldigt snabbt.
Skillnafer i siffror på bilarna:
2010 Gaspassat DSG väger1652kg.
Förbrukar på bensin 6.8l/100km.
På gas 5.4kg/100km. 1kg kostar ca 17kr.
Utsläpp CO2
Bensin 158g/100km.
Biogas 121g/100km.
Ljud 70db vid körning.
Årsskatt 470kr.
2010 2.0tfsi DSG väger 1566kg.
Förbrukar 8.1l/100km.
Utsläpp CO2 187g/km.
Ljud 72db vid körning.
Årsskatt 2032kr.
Frågor? ^^