3534
Sök

Saab 9-5 "turbofladder"

Kör defensivt, köp en stridsvagn.
174 Inlägg
28 juli 2014
Trådstartare
#1
(0:30)  https://www.youtube.com/watch?v=bTH2mOCd4Rw

https://www.youtube.com/watch?v=Y5gzERpkczU

Vissa säger att detta skadar din turbo sakta men säkert, medan andra säger att fladdret är ofarligt om det uppkommer efter att man har släppt gasen då laddet sjunker. Och att det är fladdret som uppkommer vid gaspådrag som skadar. (compressor/turbo surge)
Hur är det egentligen ??

Och hur går man tillväga för att få fram ljudet? Tycker själv det låter väldigt mysigt. roll

Tacksam för svar! smilesmile
Senast redigerat av kitqeb (28 juli 2014)

BioPowered SAAB 9-5

5 740 Inlägg
30 juli 2014
#2
Precis som du märkt själv så säger vissa att det skadar turbon och vissa att det är ofarligt. Enda sättet att veta säkert är att testa, men problemet är att kunna köra två turbos, en med dump och en utan dump under exakt lika förutsättningar och se vilken som håller längst.
Det som kan ta mest skada är kompressorhjulet när luften slår tillbaka, frågan är bara OM det verkligen tar skada av det.

Surge, dvs kvitter eller vad man ska kalla det vid gaspådrag är väldigt skadligt för turbon. Det kan rasa en turbo på några minuter.

Turbokvitter/flutter vid gassläpp får du genom att ta bort dumpventilen och plugga hålen. Ingen dumpventil = luften slår tillbaka mot kompressorhjulet när du stänger gasspjället och det ger då det kvittrande ljudet.


Kör defensivt, köp en stridsvagn.
174 Inlägg
31 juli 2014
Trådstartare
#3
simlar skrev:
Precis som du märkt själv så säger vissa att det skadar turbon och vissa att det är ofarligt. Enda sättet att veta säkert är att testa, men problemet är att kunna köra två turbos, en med dump och en utan dump under exakt lika förutsättningar och se vilken som håller längst.
Det som kan ta mest skada är kompressorhjulet när luften slår tillbaka, frågan är bara OM det verkligen tar skada av det.

Surge, dvs kvitter eller vad man ska kalla det vid gaspådrag är väldigt skadligt för turbon. Det kan rasa en turbo på några minuter.

Turbokvitter/flutter vid gassläpp får du genom att ta bort dumpventilen och plugga hålen. Ingen dumpventil = luften slår tillbaka mot kompressorhjulet när du stänger gasspjället och det ger då det kvittrande ljudet.

tack för svar!
vet inte om du har hört det men VASYDS sopbilar (ganska nya mercedes) har det ljudet också. Sett dem köra förbi x antal gånger och att de sen släppt gasen och liknande flutter uppkommer. Tillräckligt högt för att man ska vrida på huvudet..
Kan det då vara så farligt att ha det på sin lilla bil? neutral

BioPowered SAAB 9-5

5 740 Inlägg
31 juli 2014
#4
Vet ej bara att prova, Kommer själv köra utan dump tills vidare i min turbokonverterade 345a bara för att se om turbon tar skada.


Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
31 juli 2014
#5
När du gasar sätter avgaserna fart på turbon. När du sen släpper gasen så stängs gasspjället och vakuum uppstår efter spjället. Det är detta vakuum som kopplas till dumpen för att suga upp den när gasen släpps och även hålla tryck så att dumpen inte öppnar under gaspådrag.

Om hela den proceduren är borttagen så har inte luften någonstans att ta vägen när du släpper gasen. Då studsar den fram och tillbaka mellan gasspjäll och turbo, och det är när impellern hugger i luften som försöker gå baklängs ut som ljudet uppstår.
En kullagrad turbo tål mer av denna misshandel än en glidlagrad som tråden handlar om.
Så dåliga som aggregaten är på dessa så skulle jag inte köra utan dump. Fruktansvärt onödigt.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

3 295 Inlägg
31 juli 2014
#6
UhrJr skrev:
När du gasar sätter avgaserna fart på turbon. När du sen släpper gasen så stängs gasspjället och vakuum uppstår efter spjället. Det är detta vakuum som kopplas till dumpen för att suga upp den när gasen släpps och även hålla tryck så att dumpen inte öppnar under gaspådrag.

Om hela den proceduren är borttagen så har inte luften någonstans att ta vägen när du släpper gasen. Då studsar den fram och tillbaka mellan gasspjäll och turbo, och det är när impellern hugger i luften som försöker gå baklängs ut som ljudet uppstår.
En kullagrad turbo tål mer av denna misshandel än en glidlagrad som tråden handlar om.
Så dåliga som aggregaten är på dessa så skulle jag inte köra utan dump. Fruktansvärt onödigt.

Det brukar inte vara nån idé och försöka förklara för folk som inte vill veta egentligen, för det låter ju sååååå coolt hmm roll


Kör defensivt, köp en stridsvagn.
174 Inlägg
31 juli 2014
Trådstartare
#7
Slave_joe skrev:
UhrJr skrev:
När du gasar sätter avgaserna fart på turbon. När du sen släpper gasen så stängs gasspjället och vakuum uppstår efter spjället. Det är detta vakuum som kopplas till dumpen för att suga upp den när gasen släpps och även hålla tryck så att dumpen inte öppnar under gaspådrag.

Om hela den proceduren är borttagen så har inte luften någonstans att ta vägen när du släpper gasen. Då studsar den fram och tillbaka mellan gasspjäll och turbo, och det är när impellern hugger i luften som försöker gå baklängs ut som ljudet uppstår.
En kullagrad turbo tål mer av denna misshandel än en glidlagrad som tråden handlar om.
Så dåliga som aggregaten är på dessa så skulle jag inte köra utan dump. Fruktansvärt onödigt.

Det brukar inte vara nån idé och försöka förklara för folk som inte vill veta egentligen, för det låter ju sååååå coolt hmm roll

Finns ingen anledning till att dra hastiga slutsatser. Tar in det UhrJr skrev och kommer inte göra något ingrepp trots det att jag tycker det låter sååååå coolt wink

BioPowered SAAB 9-5

Kör defensivt, köp en stridsvagn.
174 Inlägg
31 juli 2014
Trådstartare
#8
UhrJr skrev:
När du gasar sätter avgaserna fart på turbon. När du sen släpper gasen så stängs gasspjället och vakuum uppstår efter spjället. Det är detta vakuum som kopplas till dumpen för att suga upp den när gasen släpps och även hålla tryck så att dumpen inte öppnar under gaspådrag.

Om hela den proceduren är borttagen så har inte luften någonstans att ta vägen när du släpper gasen. Då studsar den fram och tillbaka mellan gasspjäll och turbo, och det är när impellern hugger i luften som försöker gå baklängs ut som ljudet uppstår.
En kullagrad turbo tål mer av denna misshandel än en glidlagrad som tråden handlar om.
Så dåliga som aggregaten är på dessa så skulle jag inte köra utan dump. Fruktansvärt onödigt.

Låter vettigt. Har bara aldrig läst/hört om någon som fått problem med turbon pga detta. Bara av folk som haft lagget vid gaspådrag och som ganska direkt har fått köpa sig en ny turbo efter det.

BioPowered SAAB 9-5


Sök