3562
Sök

Hur går man tillväga om man vill börja med Drifting ?

Ticken
26 juli 2014
Trådstartare
#1
Hur går jag tillväga om jag vill börja med drifting ? alltså joina ett "team" få lära mig drifta osv berätta gärna så ingående som möjligt ni som vet hur det funkar, hört talas om licens oxå vad innebär det ?, åldergärns? 18?

Tråd från 2014 som vaknat igen!
/Mod

1 282 Inlägg
26 juli 2014
#2
Börja hänga i dom kretsarna är nog en bra start. Finns väl en del forum o facebook-grupper på ämnet kan jag tänka mig och där kan man säkert suga åt sig en hel del kunskap så man inte bara är en irriterande wanna-be när man väl börjar snacka med andra inom kretsen.

Har du nån erfarenhet öht?


Ticken
27 juli 2014
Trådstartare
#3
Okej, Nej absolut ingen erfarenhet om det,

1 282 Inlägg
27 juli 2014
#4
Ticken skrev:
Okej, Nej absolut ingen erfarenhet om det,

Hur är din erfarenhet allmänt med bilar och körning?


Ticken
27 juli 2014
Trådstartare
#5
Om du tänkte skruvning o allmänt om bilar så är jag inte helt tappad bakom ett släp kan vell en del, körning inte så mkt då jag inte får ta körkort för ens till våren hmm/

1 282 Inlägg
27 juli 2014
#6
Ticken skrev:
Om du tänkte skruvning o allmänt om bilar så är jag inte helt tappad bakom ett släp kan vell en del, körning inte så mkt då jag inte får ta körkort för ens till våren hmm/

Om jag vore du skulle jag köpa en billig 740/940 och lära mig lite hur bilar på ställ beter sig. Så nära drifting man kommer för under 10 000 kr och en väldigt bra övning. Skulle de gå åt helvete och man kör i diket så är de sällan nått dyrt pajar heller så man kan öva på hela vintern istället för att ge sig ut o köpa en "driftbil" och sen kvadda den det första man gör. Steget till att sladda på asfalt kommer bli stort sen men du har iaf erfarenheten av hur du ska kontra sladdar osv smile


Ticken
27 juli 2014
Trådstartare
#7
Hmm 740/940 bara dom kosta ju lika mkt som om jag köper en s13 med nåt fel på. får ju en s13 för 15-25000 med något fel på som sagt,

1 282 Inlägg
27 juli 2014
#8
Ticken skrev:
Hmm 740/940 bara dom kosta ju lika mkt som om jag köper en s13 med nåt fel på. får ju en s13 för 15-25000 med något fel på som sagt,

En 740 går att få för under 5000 utan problem. Dyraste jag köpt kostade 4500 kr tongue Snittpriset typ 2000 kr
För 25 000 kr borde du kunna hitta en S13 utan fel, för 30 000 en som har massa trevliga mods smile


Ticken
27 juli 2014
Trådstartare
#9
nja men en vanlig Gl har jag redan men den e ju trött som fan, den släpper ju aldrig på alsfalt men du kanske mena att jag ska börja på vintern o lära mig hantera bilar på sladd, problemet e ju att jag för körkort i maj i går jag ju miste om hela sommarn innan jag kan lära mig "hantera bilen " jag hade tänkt köpa en s13 fixa till bygga banbil o testa lite på parekeringar, eller är det dumt ? smile

Forummoderator
26 341 Inlägg
27 juli 2014
#10
Ticken skrev:
nja men en vanlig Gl har jag redan men den e ju trött som fan, den släpper ju aldrig på alsfalt men du kanske mena att jag ska börja på vintern o lära mig hantera bilar på sladd, problemet e ju att jag för körkort i maj i går jag ju miste om hela sommarn innan jag kan lära mig "hantera bilen " jag hade tänkt köpa en s13 fixa till bygga banbil o testa lite på parekeringar, eller är det dumt ? smile

Det kan sluta väldigt dyrt..och tråkigt.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Ticken
27 juli 2014
Trådstartare
#11
Du tänkte om man cracha den ?

Forummoderator
26 341 Inlägg
27 juli 2014
#12
Ticken skrev:
Du tänkte om man cracha den ?

Det, och att du i så fall gör det utan ett körkort.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Ticken
27 juli 2014
Trådstartare
#13
Ne inte utan körkort de hade jag inte planera;) längtat länge efter mitt körkort så de kommer jag inte riskera.

Ticken
27 juli 2014
Trådstartare
#14
Det blir när jag får körkort i maj smile

1 532 Inlägg
27 juli 2014
#15
Köp en 7/940 Turbo dom är lättast att trimma och sladda med.
Går nått sönder när man övar så kostar det inte skjortan.

Nissan S13/14 är en rolig bil visst dom är lätta att trimma men delar kostar lite + det är delad bakaxel som gör att den sätter sig mer när man sladdar vilket gör att däcken tappar inte samma fäste som en en Volvo gör.

Jag började själv med en trimmad Volvo sen gick jag på en trimmad S14 och det var som natt o dag.

När man går från att sladda vilket varenda fjortisraggare runtkorvmojjen kallar drifting till att verkligen drifta då har man tränat.
Min favorit väg var Bie-Floda tur o retur i Katrineholm lagom härliga kurvor att känna bakdelen släppa från asfalten och bara låta hjärnan göra jobbet med gasen och ratten.

Hur härligt är det inte att bli ett med vägen och tygla gränsenför vad du själv och bilen klarar av.
När du gör det då driftar du.

Jag själv bygger på en Ford Explorer som ska bli en ban/drift/lekbil.
Det som sätter gränsen är du själv för vad du vill och klarar av för allt går att sladda/drifta med bara man vill.

Hitta en lämplig bil du vill börja med o köp den sen ut och öva.


1 282 Inlägg
27 juli 2014
#16
Ticken skrev:
nja men en vanlig Gl har jag redan men den e ju trött som fan, den släpper ju aldrig på alsfalt men du kanske mena att jag ska börja på vintern o lära mig hantera bilar på sladd, problemet e ju att jag för körkort i maj i går jag ju miste om hela sommarn innan jag kan lära mig "hantera bilen " jag hade tänkt köpa en s13 fixa till bygga banbil o testa lite på parekeringar, eller är det dumt ? smile

Det är på vintern jag tänker mig, ska du sladda"drifting" med en 740 på sommaren bör du har 280-350 hk för att det ska fungera bra. S13 är lite lättare och bättre byggd så runt 250-300 hk bör du ha. En slö bil är som en slö kniv, du kommer slita på kopplingen och kommer få dålig kontroll på ställen.

Mitt råd till dig är att ha lite is i magen vänja dig med att köra bil på sommaren och sen vänja dig vid hur bilen beter sig när du sladdar för att sedan köpa en S13 och tips är att börja på en STOR parkering utan gatlampor och annat du kan krocka i och lära dig hur och när bilen släpper, helt enkelt lära känna hur just din bil beter sig när den pressas hårt och när den släpper. Försök få tag på lite koner att placera ut och sikta på att sladda runt, kanske bygga upp en kurva av dom som du kan sladda igenom men om du kör av så är de några gummi-koner som studsar iväg och inte bilen som hamnar i en betongsugga.


324 Inlägg
27 juli 2014
#17
Ticken skrev:
nja men en vanlig Gl har jag redan men den e ju trött som fan, den släpper ju aldrig på asfalt

Mitt tips: Börja öva med den. Det är lättare att hantera en slö bil som nybörjare än en med tokmycket pulver.
Kör på grus? Det som gäller för dig är att kunna hantera en sladd.

För övrigt går det väl att övningsköra på bredden med. wink


1 532 Inlägg
27 juli 2014
#18
Köp en 7/940 Turbo dom är lättast att trimma och sladda med.
Går nått sönder när man övar så kostar det inte skjortan.

Nissan S13/14 är en rolig bil visst dom är lätta att trimma men delar kostar lite + det är delad bakaxel som gör att den sätter sig mer när man sladdar vilket gör att däcken tappar inte samma fäste som en en Volvo gör.

Jag började själv med en trimmad Volvo sen gick jag på en trimmad S14 och det var som natt o dag.

När man går från att sladda vilket varenda fjortisraggare runtkorvmojjen kallar drifting till att verkligen drifta då har man tränat.
Min favorit väg var Bie-Floda tur o retur i Katrineholm lagom härliga kurvor att känna bakdelen släppa från asfalten och bara låta hjärnan göra jobbet med gasen och ratten.

Hur härligt är det inte att bli ett med vägen och tygla gränsenför vad du själv och bilen klarar av.
När du gör det då driftar du.

Jag själv bygger på en Ford Explorer som ska bli en ban/drift/lekbil.
Det som sätter gränsen är du själv för vad du vill och klarar av för allt går att sladda/drifta med bara man vill.

Hitta en lämplig bil du vill börja med o köp den sen ut och öva.


Ticken
27 juli 2014
Trådstartare
#19
ja jo men asså volvo ursch sad fet less på dom tråkig kaross o allt e fel på dom haha sad, aa fårså men de lutar endå mot en billig s13, jag får köra med huve helt enkelt wink

Ticken
27 juli 2014
Trådstartare
#20
jo men den e inte besiktad o rost o helvete överallt hmm , HAHA aa jävlar du då blir mor nöjd lol


Sök