Jag har tyvärr ingen åsikt om toppen... Men jag hade samma härliga svarta goja i rören på min Merca. Håll på i två dar med diesel, hetvatten, avfettningsmedel, och fysiskt skrubbande med "flaskborste" för att få rent plast röret som satt direkt mot insuget på toppen. Sen gav jag upp, resten fick vara som det var, i någon utsträckning.
När jag monterade vatteninjektion försvann det. Nackdelen med det är att man vill ha rätt fin vattendimma om man ska köra in vattnet före turbon, det kan tydligen vara ohälsosamt vid de hastigheterna som snurran uppnår. (tänk blästring. Vatten som träffar den snabbt roterande impellern får rätt ordentlig massa, speciellt om det kommer i form av stora droppar. Å andra sidan är fuktig väderlek och kondens inte ett problem...)
Det var aldrig ett problem för mig, men jag körde med vatten med manuellt tillslag i kombination med varvtals-styrning och bara i ett halvår till 9 månader eller så. Lite fritt val på om man tycker det är värt det.
Det är dock helt klart att det som sitter i rören kommer från vevhusventilationen och EGR ventilen. Oljedimman gör allt kladdigt, och sotet fastnar överallt.
Åtminstone på min Merca var det inget fel på grejerna, bara 36 000 mil genom rören, utan tillsyn. Den hade andra fel, men där var det friskt.
Möjligen inbillning, men det kändes som om den svarade bättre på gasen redan innan turbon ladda, efter att rören blivit "tvättade". Möjligen blev bränsle-ekonomin något bättre, avgas-värdena på besiktningen blev det definitivt. Vilket kan vara rena inbillningen, och sammanträffanden.
Garrett GT2052V är "samma" turbo, med vanes, utan styrningen till dem är det nog kört.
B!