2814
Sök

M90 sliten koppling om den tar långt in? (Volvo 940 ltt)

27 Inlägg
23 juli 2014
Trådstartare
#1
Tjenare! köpte nyss en 940 ltt, grejen är den att kopplingen tar långt in på den, är den sliten då? den slirar inte men den skramlar lite när den är längst upp på friläge utan koppling i, kopplar man är den knäpptyst.

fråga gärna något om ni behöver veta något om den.

Med vänlig Hälsning, Anton

773 Inlägg
23 juli 2014
#2
bidalotmannen skrev:
Tjenare! köpte nyss en 940 ltt, grejen är den att kopplingen tar långt in på den, är den sliten då? den slirar inte men den skramlar lite när den är längst upp på friläge utan koppling i, kopplar man är den knäpptyst.

fråga gärna något om ni behöver veta något om den.

Med vänlig Hälsning, Anton

det bästa du kan göra för att kolla att kopplingen är ok är att lägg i 5an kör ca 30 i en uppförsback och tryck ner koppling varva upp till ca 2,5k varv och släpp snabbt. hugger det till är den bra, gör den inte de och varvar fortfarande lika mkt ett tag innan den går ner igen. ja du känner själv wink

27 Inlägg
23 juli 2014
Trådstartare
#3
tvedberg skrev:
bidalotmannen skrev:
Tjenare! köpte nyss en 940 ltt, grejen är den att kopplingen tar långt in på den, är den sliten då? den slirar inte men den skramlar lite när den är längst upp på friläge utan koppling i, kopplar man är den knäpptyst.

fråga gärna något om ni behöver veta något om den.

Med vänlig Hälsning, Anton

det bästa du kan göra för att kolla att kopplingen är ok är att lägg i 5an kör ca 30 i en uppförsback och tryck ner koppling varva upp till ca 2,5k varv och släpp snabbt. hugger det till är den bra, gör den inte de och varvar fortfarande lika mkt ett tag innan den går ner igen. ja du känner själv wink

aa okej, för kopplingen tar ganska bra, har en polare som kör banbil, han och andra säger att kopplingen är sliten? kan det inte vara att den är spänd bara?

773 Inlägg
23 juli 2014
#4
bidalotmannen skrev:
tvedberg skrev:
bidalotmannen skrev:
Tjenare! köpte nyss en 940 ltt, grejen är den att kopplingen tar långt in på den, är den sliten då? den slirar inte men den skramlar lite när den är längst upp på friläge utan koppling i, kopplar man är den knäpptyst.

fråga gärna något om ni behöver veta något om den.

Med vänlig Hälsning, Anton

det bästa du kan göra för att kolla att kopplingen är ok är att lägg i 5an kör ca 30 i en uppförsback och tryck ner koppling varva upp till ca 2,5k varv och släpp snabbt. hugger det till är den bra, gör den inte de och varvar fortfarande lika mkt ett tag innan den går ner igen. ja du känner själv wink

aa okej, för kopplingen tar ganska bra, har en polare som kör banbil, han och andra säger att kopplingen är sliten? kan det inte vara att den är spänd bara?

det ända sättet jag vet att kontrollera hur kopplingen är det jag skrev förut. nej 940 har hydralisk koppling som justerar sig själv. menar du att kopplingen tar dirket när du släpper upp pedalen eller närmare slutet?

27 Inlägg
23 juli 2014
Trådstartare
#5
tvedberg skrev:
bidalotmannen skrev:
tvedberg skrev:

det bästa du kan göra för att kolla att kopplingen är ok är att lägg i 5an kör ca 30 i en uppförsback och tryck ner koppling varva upp till ca 2,5k varv och släpp snabbt. hugger det till är den bra, gör den inte de och varvar fortfarande lika mkt ett tag innan den går ner igen. ja du känner själv wink

aa okej, för kopplingen tar ganska bra, har en polare som kör banbil, han och andra säger att kopplingen är sliten? kan det inte vara att den är spänd bara?

det ända sättet jag vet att kontrollera hur kopplingen är det jag skrev förut. nej 940 har hydralisk koppling som justerar sig själv. menar du att kopplingen tar dirket när du släpper upp pedalen eller närmare slutet?

den tar nästan direkt när man släpper pedalen.

21 761 Inlägg
23 juli 2014
#6
Kolla att det finns tillräckligt med vätska i systemet, är det lite vätska så kan kopplingen ta väldigt långt ner och kopplingen kan även ha svårt för att koppla ur ordentligt (cylindern frigör inte lamellerna tillräckligt). Har varit med om att kopplingen tog "längst ner" på en Amazon med hydraulisk koppling och där behövdes det fyllas på med vätska, kan ju vara samma fel på din bil. smile

27 Inlägg
23 juli 2014
Trådstartare
#7
Drönirettab skrev:
Kolla att det finns tillräckligt med vätska i systemet, är det lite vätska så kan kopplingen ta väldigt långt ner och kopplingen kan även ha svårt för att koppla ur ordentligt (cylindern frigör inte lamellerna tillräckligt). Har varit med om att kopplingen tog "längst ner" på en Amazon med hydraulisk koppling och där behövdes det fyllas på med vätska, kan ju vara samma fel på din bil. smile

okej! vart fyller man på? kan man se hur mycket det ligger i?
Senast redigerat av bidalotmannen (23 juli 2014)

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
23 juli 2014
#8
bidalotmannen skrev:
Drönirettab skrev:
Kolla att det finns tillräckligt med vätska i systemet, är det lite vätska så kan kopplingen ta väldigt långt ner och kopplingen kan även ha svårt för att koppla ur ordentligt (cylindern frigör inte lamellerna tillräckligt). Har varit med om att kopplingen tog "längst ner" på en Amazon med hydraulisk koppling och där behövdes det fyllas på med vätska, kan ju vara samma fel på din bil. smile

okej! vart fyller man på? kan man se hur mycket det ligger i?

Samma som bromsvätskan. Kolla instruktionsbok om du ej vet var.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

27 Inlägg
23 juli 2014
Trådstartare
#9
Nej, har kollat boken, står bara om automatlådor.

21 761 Inlägg
23 juli 2014
#10
Det borde sitta en separat behållare antingen omkring torpedväggen eller vid pedalstället tycker jag, har dock aldrig haft en 940 så jag vet inte säkert. Luft i systemet kan förresten ge samma symptom. smile

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
23 juli 2014
#11
Drönirettab skrev:
Det borde sitta en separat behållare antingen omkring torpedväggen eller vid pedalstället tycker jag, har dock aldrig haft en 940 så jag vet inte säkert. Luft i systemet kan förresten ge samma symptom. smile

Det ÄR samma behållere till huvudbromscylindern och kopplingen!!!

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
23 juli 2014
#12
bidalotmannen skrev:
Nej, har kollat boken, står bara om automatlådor.

Vet du var bromsvätskebehållaren sitter? Kolla nivån

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Volvoskadad
6 017 Inlägg
23 juli 2014
#13
DiwraZ skrev:
Drönirettab skrev:
Det borde sitta en separat behållare antingen omkring torpedväggen eller vid pedalstället tycker jag, har dock aldrig haft en 940 så jag vet inte säkert. Luft i systemet kan förresten ge samma symptom. smile

Det ÄR samma behållere till huvudbromscylindern och kopplingen!!!

Precis, dock så sitter ju röret från behållaren till kopplingscylindern en bit upp så det inte ska bli tomt på bromsvätska vid haveri på koppingssystemet.

Jonas

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
23 juli 2014
#14
Volvo_Mannen skrev:
DiwraZ skrev:
Drönirettab skrev:
Det borde sitta en separat behållare antingen omkring torpedväggen eller vid pedalstället tycker jag, har dock aldrig haft en 940 så jag vet inte säkert. Luft i systemet kan förresten ge samma symptom. smile

Det ÄR samma behållere till huvudbromscylindern och kopplingen!!!

Precis, dock så sitter ju röret från behållaren till kopplingscylindern en bit upp så det inte ska bli tomt på bromsvätska vid haveri på koppingssystemet.

Yes. Bra att känna till när man luftar kopplingen.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

21 761 Inlägg
23 juli 2014
#15
DiwraZ skrev:
Det ÄR samma behållere till huvudbromscylindern och kopplingen!!!

Okej, då var jag ute och cyklade. smile

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
23 juli 2014
#16
Drönirettab skrev:
DiwraZ skrev:
Det ÄR samma behållere till huvudbromscylindern och kopplingen!!!

Okej, då var jag ute och cyklade. smile

Det ska va hälsosamt med motion ibland sägs det hehe

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

27 Inlägg
23 juli 2014
Trådstartare
#17
vart sitter luftnippeln?

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
23 juli 2014
#18
bidalotmannen skrev:
vart sitter luftnippeln?

På slavcylindern

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

948 Inlägg
24 juli 2014
#19
Kan vara urtrampningslagret som väsnas lite, annars så brukar det låta lite om m90´in, speciellt om man får på stummare koppling.

106 Inlägg
24 juli 2014
#20
Här fyller du på. Nivån ser du ifrån vänster sida på behållaren tror jag. Markerat MIN-MAX.
https://www1.garaget.org/gallery/images/101/100168/100168-306cc0e5615cea190dd46de422e5e1a8.jpg

Frågan är in OM de kommer ta i.. frågan är när, och hur spektakulärt.


Sök