Evildan skrev:
AGarde skrev:
Cracksoup skrev:
Råsnygg bil tycker jag. Lagom stor motor som blir billig i drift. Har dock hört mycket negativt om spoilern bak som skymmer mitt i synfältet. Testa och se om den är något för dig!
Tycker också den ser bra ut, lite annorlunda men på et bra sätt. Ja jag har hört samma sak angående vingen. Ska iväg och testa en likadan senare i eftermiddag
Väldigt bra pris anser jag.
Civic som jag tidigare föreslagit är en bra bil med fina köregenskaper.
Tänk även på att vad en bil annonseras ut för är oftast inte vad den säljs för, det finns i regel en prutmån när du är på plats och är villig att lägga upp pengar.
Därav att jag länkade in bilar strax över din maximala budget.
Precis kommit hem efter ha tittat och testat en Civic. Väldigt trevlig bil. Som många säger är spoilern bak till nackdel, synen försämras rätt mycket tyvärr. Men invändigt var den väldigt rymlig och jag tyckte den gick rätt tyst också (allt relativt här). Dock tyckte jag instrumentens placering var lite väl spacade. Tyckte motorn var rätt skoj, men kan bli lite väl bra i längden eftersom den gillar att varvas lite högre än många andra bilar. Men helt klart fotfarande ett intressant alternativ. Får se om mannen med Civicen svarar på mitt mail, fanns nämligen inget telefonnummer.
Andromeda skrev:
Det man får se upp lite med är att bilar med små vridsvaga motorer ofta har blivit begåvade med surrig utväxling. Stör man sig inte på det spelar det ju ingen roll, men kör man mycket motorväg blir ju både motorvarven (och förbrukningen) samt ljudnivån i kupén kanske betydligt högre än man tänkt sig. Finns ju bilar som helt ogenerat varvar 4k rpm i 120 k/h. Megane 1,6 flexifuel som jag nämnde gör ju t ex 3k rpm i 100 km/h. Man trodde hela tiden at man glömt en växel. 5:an på den bilen motsvarade 3:an på min bil i varvtal vid en given hastighet, och inte sitter man och kör på trean på motorväg...
Tyvärr motsvarade effekten knappast 3:an på min bil
Mm jag känner lite samma sak, motorn var väldigt skoj men är lite tveksam om det är den sortens motor jag söker just nu.
Malheus skrev:
Personligen tycker jag motorvarvet är obefintligt, vissa bilar behöver varva mer för att gå snålare för att minska belastningen på motorn. Viktiga är hur mycket isolerat det är istället!
Haha ok, tyckte den var rätt tyst på motorvägen. Men det är nog det mesta jämfört mot min Smart Forfour. Tror knappt den har någon isolering
Ejan skrev:
Inflikar mina tankar kring Focus 1.6 som ni tidigare diskuterade
Farsgubben hade tidigare en 2005 1.6 på 115hp, väldigt trevlig och bra motor som räcker gott för modellen
rätt pigg och går väldigt snålt om man vill + att Focusen är en praktisk och trevlig kärra i allmänhet
Farsgubbens gick problemfritt under alla åren han hade förutom slitdelar då.
Kan också passa på att tipsa om Fiesta 1.25 från 09/10 och framåt, trevlig kärra på alla sätt om man inte behöver ha bråttom,,billig att äga och går att köra snålt om man håller farten under 120
Finns med dieselmotorer som borde sänka bränslekostnaden ännu mer och skatten är låg
Dock är bagaget i minsta laget om man inte vill fälla sätet
jag är väldigt nöjd med min och farsgubben kör en likadan numera, han också väldigt nöjd
Tack! Är intresserad av både Focusen och Fiestan. Tror dock att Fiesten blir lite för liten för mitt behov. Annars en liten och snygg bil
Ska försöka ta och åka och tittat på en Focus inom närmsta tiden.
Förutom Civicen var jag och kollade på en Peugeot 308 SW 1.6 HDI (109hk diesel). Tyckte faktiskt om den mer än Civicen. Ordentligt med utrymme, gick både tyst och bra (fanns lite knuff i den) samt att utseendet är helt ok också tycker jag.
Vad har ni för tankar för Peugeot 308? Något man bör tänka på, akta sig för osv? Den jag tittade på var nyservad och hade gått strax över 8000 mil.