Förstabygge! Satsar stort och ser vart vi landar :) Blir en S50B30 på 796 hästar och 882 Nm. 280 feta slicks bak för att få fäste. Följ gärna och kom med glada tillrop samt idéer :D
Efter några timmar i garaget har jag lyckats få dit ett par fruktansvärt fina rör från do88!
Luftröret till turbon får plats perfekt bredvid tryckröret till intercoolern. Lite dumma vinklar på den slangen så kanske bör ändra om lite där men allt fick plats under lyset iallafall! Även gjort revision ett på övre fästet till intercoolern och den sitter som gjuten där.
Idag har jag provpassat oljekylaren och fått till det övre fästet. Svetsat ihop det med intercoolerns övre fäste. Gjort iordning två st u-balkar som ska sitta under samt svetsas ihop med fästena till kylaren
Sedan är det fasen bara luftfiltret som ska få plats så är allt på plats i fronten
Idag har jag fixat till revision ett på nya kylarbalken. Den blir jäkligt låg för att kunna stängs motorhuven Inte så mycket plats kvar mot motorn heller men det ska nog gå bra det här!
Även provpassat instrumentbrädan! Kommer bli kanon
Kylarbalken är på plats och när jag ändå var under och rotade så satte jag dit motorskyddet från ASS. Viss skillnad på originalkylaren mot denna Moroso kylare Ska beställa hem lite grejer så att jag kan montera den elektriska vattenpumpen och få på alla vattenslangar. Jag har även börjat på det nedre fästet till oljekylaren men det blir klart nästa gång jag är i garaget
Jag har även vridit om turbon. Den satt ju lågt monterad på föregående grenrör så jag fick vrida om mittendelen. Vred även om kompressordelen lite så att jag enklare ska få dit tryckröret. Ny oljeslang till turbon ska inhandlas.
Idag kom det brev ifrån Turbobandit.com som ser till att oljan till och från turbon håller sig där den ska! Stort tack På denna motor sitter det ett GT45 aggregat från dem som levererar bra med mos
Idag har vattenkylaren, oljekylaren och intercoolern blivit monterade! Alla fästen lackerade och klara, hammarlack is KING, så nu är alla dem bitarna helt klara! Luftfiltret kommer sitta som på bilden nedan men vi ska sätta dit ett rör istället för slang så det blir nästa gång.
Ska även byta ut en del av plasten framför kylaren till plåt/aluminium för att få bättre hållfasthet till övre kylarfästena
Fått mycket hjälp i helgen av min sambo och redig proffshjälp av Martin, stort tack för det
Luftfiltret på sin ungefärliga plats
Bra exempel på korrekt ergonomisk arbetsställning!
I helgen har vi kommit lite framåt igen! Yxade till en glasfiber dörr som sitter ungefär där den ska nu. Nästa helg ska jag passa in den ordentligt Känns lite mer hemtrevligt direkt!
Brandväggen sågade jag till så den ska bara sättas fast.
Vart lite uppehåll nu men idag vart det ett par timmar iallafall!
Gjorde iordning lite fästplåtar och började passa in bakdörren. Tycker passformen är lite sådär men det krävs lite mer finlir innan de sitter där de ska
Med dörrarna på sin ungefärliga plats så kände jag för att tejpa på breddarna för att se lite hur det kommer se ut!
Nu ska jag spendera lite mer helger i garaget så att det händer lite mer!
Svetsmästarn Dennis var med och hjälpte till idag också! Alltid uppskattat med hjälp i garaget Tack för det!
Ni vet den där känslan som infinner sig när man tappar ner en mutter i motorrummet och inte hittar igen den? Extra fint när det finns lite öppna ställen den kan åka in i som inte är jättebra....
Den här jäkeln har jag tänkt på någon gång om dagen, varje dag sedan jag tappade den för två månader sen. Hittade den igår inuti en balk, så nu sover jag bättre Inspektionskamera är bra att ha ibland.