AGarde skrev:
Andromeda skrev:
AGarde skrev:
Absolut Mitsubishi skulle kunna vara ett alternativ. Är inte Colten mindre än en golf?
AX3L skrev:
Du borde få en Saab 9-3 Vector 2009 för de pengarna! Sedan eller kombi är väl en smaksak, men det känns som att du egentligen får mer för pengarna om du köper kombi.
Har inte sett någon 9-3 i min prisklass tyvärr. Sen hade jag tänkt en sedan, kombi blir onödigt stor för mina behov.
Mack855 skrev:
Vilka märken går bort då till en början?
Hmm, just nu är det Dacia.
Tack för era svar, uppskattas!
Jag tycker nog i och för sig att du bör hålla dig till en lågmilad småbil, men hur går tankarna när en sedan skulle vara bättre än en kombi av samma modell? Yttermåtten är samma, kombin är max 100 kg tyngre. Det finns bara fördelar med kombi. Man ångrar sig nog när man står och ska packa sin sedan där en hel massa saker precis inte får palts som kombin hade tagit utan problem.
Det är just en småbil a golf klassen jag tänkt. Jag tänkte.bara att den blir onödigt stor i och med jag är ute efter en bil som är ungefär lila stor som en golf, a3 osv. Angående sedan svarade jag bara på AX3L fråga. Men för klargöra, söker en bil i småbilsklassen.
Tack! Ute efter bensin dock. Kör inte så mycket per år. Men ska hålla koll på Opel.
Vettemannen skrev:
AGarde skrev:
Absolut Mitsubishi skulle kunna vara ett alternativ. Är inte Colten mindre än en golf?
Har inte sett någon 9-3 i min prisklass tyvärr.
Sen hade jag tänkt en sedan, kombi blir onödigt stor för mina behov. Hmm, just nu är det Dacia.
Tack för era svar, uppskattas!
Men du skrev ju 5 dörrar i början av tråden. 5-dörrars och kombi ser jag som samma typ av bil.
/Benny
Absolut skrev jag 5 dörrar, Golf 5d, Renault Mégane med 5 dörrar osv. Alltså en småbil med 5 dörrar
Vad säger ni om Ford Focus Flexifuel kring 2010 års modell eller t.ex. Renault Mégane cirkus 2010?
Jag har kört en del Renault Megane III i jobbet, den modellen
Dieselmotorn 1,6 Cdi går riktigt ok för att vara 110 hk/270 nm, känns lagom för den bilen. Den är även väldigt snål, går att köra ned mot 0,5l/mil utan problem. De problem vi haft är elfel på ABS/antisladd samt att handbroms frusit fast, alla problem på en bil och resten gått bra. Handbromsen beror troligen på att den bilen ofta kördes genom en vattenpöl innan den nattparkerades i minusgrader. Felet med ABS/antisladd yttrar sig i att lamporna tänds och de slutar att funka. Det har varit så ett år nu, och efter tre inlämningar är det fortfarande inte löst. Svårt med intermittenta fel... Kan tillägga att vi knappast kör våra bilar snällt, det är ofta fullt ös med kall motor. Att en bil av fem krånglar litegrann får nog anses som normalt även bland dyrare märken så man ska nog inte dra för stora växlar på det.
Skatten är låg, bara 1100 spänn per år trots dieselmotor och försäkringen lär inte heller vara dyr.
Men jag skulle gärna äga en själv om jag inte var så nöjd med min nuvarande bil, mer driftekonomisk mellanklasskombi är svårt att få tag i när man kombinerar det med ett inköpspris på från 150k för en ny bil
Du bör lätta hitta en 10-11, eller kanske t o m 12:a inom din budget. Sikta in dig på mellanklasskombi, det är inte dyrare i drift än en småbil, det skiljer bara ett par hundra kilo i tjänstevikt.
Bensin/ etnolmotorerna skulle jag undvika, ett jäkla härke till motor, och dessutom undermotoriserade. De flexifuel på 105 hk vi haft drar mer än min bil och gör 0-100 på en halv evighet om det är nedförsbacke. Annars toppar den inte 100
. Dessutom var vi tvungna att tanka bensin om det var minusgrader, annars startade de inte utan svårigheter och ibland starthjälp. Min startar dock bra på etanol på vintern. Men det är ju en Saab