Andromeda skrev:RamRoll skrev:Andromeda skrev:Jag tycker att det är imponerande stavat av dig, det märks inte alls att du är dyslektiker, så det behöver du inte oroa dig för!
Mitt tips är kanske lite tråkigt. Behöver du låna till bilen bör du inte köpa den. Gti är sannolikt dyra att försäkra på en 18-åring, och underhåll och inte minst däck kostar en slant. Det är ju också ganska dyrt att tanka. Jag tycker gott du kan räkna med att bilen kostar 30 kr per mil att rulla lågt räknat om du köper den kontant med egna pengar. Kör du då 1000 mil per år (vilket inte alls är särskilt mycket) blir det ~2500 kr/ månad.
Uppställningen kan se ut ungefär så här:
Olaglig försäkring på förälder( inte att rekommendera): 4000 kr/ år
Däck (vi räknar på att antingen vinterdäck eller sommardäck behöver bytas) 3000 kr/ år
Skatt 1500 kr/ år
Bensin 14 000 kr/ år
Övrigt underhåll (rep och service) 8500 kr/ år
= 30 000 kr/ år = 30 kr/ mil@ 1000 mil/ per år.
Trim tillkommer sannolikt då 1,8t 150 hk inte riktigt är vad man tänker på när man tänker Golf GTI. Vet inte vad dom tänkte på när dom tog den motorn istället för t ex 2,7t eller något annat lämpligare.
Vag 1,8t är också en riktig olycksfågel till motor. Turboras och koksade motorer är mycket vanligt. Det är också risk för att många körts ganska hårt och servats mindre noggrant då det är en populär ungdomsbil.
Kontentan av mitt något långrandiga inlägg är: Tänk på att det kostar så mycket mer att äga och köra en bil än vad det kostar att köpa den, så lägg inte alla pengar på inköpet! Det tänkte jag aldrig själv på i den åldern, men det blev man snart varse!
Tack så mycket för feed backen, jag har ändrat min åsikt sen postet först gjordes. Jag är nu mer intereserad utav en mindra "sportsedan" tex S40 01 eller 9-3 03+. Jag förstår att bilen kostar att ha och jag har räknat med att jag måste spara alla mina slantar. Men jag har tur och mina föräldrar har sagt att dem hjälper med dem utgifter jag inte klarar av (detta gäller inte trim osv..). Tack för feedbacken, tills jag får bilen hoppas jag på ett deltids jobb på helgerna som kanske gör att jag ligger ca 5k+ varje månadBil är något jag köper med familjen och inte enbart själv.
Tack så mycket för din feedback!
Ok, jag hade missat att det var nya bullar, ber om ursäkt!
Om du siktar in dig på ng9-3 (03-12) bör du undvika -03:an! Det var första årsmodellen, och den hade lite tråkiga elektriska barnsjukdomar som drabbade ett par av styrboxarna. Dyrt är bara förnamnet!
Du bör även akta dig för 1,8i (inte att förväxla med 1,8t). 1,8i är en Opelmotor utan turbo med 122 hk. Den är skit och går som skit kan man säga. Den sålde heller inte särskilt bra som tur är, så det är inte stor risk att stöta på den.
Annars finns det på de första årsmodellerna:
1,8t 150 hk: Bra, stabil motor, men kopplingen behöver uppgraderas före trim. 1,8t är egentligen en 2-liters motor, men Saab gav den namnet 1,8t för att skilja den från 2,0t. Osäker på om 6 vxl fanns att välja till den.
2,0t 175 hk: Samma motor som 1,8t med annan programvara, finns med 6 vxl manuell som tillval
2,0T (Aero): 210 hk, finns med sexväxlad manuell låda som tillval. Bra motor, Aero har ofta mycket utrustning och lite snyggare front och akter.
ng9-3 känns något större inuti än og9-3, det är lite mer luft mellan framsätena, men fortfarande trångt i baksätena. Stolarna är skönare i og9-3 Aero och Viggen. Bagageutrymmet i både sedanen och kombin är mindre än i og9-3. Jag skulle vilja påstå att man inte sitter bekvämt bakom varandra om man är 175 cm+ långa.
Annars är ng9-3 Saabs mest problemfria bil någonsin, även om man skulle råka köpa en -03. Undantaget -03 finns i princip inga dyra modellrelaterade fel.
Så en ng9-3 2.0T skulle sitta fint om man hittar en sån billigt. tex http://www.blocket.se/stockholm/Saab_9_ … 11&w=2
0
0
0
0