dawwe skrev:
torpis skrev:
Alla som byter kamrem på en 740 8V innan den går av är ju lurade egentligen...
Är de? Snarare du som luras. Säg att kamremmen går av på 740:n under en semestertrip, typ 700 mil hemifrån, som tur är fortfarande inom rikets gränser. Har man inte verktyg och kunnande sitter man i skiten rejält. En bärgning åker man på alla gånger (1000kr typ). Sedan tillkommer förmodligen extra utgifter på övernattning eller liknande, o så kostnaden för kamremsbytet. Byter man i tid så är risken klart mindre att man slipper ett liknande scenario, o man "sparar" e slant...
n
fixar man on spot på under timmen med relativt normala verktyg
möjligen en liten ökad kostnad för att åka till en okq8 mack och hämta en ny rem då
1gång under alla år har jag varit med om att en rem på en volvo 8v motor snappat av..
dock har jag varit med om att spännaren går sönder på en 960.. det slutade med total ras ;-)
fast den var igång 2dagar senare igen
lät riktigt gött när man hörde spännaren dra i marken under bilen och studsa ut bakom. samtidigt som man bogserade en traisg bil..blev att ta nästa bil och dra 2bilar istället
kamrem skulle jag helt klart byta inom intervallerna på en 960
men skulle inte lämna in den för oljebyten osv.
för enkelt jobb det drar iväg tid på en verkstad som går efter tids angivelserna
även om det är just på servicarna man kan spara tid
när det handlar om dom där summorna skulle jag minst lägga ner riktig möda för att lösa problemet billigare för det är för mycket pengar att lägga på en så gammal bil.
derför är inte gamla bilar något för folk utan mekkunskaper.
och man ska verkligen inte oroa sig över stämplar osv det viktiga är att man kan visa att man gjort servicarna
tycker att en bok där allt står nerskrivet ihop med kvitton på delarna väger tyngre än någon puckad unge stått och bytt delar utan någon som helst kunskap i bilar förutom att just byta reservdelar.
för idag känns det som många har väldigt begränsade kunskaper i att tänka själva när dom ska skruva.
hjälpte till på en verkstad härom dagen då många var på semester.
ett kopplingsbyte på en fwd bil. får alla grejer som ska bytas..men hm packboxen då?
verkstadsägaren tittade på mig lite konstigt nääe någon sån finns inte beställd.
dom menar på allvar att dom inte räknar in det i priset när dom ger kunden ett pris på ett koppling+kopplingscylinder byte. nej nej det hoppar vi över. för en fwd volvo läcker jhu aldrig i packboxen bakom svänghjulet eller?
en stämpel blir inte så värdefull om man har lite insikt i hur det fungerar på en verkstad. det handlar bara om att det ska gå fort större verkstäder ger fan i resultatet av mekningen utan att skiten blir klart snabbt.
en liten verkstad dom skiter i tiden utan gör rätt och gör det bra!