3361
Sök

Service på min 965 kostar 14,814kr låter det rymligt?

305 Inlägg
22 juli 2014
#21
Niklas1987 skrev:
Om han nu ska alåna en bok så kan han ju låna om bok om just 965an, om kunskapen brister så kanske han inte ska byta själv då man sett en å annan som satt remen fel.

Med resultat där efter tongue

Finns ingen sådan haynes. Därav 850 då den motorn är mest lik 960s.

Provar man inte så lär man sig aldrig. Han borde väl ha nån bekant som har lite mekvana eller i alla fall är bilintresserad som han om inte annat kan bolla med lite.

Jag har själv bara bytt på b230 8v (vilket är busenkelt) så kan inget om denna motorn men skulle nog ändå ge det ett försök. Pröjsa 15k i service på en bil som är värd 20-30 är i min mening vansinne.


85 Inlägg
23 juli 2014
#22
Som sagt ... det finns ingen haynes bok till 960 men till 850 ... det enda som skiljer är antalet cylindrar...
Det enda som är lurt är att hitta märket på kugghjulet på vevaxeln...
Man får snurra motorn för hand och ställa kamhjulen rätt och spana noga innan man tar bort remmen...

man tar bort hydralspännaren så kan man få väck remmen ....

Man börjar kugga dit remmen på vevaxeln ... och sedan skall insugsaxeln kuggas ... då lossade jag en brytrulle som sitter "på vägen" ... sedan avgasaxeln ... sen ska man ha dit hydralspännaren och det går ganska enkelt .. och sen fast med brytrullen igen ... sist bort med borret ... detta står rätt bra skrivet i haynes bok om 850 .... förutom brytrullen ... det står det inget om

jag insåg snabbt att det gäller o byta kamrem själv ... då hade jag två 960s ... nu har jag tre ...

bor 960 ägaren nåt så när i närheten av göteborg så är jag inte omöjlig ....

var bor du ????
Senast redigerat av kjell-gbg (23 juli 2014)


Forummoderator
9 299 Inlägg
23 juli 2014
#23
Jag skulle välja bort servicedelarna (arbetet) och byta alla vätskor/filter/delar själv. Själva kamremsbytet skulle jag överlåta till någon annan om jag inte kunde göra det själv, men därmed inte sagt att jag skulle lämna den till verkstad.

Någon tyckte du skulle strunta i bromsvätska men att byta bromsvätska är en lysande idé, gammal bromsvätska påverkar känslan och effektiviteten på bromsarna enormt mycket.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
23 juli 2014
#24
caromania skrev:
Jag skulle välja bort servicedelarna (arbetet) och byta alla vätskor/filter/delar själv. Själva kamremsbytet skulle jag överlåta till någon annan om jag inte kunde göra det själv, men därmed inte sagt att jag skulle lämna den till verkstad.

Någon tyckte du skulle strunta i bromsvätska men att byta bromsvätska är en lysande idé, gammal bromsvätska påverkar känslan och effektiviteten på bromsarna enormt mycket.

Samma som bromsvätskan gäller även stift. Motorn kanske går rent med de gamla men kommer gå mycket bättre med nya

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Forummoderator
9 299 Inlägg
23 juli 2014
#25
DiwraZ skrev:
caromania skrev:
Jag skulle välja bort servicedelarna (arbetet) och byta alla vätskor/filter/delar själv. Själva kamremsbytet skulle jag överlåta till någon annan om jag inte kunde göra det själv, men därmed inte sagt att jag skulle lämna den till verkstad.

Någon tyckte du skulle strunta i bromsvätska men att byta bromsvätska är en lysande idé, gammal bromsvätska påverkar känslan och effektiviteten på bromsarna enormt mycket.

Samma som bromsvätskan gäller även stift. Motorn kanske går rent med de gamla men kommer gå mycket bättre med nya

Självklart, därav min kommentar om att byta alla delar som nämndes. Även bränslefilter är en bortglömd viktig punkt på bilar som Svensson servar själv.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
23 juli 2014
#26
caromania skrev:
DiwraZ skrev:
caromania skrev:
Jag skulle välja bort servicedelarna (arbetet) och byta alla vätskor/filter/delar själv. Själva kamremsbytet skulle jag överlåta till någon annan om jag inte kunde göra det själv, men därmed inte sagt att jag skulle lämna den till verkstad.

Någon tyckte du skulle strunta i bromsvätska men att byta bromsvätska är en lysande idé, gammal bromsvätska påverkar känslan och effektiviteten på bromsarna enormt mycket.

Samma som bromsvätskan gäller även stift. Motorn kanske går rent med de gamla men kommer gå mycket bättre med nya

Självklart, därav min kommentar om att byta alla delar som nämndes. Även bränslefilter är en bortglömd viktig punkt på bilar som Svensson servar själv.

Helt riktigt. Det byts inte förens det rostar hål

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

383 Inlägg
23 juli 2014
#27
Om bilen har full servicebok nu och servad som den ska så ska ju kamremmen ha bytts vid 12000mil så varför byta redan? är den inte bytt så behöver du inte bry dig om stämpeln i boken eftersom dom inte följt den innan eller hur? Lägga 15000:- på bara service på en bil man köpt för 19000:- är helt galet.

Jägermeister
910 Inlägg
23 juli 2014
#28
Nästan alla delar som är uppräknade på listan skulle jag då kolla efter på tex Mr auto eller andra sidor på nätet, och till en så pass gammal bil som egentligen inte har något större värde duger även billligare olja, tändstift osv.

Menar då inte att man inte ska serva en bil väl, det gör jag även på mina bilar fast dom är gamla och i princip saknar ekonomiskt värde men pga att dom ska vara driftsäkra.

Saker som bränslefilter, kupefilter, tändstift, glykol, oljefilter, luftfilter, olja osv, dom kostar inte många hundringar att beställa på tex Mr auto eller skruvat eller andra nätbutiker, en del har tom gratis frakt, visst jag fick vänta en vecka på min order sist.

Tex aktivkolkupefilter hade dom till extrapris för 99kr, Bosch tändstift 4st 99kr, Bosch luftfilter kring 100kr det med, Bosch bränslefilter 50kr, Bosch oljefilter 50kr, och vattenpump som här kostar kring 1000kr för under 500kr och det var en SKF vattenpump så allt var kvalitetsgrejer så sparade MKT pengar på den beställningen.

Värt att kolla upp tycker jag, mkt pengar att spara och frakten var gratis.
Senast redigerat av gemini78 (23 juli 2014)

En gång är ingen gång...

Jägermeister
910 Inlägg
23 juli 2014
#29
Glömde skriva att om du behöver en Haynes bok till Volvo 850 92-96, på Engelska till bensin modellerna, så har jag den på datorn, kan skicka över den som komprimerad fil, du packar upp den med tex Winrar och läser i Adobe, det är en Pdf fil.

En gång är ingen gång...

171 Inlägg
23 juli 2014
Trådstartare
#30
kjell-gbg skrev:
Som sagt ... det finns ingen haynes bok till 960 men till 850 ... det enda som skiljer är antalet cylindrar...
Det enda som är lurt är att hitta märket på kugghjulet på vevaxeln...
Man får snurra motorn för hand och ställa kamhjulen rätt och spana noga innan man tar bort remmen...

man tar bort hydralspännaren så kan man få väck remmen ....

Man börjar kugga dit remmen på vevaxeln ... och sedan skall insugsaxeln kuggas ... då lossade jag en brytrulle som sitter "på vägen" ... sedan avgasaxeln ... sen ska man ha dit hydralspännaren och det går ganska enkelt .. och sen fast med brytrullen igen ... sist bort med borret ... detta står rätt bra skrivet i haynes bok om 850 .... förutom brytrullen ... det står det inget om

jag insåg snabbt att det gäller o byta kamrem själv ... då hade jag två 960s ... nu har jag tre ...

bor 960 ägaren nåt så när i närheten av göteborg så är jag inte omöjlig ....

var bor du ????

Jag bor i stockholm..


Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
23 juli 2014
#31
Maffia skrev:
Om bilen har full servicebok nu och servad som den ska så ska ju kamremmen ha bytts vid 12000mil så varför byta redan? är den inte bytt så behöver du inte bry dig om stämpeln i boken eftersom dom inte följt den innan eller hur? Lägga 15000:- på bara service på en bil man köpt för 19000:- är helt galet.

Varför relaterar du servicekostnad med marknadsvärde/inköpspris?

Om man får ärva en gammal välskött bil som är i nära nog nyskick. Ska man då inte kunna kosta på den större summor i underhåll bara för att bilen var gratis och att marknadsvärdet kanske inte är så högt. Inte undra på att det finns många dåliga bilar när det finns folk med din inställning. Suck

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

116 Inlägg
23 juli 2014
#32
jag betalade för ca 6500kr för att byta kamrem ink spännrulle, och full service är motorolja, oljefilter, luftfilter, tändskift och byte olja automaisk plus bakaxel på volvo 960 93års vid volvo verkstäder, det var då 2007 tiden


85 Inlägg
23 juli 2014
#33
Jag lånande Haynes bok på Svenska Volvo 850 1992 till 1994
ISBN 1 85960 2134
streckkod 9781859602133
och bytte kamrem på mina 960 .. en 91a och en 94a ...
notera att service intervallerna är olika beroende på årsmodell ...
jag tror att 4500 .. 6000 .. 8000 .. 12000 mil finns som intervall för kamremsbyte

Det är olika detaljnummer på kamremmar hydraldämpare och spännrullar ... beroende på årsmodell
jag hade 144 kugg på den ene remmen och 147 på den andre ...

köp dessa väsentliga delar på Volvo och kolla mot regnummer...

Gör du bytet på Volvo så kolla om det läcker olja först ... från kamaxeln när den går framåt till kugghjulen
Tag bort de  tre kåporna jag beskrivit tidigare och spana efter olja ...
Tag bort värmeskölden över avgasröret (grenröret) för att spana efter olje läckage ... men kör inte utan den

När du konstaterat om det läcker olja eller ej så ... kan du beställa jobb på Volvo

Byt kamrem vattenpump hydraldämparen och spännrullen samt löprullen ...
visserligen blir det dyrt ... men skall du vara helt säker att det inte rasar så ....

det bästa vore om du bytte kamrem själv för då är ett "omjobb" inte dyrt ...
du kan då ta loss remmen och snurra på hjulen ...för att bedöma lagerstatus och glapp
min kompis har en 850 som har gått 26000 mil på samma vatten pump ...
så det finns marginaler ... men inga bytesintervaller eller garantier

jag kan skicka foto till dig på vilka kåpor du skall plocka bort för att leta efter olje läckage och märken för kamaxlarna

Lycka till
Senast redigerat av kjell-gbg (23 juli 2014)


305 Inlägg
24 juli 2014
#34
DiwraZ skrev:
Maffia skrev:
Om bilen har full servicebok nu och servad som den ska så ska ju kamremmen ha bytts vid 12000mil så varför byta redan? är den inte bytt så behöver du inte bry dig om stämpeln i boken eftersom dom inte följt den innan eller hur? Lägga 15000:- på bara service på en bil man köpt för 19000:- är helt galet.

Varför relaterar du servicekostnad med marknadsvärde/inköpspris?

Om man får ärva en gammal välskött bil som är i nära nog nyskick. Ska man då inte kunna kosta på den större summor i underhåll bara för att bilen var gratis och att marknadsvärdet kanske inte är så högt. Inte undra på att det finns många dåliga bilar när det finns folk med din inställning. Suck

Det är väl självklart att man måste ställa kostnad för reparationer/service till bilens värde? Nån stans bör man fundera på om det inte är bättre att köpa en likadan bil när en enda service kostar lika mycket som bilen.

Nej, ska man ha en gammal bil så måste man enligt mig skruva själv. Det är inte bara service som kostar, prylar går även sönder då och då. Skruvar man inte själv eller känner nån som gör det ruskigt billigt så är det lika bra att köpa en nyare bil som aldrig jävlas.


Forummoderator
9 299 Inlägg
24 juli 2014
#35
HyPeRiOn skrev:
DiwraZ skrev:
Maffia skrev:
Om bilen har full servicebok nu och servad som den ska så ska ju kamremmen ha bytts vid 12000mil så varför byta redan? är den inte bytt så behöver du inte bry dig om stämpeln i boken eftersom dom inte följt den innan eller hur? Lägga 15000:- på bara service på en bil man köpt för 19000:- är helt galet.

Varför relaterar du servicekostnad med marknadsvärde/inköpspris?

Om man får ärva en gammal välskött bil som är i nära nog nyskick. Ska man då inte kunna kosta på den större summor i underhåll bara för att bilen var gratis och att marknadsvärdet kanske inte är så högt. Inte undra på att det finns många dåliga bilar när det finns folk med din inställning. Suck

Det är väl självklart att man måste ställa kostnad för reparationer/service till bilens värde? Nån stans bör man fundera på om det inte är bättre att köpa en likadan bil när en enda service kostar lika mycket som bilen.

Nej, ska man ha en gammal bil så måste man enligt mig skruva själv. Det är inte bara service som kostar, prylar går även sönder då och då. Skruvar man inte själv eller känner nån som gör det ruskigt billigt så är det lika bra att köpa en nyare bil som aldrig jävlas.

Jag är av en helt annan åsikt. Om man har bra koll på sin gamla bil och vet vilket skick den är i stomme och hjärta så kan det vara värt massor att lägga ner större summor på service och uppfräschning. Om vi tar exemplet med 20.000kr-bilen som man vill reparera för 15.000kr så tycker jag det tveklöst är värt det jämfört med att gräva ner samma summa i en annan helt okänd bil. Vem vet vad den kan drabbas av inom det närmsta året?

Jag håller däremot helt med om att det är en god idé att kunna göra så mycket som möjligt själv. Att byta oljor, filter, stift, bromsar etc är att spara mycket pengar, men det gäller även (eller snarare!) nyare dyrare bilar. Att det sedan kan vara bättre med en nyare bil som inte går sönder är en sanning med modifikation.

1. Man måste ut med en större summa pengar vid inköp.
2. Eventuella reparationer riskerar att bli ännu mer kostsamma om man har otur.
3. Värdeminskningen är mycket större.
4. Totalt blir det dyrare per mil.

Det är faktiskt inte så mycket pengar dessa 15.000. Ja, det är en stor summa att komma vid ett tillfälle, men jag kan tänka mig att om man gjorde en rejäl kalkyl på en 20.000kr-bil inklusive en engångskostnad på 15.000 jämfört med en 150.000krbil som "bara går" så kommer man i slutändan upptäcka att den billigare bilen var just - billigare.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

441 Inlägg
24 juli 2014
#36
Maffia skrev:
Om bilen har full servicebok nu och servad som den ska så ska ju kamremmen ha bytts vid 12000mil så varför byta redan? är den inte bytt så behöver du inte bry dig om stämpeln i boken eftersom dom inte följt den innan eller hur? Lägga 15000:- på bara service på en bil man köpt för 19000:- är helt galet.

Brukar vara både mil och år på kamremmen, sedan byts den beroende på vad som händer först.

Är det en för övrigt fräsch bil, så är det värt att lägga ner lite pengar på bilen för att ha den fungerande.


Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
24 juli 2014
#37
HyPeRiOn skrev:
DiwraZ skrev:
Maffia skrev:
Om bilen har full servicebok nu och servad som den ska så ska ju kamremmen ha bytts vid 12000mil så varför byta redan? är den inte bytt så behöver du inte bry dig om stämpeln i boken eftersom dom inte följt den innan eller hur? Lägga 15000:- på bara service på en bil man köpt för 19000:- är helt galet.

Varför relaterar du servicekostnad med marknadsvärde/inköpspris?

Om man får ärva en gammal välskött bil som är i nära nog nyskick. Ska man då inte kunna kosta på den större summor i underhåll bara för att bilen var gratis och att marknadsvärdet kanske inte är så högt. Inte undra på att det finns många dåliga bilar när det finns folk med din inställning. Suck

Det är väl självklart att man måste ställa kostnad för reparationer/service till bilens värde? Nån stans bör man fundera på om det inte är bättre att köpa en likadan bil när en enda service kostar lika mycket som bilen.

Nej, ska man ha en gammal bil så måste man enligt mig skruva själv. Det är inte bara service som kostar, prylar går även sönder då och då. Skruvar man inte själv eller känner nån som gör det ruskigt billigt så är det lika bra att köpa en nyare bil som aldrig jävlas.

Jag köper jämförelsen vi reparationen. Byta motor eller växellåda för typ bilens värde är ju lite magstarkt. Då är det ju upp till var och en hur mycket man gillar bilen. Men vanlig service får man kosta på bilen. Man kan ju inte skicka en fullt fungerande bil till skroten.och köpa en likadan som nån redan bytt kamrem på. Håller du inte med mig så är det pinsamt.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Evildan
24 juli 2014
#38
Volvo 960 herrgårdsvagn är mycket riktigt rymlig. big_smile

Servicekostnaden som du fått offerterad från Mekonomen är rimlig, det är vad det företaget debiterar.
Kontrollera vad din lokala Nice Price service hos märkesverkstaden kostar, den kan mycket väl vara billigare.

383 Inlägg
24 juli 2014
#39
dasboot skrev:
Maffia skrev:
Om bilen har full servicebok nu och servad som den ska så ska ju kamremmen ha bytts vid 12000mil så varför byta redan? är den inte bytt så behöver du inte bry dig om stämpeln i boken eftersom dom inte följt den innan eller hur? Lägga 15000:- på bara service på en bil man köpt för 19000:- är helt galet.

Brukar vara både mil och år på kamremmen, sedan byts den beroende på vad som händer först.

Är det en för övrigt fräsch bil, så är det värt att lägga ner lite pengar på bilen för att ha den fungerande.

Precis det är 8 år eller 12000mil alltså ska den va bytt för 3 år sedan.

1 532 Inlägg
24 juli 2014
#40
Vi har en Volvo V90 -97 3.0L automat.
En service kostar ca så mkt som du beskriver men kamremmen byter du var 12000mil.
Men själva årliga servicen ligger på ca 3-5000kr beroende vad man vill göra.

Årets service på våran V90:
Olja + filter ca 1200kr
Olja växellåda ca 800kr
Olja i diffen ca 500kr
Luftfilter ca 500kr
Stift ca 600kr
Bensinfilter ca 300kr
Ac servicen blir gratis (kusinen jobbar med sånt)

Iår kommer det även bli nya vinterdäck det räknar jag även in som service o 4a nya ligger ju på ca 4000kr.
Jag har även fått köpa stötdämpare iår då ena nivåmaten gick sönder.
Det blev ett sänk kit från L.M.R för 4200kr då endast en nivåmat kostar 4100kr ny.
Det är inte billigt att äga och bruka en 965/ V90



Sök