2439
Sök

1 Dec 10+ Och snö fritt. VINTERDÄCK????

76 Inlägg
1 december 2006
Trådstartare
Hej!!

Är nog fler än jag som undrar: Vad är det som gäller nu med vinterdäck? Vart ju lag påt idag men det är ju 10+ och snöfritt.... Måste man ha vinterdäck även då???

MVH Durka
Senast redigerat av _Durka_ (2 december 2006)

För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen!

264 Inlägg
1 december 2006
svar ja, man vet aldrig när de kommer, vips så har hela 08 stannat tongue. Jag bytte mina för över en månad sen sad ingen stor nytta må jag säga.

When Chuck Norris falls into the water, he dosen´t get wet. The water gets Chuck Norris.

643 Inlägg
1 december 2006
lika här. satte på skiten typ 4 november. bor åxå i sthlm :@

273 Inlägg
1 december 2006
Svar nej, enligt lag endast vid vinterväglag.

¤¤¤Smaken är som röven, klöven¤¤¤
¤¤ Kommentera gärna min bil ¤¤ http://www.youtube.com/user/Mr4ndersson

1 723 Inlägg
1 december 2006
Från vv.se

"Lathund vinterdäck
Vinterdäck krävs
1 december – 31 mars
om det är vinterväglag.
Mönsterdjup minst 3 mm."

Fartdåre!
592 Inlägg
1 december 2006
Jag har fortfarande sommarhjulen på. Dock sååker nog vinterhjulen på nu i helgen. E ju inte kul o åka dit en dag för att de e runt nollan o kanske lite små halt. E ju svårt o veta vad som räknas som vinterväglag.

Event/shopansvarig på VWPC.SE
Volkswagen Passat Club - Das Club
VW GTI Klubben - för dig med vattenkyld VW

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
1 december 2006
Peacerich skrev:

Bra, när är det vinterväglag?
Senast redigerat av kwansa (1 december 2006)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

273 Inlägg
1 december 2006
kwansa skrev:
Peacerich skrev:

Bra, när är det vinterväglag?

Från vv:
"I praktiken är det polisen som gör bedömningen om/när det är vinterväglag. Det anses vara vinterväglag om det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan."

¤¤¤Smaken är som röven, klöven¤¤¤
¤¤ Kommentera gärna min bil ¤¤ http://www.youtube.com/user/Mr4ndersson

264 Inlägg
1 december 2006
det märker du när du åkt av i en kurva eller ska stanna vid ett röd ljus. chansa inte!

When Chuck Norris falls into the water, he dosen´t get wet. The water gets Chuck Norris.

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
1 december 2006
Goven skrev:
det märker du när du åkt av i en kurva eller ska stanna vid ett röd ljus. chansa inte!

Jag va ute för någon lördag sen och körde, på landsvägen va det barmark och tort och i stan va det blankis. Var det då vinterväglag i stan och inte på landsvägen?

eller är det direkt när det är vinterväglag någonstans så är det vingerväglag överallt? smile
Senast redigerat av kwansa (1 december 2006)

V70D5
199 Inlägg
1 december 2006
kwansa skrev:
Goven skrev:

Jag va ute för någon lördag sen och körde, på landsvägen va det barmark och tort och i stan va det blankis. Var det då vinterväglag i stan och inte på landsvägen?

eller är det direkt när det är vinterväglag någonstans så är det vingerväglag överallt? smile

nej hehe om det är snö i norrland, och 10 + i skåne räknas det som vinterväglag i skåne då tro? tongue

Som dom flesta säger så är det endast när det är vinterväglag och ja vad som räknas som vinterväglag kanske är svårt o säga men kanske lika bra o sätta på dom så fort man har tid har man otur så har vädret vänt en morgon..

Man lever bara en gång

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
1 december 2006
dyGGz skrev:
kwansa skrev:
Goven skrev:

nej hehe om det är snö i norrland, och 10 + i skåne räknas det som vinterväglag i skåne då tro? tongue

Som dom flesta säger så är det endast när det är vinterväglag och ja vad som räknas som vinterväglag kanske är svårt o säga men kanske lika bra o sätta på dom så fort man har tid har man otur så har vädret vänt en morgon..

Men om polisen stannar mig när jag åker på en väg som är snö/is fri och torrt väglag på, och sen 200 meter längre fram kommer det isfläckar och lite snö här och var. då kan jag ju inte säga att det inte är vinterväglag, för dem stannar mig där det inte är vinterväglag? hmm

Btw, jag sätter nog på v-däcken i helgen...för att vara på säkra sidan. vad är böterna på nu för att ha sommardäck på vintern :S?

Ansvarig utgivare för Borås Nyheter
412 Inlägg
1 december 2006
kwansa skrev:
vad är böterna på nu för att ha sommardäck på vintern :S?

Däck
Däck med otillräckligt profildjup för bil/mc 1.200 kronor.

Dubbade däck under otillåten tid, 500 kronor.

Ej använt vinterdäck under föreskriven tid 1.200 kronor.

http://www.polisen.se/inter/nodeid=1825 … sion=1.jsp

‹«‹ • Pierre Jönsson Ågren • ›»›

498 Inlägg
1 december 2006
En sådan tråd kommer upp varje år inför vintern. Är ju bara att byta när man ska och köra med vinterdäck!
man byter ju inte tillbaka till sommardäck i januari bara för det är en vecka med sommarväglag för att sedan byta tillbaka till vinterdäck veckan efter!!
Kör ni av vägen för ni envisas med att köra med sommardäck får ni skylla er själva.

23 Inlägg
2 december 2006
de var ju trevligt o höra. men vem orkar byta hjul då?

76 Inlägg
2 december 2006
Trådstartare
Ringde idag (2/12-06) till Polisen och fick prata med en snäll och trevlig tjej. Och hon sa som några tidigare har nämt att det är Polisen vid en kontroll som avgör om det är vinterväglag eller inte. Så som det är nu så får man köra med Sommardäck. Men om man åker någonstans på dan och det är fint väglag. Och sen när man ska hem på kvällen har det frusigt på och är halt. Då får man inte köra nu med sommardäck.

MVH/Durka

För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen!

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
2 december 2006
Peter_J_H skrev:
Från och med första December är det LAG på att ha vinterdäck på bilen! Spelar ingen roll om det är vinterväglag eller inte!

Konstigt att det står någe annat på vv.se hmm

1 867 Inlägg
3 december 2006
Det funakr väl så att från 1.nov så FÅR man ha vinterdäck på bilen vid vinterväglag, och från 1. des gäller vinterdäck för alla?

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
3 december 2006
Koop skrev:
Det funakr väl så att från 1.nov så FÅR man ha vinterdäck på bilen vid vinterväglag, och från 1. des gäller vinterdäck för alla?

1 dec är det lag om det är vinterväglag smile.
http://www.vv.se/templates/page3____7959.aspx

Hur är det i maj då? får man ha vinterdäck om det är vinterväglag?
Hittade svaret själv på vv.se

"När du kör personbil, lätt lastbil eller buss med en totalvikt av högst 3,5 ton är det krav på vinterdäck eller annan likvärdig utrustning (t.ex. sommardäck med snökedjor på alla hjulen) under perioden 1 december – 31 mars, om det är vinterväglag. Drar du släpvagn efter så gäller kravet även denna."

"Tillåtet med dubbdäck 1 oktober- 30 april
Det är tillåtet att använda dubbdäck under perioden 1 oktober – 30 april. Dubbdäck får användas även under annan tid om det är eller befaras bli vinterväglag.
Om bilen har dubbdäck måste också tillkopplad släpvagn ha det vid vinterväglag.
Det får inte finnas både dubbade och odubbade däck på fordonet. "
Senast redigerat av kwansa (3 december 2006)

Cittramek
68 Inlägg
4 december 2006
nej kolla på vv.se

Peter_J_H skrev:
Från och med första December är det LAG på att ha vinterdäck på bilen! Spelar ingen roll om det är vinterväglag eller inte!

Sök