Har nyligen gjort en total motorrenovering och passade då på att byta koppling samtidigt på min M46 låda.
Satte dit en orginal lamell, förstärkt tryckplatta från klracing (Inte sachs), nytt utrampningslager och nytt svänghjulslager. Splinesen på växellådan är insmörjda.
Montera ihop allt och luftade ordentligt men kunde inte frikoppla och pedalen kändes svampig trots att det var ordentligt luftat. Så jag tog ner växellådan och demonterade kopplingen och dubbelkollade allt, allt stämde så jag montera ihop det igen, ingen skillnad.
Så då började jag felsöka hydraliken, kom fram till att huvudkopplingscylindern va kass. Bytte den, slavcylindern och monterade stålomspunnen slang och luftade ordentligt igen. Kopplingen känndes nu mycket bättre men frikopplade fortfarande inte. Testade sen att ta bort innermattan och isoleringen så kopplingspedalen går längre ner, då frikopplar den i botten!
Testat att sätta distanser mellan slaven och kopplingsarmen men det gjorde ingen skillnad.
Så här kan jag inte ha det, nånting måste vara fel men vad?
Bilen är en 940 fulltryckare -93 med M46.
Så här såg huvudkopplingscylindern ut (fjädern av), men som sagt en ny löste inte problemet ändå.