3187
Sök

Hur går man tillväga om man vill börja med Drifting ?

324 Inlägg
27 juli 2014
#21
Laga upp rosten, besiktiga den, ur med diverse inredning, stelare dämpare runtom, plana ner toppen en bra bit o på med ett extraktorgrenrör. Nu har du en bra övningsbil.
Ska du gnälla på att det är en tråkig kaross, så visst köp en S13 då.


Ticken
27 juli 2014
Trådstartare
#22
jo visst men känns som om man slänger bort samma pengar på den med extraktor osv när man endå inte ska använda den senare, men aa får ta mig en funderare på vilken bil jag börja med om jag börja men skulle behöva veta ungefär vad det kostar om nån en anning att komma igång lixom fixa bil hitta ett "team" har skicka ett mail till ett Team här i sundsvall o fråga dom om lite info osv så fårse om man får nåt svar fram över.

Ticken
27 juli 2014
Trådstartare
#23
Har lite fel problem oxå, en banbil reggar man den som "banbil" då eller ? alltså att den inte får gå på vanlig väg mer och sen jag som bor lägenhet vart fan kan man ställa en banbil ? kan ju inte ställa den på en trailer utanför lägenheten direkt XD

Forummoderator
26 339 Inlägg
27 juli 2014
#24
Ticken skrev:
jo visst men känns som om man slänger bort samma pengar på den med extraktor osv när man endå inte ska använda den senare, men aa får ta mig en funderare på vilken bil jag börja med om jag börja men skulle behöva veta ungefär vad det kostar om nån en anning att komma igång lixom fixa bil hitta ett "team" har skicka ett mail till ett Team här i sundsvall o fråga dom om lite info osv så fårse om man får nåt svar fram över.

Om du tappar kontrollen och sätter ditt fordon i någonting hårt..vilken av bilarna gråter du mest över då?
Volvo 740:in eller en S13?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Ticken
27 juli 2014
Trådstartare
#25
s13 såklart

309 Inlägg
27 juli 2014
#26
Ticken skrev:
ja jo men asså volvo ursch sad fet less på dom tråkig kaross o allt e fel på dom haha sad, aa fårså men de lutar endå mot en billig s13, jag får köra med huve helt enkelt wink

Kör du på en S13. Volvo 740 är väl för fasen inget att lära sig drifta i! jäkla traktor -_-
Och glöm bort vad "köra med huvudet" är. Det är snarare tvärtom, du måste lära dig att bortse från smart körning och bara ge allt mot varenda instinkt och reflex du har smile Brett, snabbt, mycket gas, mycket avåkningar. Ju hårdare du kör detso snabbare och bättre lär du dig. Fega kommer man inte långt på. Va inte rädd för att slå runt och åka av. Ja det är dyrt i delar, däck osv. Men det är också en jävligt dyr hobby. Du får räkna med att plåt/plast, lyktor osv går sönder med jämna mellanrum. Välj även dina platser för att öva väldigt noga..

Angående bil, lägg inte ut för mycket pengar(den kommer gå sönder). Bara gör den styv och svetsa baken.

Forummoderator
26 339 Inlägg
27 juli 2014
#27
Ticken skrev:
s13 såklart

Dåså.
Så börja med din 740 och avancera sedan när du börjat få lite vana.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 282 Inlägg
27 juli 2014
#28
Ticken skrev:
Har lite fel problem oxå, en banbil reggar man den som "banbil" då eller ? alltså att den inte får gå på vanlig väg mer och sen jag som bor lägenhet vart fan kan man ställa en banbil ? kan ju inte ställa den på en trailer utanför lägenheten direkt XD

Man reggar inte om nått man åker bara inte och besiktar den eller skattar den. Vill du så kan du avregistrera bilen men det sparar dig bara 65 kr per år och kan göra den väldigt svårsåld sen.
I ditt garage som du hyr, du kommer inte kunna ha en banbil utan ett garage wink


Ticken
27 juli 2014
Trådstartare
#29
Okej så inge försäkring o ingenting, okej på ett ungefär vad hyr man ett sånt garaget för då ? (pris) big_smile

Forummoderator
26 339 Inlägg
27 juli 2014
#30
Ticken skrev:
Okej så inge försäkring o ingenting, okej på ett ungefär vad hyr man ett sånt garaget för då ? (pris) big_smile

..runt 200-300 kronor i månaden kostar en garageplats i snitt.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Ticken
27 juli 2014
Trådstartare
#31
Hahah det var inte mkt ;D

1 948 Inlägg
27 juli 2014
#32
Mack skrev:
Ticken skrev:
Okej så inge försäkring o ingenting, okej på ett ungefär vad hyr man ett sånt garaget för då ? (pris) big_smile

..runt 200-300 kronor i månaden kostar en garageplats i snitt.

Oj, jag bor på landsbyggden anser jag... men här kostar ett förvaringsgarage allafall det dubbla big_smile ska du sen kunna meka ska du vara glad om du ens hittar något.... betalar idag 1350 i månaden för garage och då har vi ganska många på kö ifall någon skulle vilja kliva ur big_smile


Och till TS, drifta är inte så svårt, förr i tiden kallades det för att sladda, och det gjorde alla big_smile
Sen tycker är det bra mycket svårare med en slö bil, får vålda så mycket mer, hydralisk handbroms underlättar även vääääldigt mycket + att det kostar mer eller mindre inget i sammanhanget.
Så bakhjulsdrift, 250hk+ så lätt bil som möjligt och en hydraliskhandbroms sen är det bara att bege sig mot en bana.

Krävs dock en tjock plånbok för drifting, hade gärna kört det jag... men känns som först behöver jag modda bilen för 100k och sen kostar körningen typ 4ggr mer i minuten MINST mot vad den gör nu... och jag brukar räkna på 5k i timmen när jag kör tongue

Ticken
27 juli 2014
Trådstartare
#33
5K i timmen :OOOOO

1 948 Inlägg
27 juli 2014
#34
Ticken skrev:
5K i timmen :OOOOO

Då räknar jag bara på broms och däckslitage, soppa på banan och träffavgift big_smile lägg där till uppgraderingar på bilen, service, reparationer och bilens kostnad (används nästan bara till bankörning).

Äckligt dyr hobby, har flera gånger tänkt på hur många andra hobbys man skulle ha råd med om man inte gjorde detta... men sen har jag kommit på mig själv med hur roligt det är att köra big_smile

Ticken
27 juli 2014
Trådstartare
#35
Förstå jag ser sjukt roligt ut big_smile

Forummoderator
26 339 Inlägg
27 juli 2014
#36
baltis skrev:
Mack skrev:
Ticken skrev:
Okej så inge försäkring o ingenting, okej på ett ungefär vad hyr man ett sånt garaget för då ? (pris) big_smile

..runt 200-300 kronor i månaden kostar en garageplats i snitt.

Oj, jag bor på landsbyggden anser jag... men här kostar ett förvaringsgarage allafall det dubbla big_smile ska du sen kunna meka ska du vara glad om du ens hittar något.... betalar idag 1350 i månaden för garage och då har vi ganska många på kö ifall någon skulle vilja kliva ur big_smile


Och till TS, drifta är inte så svårt, förr i tiden kallades det för att sladda, och det gjorde alla big_smile
Sen tycker är det bra mycket svårare med en slö bil, får vålda så mycket mer, hydralisk handbroms underlättar även vääääldigt mycket + att det kostar mer eller mindre inget i sammanhanget.
Så bakhjulsdrift, 250hk+ så lätt bil som möjligt och en hydraliskhandbroms sen är det bara att bege sig mot en bana.

Krävs dock en tjock plånbok för drifting, hade gärna kört det jag... men känns som först behöver jag modda bilen för 100k och sen kostar körningen typ 4ggr mer i minuten MINST mot vad den gör nu... och jag brukar räkna på 5k i timmen när jag kör tongue

Ehm..jag syftade på ett sådant litet garage i en länga, då det var prat om att TS inte ville ställa bilen direkt utanför lägenheten..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

369 Inlägg
27 juli 2014
#37
jag skulle väl inte börja med en s13 som första val om jag skulle börja med drifting. jag skulle lyssna på dom som faktiskt kör drifting nu för tiden. jag har gått i samma tankar om att börja med det men det är som dessa herrar ovanstående säger. drifting... eller hobbyn i huvudtaget testar en. så man måste proritera livet efter hobbyn. ALLT med bilar är dyrt att hålla på med så om nu du blev chockad att en timme körning går på ca 5k måste man nog börja tänka vilken bil man kör för att man ska ha råd med allt. En 740 idag kan man hitta som är i (okej) skick för ca 6-7 tusen som TOM är besiktad vilket är en stor fördel. en s13 idag får du lägga iaf 20-30 som är i okej skick. så man får kolla för/nackdelar med sjävla bilvalet man gör. en 740 tar mer stryk än vad en s13 gör och det är lätt att hitta delar om olyckan skulle vara framme. När det gäller s13 så börjar sina på delar i sverige för just s13 modellen så priserna stiger på allt. den har blivit mer och mer svårt att få tag i då den har blivit slit o släng just för den är billig att köpa, turbo. bakhjulsdriven och såklart den lilla vikten. skulle jag va du. köp en 740. big_smile

Pray For Japan

5 089 Inlägg
27 juli 2014
#38
Inte att förglömma, så måste man ha rätt solglasögon när man är drifter också. Alla coola killarna har dessa.
http://d2nsgnoj157yga.cloudfront.net/images/product/Spy-Livery-Ken-Block-Signature-Collection-Helm-Sunglasses-4b4d5-L.jpg

Men först och främst. skaffa ett jobb så du har en inkomst. spara ihop till en bil som du vill ha. Lägg 10 000 kr i månaden på den så har du en bra driftingbil till slut smile

\Lindgren

Ticken
27 juli 2014
Trådstartare
#39
haha det ska jag göra big_smile, jo märkt att jag måste nog ha ett jobb innan man börja med det visste att det var dyrt men inte så dyrt.

377 Inlägg
27 juli 2014
#40
S13 ska du ha, annars får de va.
740 är också bra, men det är inget o ha.


Sök