Tja Garaget medlemmarna! Nu blir det renovering och ombyggnad av min Toyota Supra MK3 med 1JZ-GTE som ska reggas och bli topp-skick med bättre/original delar. Målet är att få bilen så perfekt som det bara går och lägga mycket tid... Visa mer
Nice ser snyggt ut! Och kul med registreringsbess, räcker det med motor och bromsbyte för att regga med TESTA eller behöver du göra mer än så?
Tackar så mycket! Behöver lite mer gjort som ev förstärka bakvagnen, byta fjädring, sätta dit katalysator, även fixa effekt papper.
Men ska nog inte vara så svårt och fixa till allt då mycket kommer från Chasern som motorn och lådan och sen C63 bromsarna. EV att bakvagnen är likadan på chasern som suprans om man kan bara byta diff. Men vi får se vad som behövs!
Tjo igen! ville bara tillägga att downpipen är klar och nu ska jag hitta nått bra sätt att sätta wgn, men har även beställt massa annat som är bra. Blir även ett lite konstigt knep, blir en BMW servopump till supran.
Även handla hem massa an-slangar och vanliga e85 slangar och an-kopplingar för oljan och soppa bak vid tanken!
blir lite mer uppdateringar när servon kommit hem från lev så får ni se vad tanken är där!
obs är tydligt sämst på göra snygga svetsar på v-band. Bara dem är täta och sitter bra så är det bra men utseendet är meh
En liten mini update för ska dit imorgon och färdigställa detta med bygga eget fäste för servopumpen där gamla ACN satt istället för betala 70€ för nån märke.
Men som sagt det blev en BMW E46 330i Styr servo pump på original fästet till 1JZn, dock får man använda lite brickor för bygga upp mellanrummet från bmw pumpen till fästet. Men man får slipa lite så den passar i hålet men då snackar vi 0.1mm slipa.
Men blev perfekt och den linar upp med remhjulet och allt annat.
Imorgon ska jag bygga fästet till original fästet och byta soppa pumpen i tanken då den är ner tagen och alla slangar runt tanken. Blir även ett MAHLE ORIGINAL KL 171 filter från mekonomen som tål Etanol. Samt med slangar såklart som klarar av Etanolen.
Samt blir det även en BMW servooljabehållare, så behöver komma på ett fäste till den så det ser lite original ut i motorutrymmet.
Återigen kommer det en update som går framåt! Har idag fixat klart servopumpen och fått upp fästet till den så den sitter där den sitter och inte hänger i en bult. Har även rivit ut gamla 1990 bränslefilter som inte varit bytt sen det stått sen 2005.
Men hjälpte även sambon med hennes miata då jag även ska lacka dena front o bakstöt.
Blev lite byte av slangar under bilen till e85 och e85 bränslefilter, måste nu bara byta soppapumpen och få upp den igen i bilen.
Blev små pill på massa saker och planering av annat som måste fixas. Byter ut mycket gammal skruv till rostfritt så man slipper allt blir rostat efter sina år på bilen. Lite roligare o pilla när allt kommer av som de ska än att dra av bultar o skruvar.
Nice! Vad blev det för bränsleledningar och spridare?
Tackar! Det blev original Hardline för bränsleledningarna underbilen, sen bara (An6) 8mm E85 slang från tanken till filtret. Kommer dock köra An6 Nylonomspunnen AN-slang i motorutrymmet som ska beställas som senare går upp till Nuke Fuelrailen och ner i Bosch 1200cc Spridare.
Fått mycket gjort, blir dock inte mycket text mer bara bilder. Men fått klart tanken och den sitter uppe igen på plats och inkopplat och allt. ska bara dra avluftningen till något bra ställe.
Samt är alla AN-Kopplingar dragna och sitter som ett smäck, blev även ett custom bygge igen till Styrservokärlet och mycket mer.
Kommer i helgen ev bygga tryckrör som kommer med i nästa uppdatering.
påbörjade arbetet på tryckrören, allt är bara punktat oxå måttat! Väntar in att turbo anslutningen ska komma, då den inte fanns i lager när jag beställde.
Fått några stora saker gjorda, har skickat iväg turbon på svets för kunna få till kröken till intercooler rören, samt fått på WGn på grenröret och plugga lite oljefeeds, kommer mer updates nästa helg då kanske motorn åker ut igen för sätta i Kopplingen och bromsrören.
Säker glömt massor men kommer lite bilder! Ska beställa lite små saker igen oxå för få klart kylarn och måla intercooler rören till wrinkelsvart.
Nu har tryck-rören blivit klara och nu väntas en tryckslang och resterande delar till motorn. Men ja helhetsintrycket blev väldigt bra med ny svetsade turbon och grenröret med wastegaten och screampipen som fick bli av. För kunna köra lite iår innan man tar in den igen och byter bromsar och förstärker bakvagnen!
Tjo liten update, Blev inget i helgen men fått hem massa saker, Det blev så pga 40 graders feber men så fort jag är frisk så kommer många nya feta saker!
Tjo liten update, Blev inget i helgen men fått hem massa saker, Det blev så pga 40 graders feber men så fort jag är frisk så kommer många nya feta saker!
Trist med feber men skoj med nya prylar! Väntar med spänning. Är planen att ha den ute på gatan i sommar?
Tjo liten update, Blev inget i helgen men fått hem massa saker, Det blev så pga 40 graders feber men så fort jag är frisk så kommer många nya feta saker!
Trist med feber men skoj med nya prylar! Väntar med spänning. Är planen att ha den ute på gatan i sommar?
Kul o höra det! Ja det är planen vad som ser ut just nu! Och förhoppningsvis blir det snart! Ska till garaget imorgon och pilla lite så blir liten update då! Idag har jag behövt hjälpa sambon med slipa front o bakstöt samt hardtop till sin miata som hon ska lacka eller jag ska lacka haha.
snabb uppdatering, har inte haft super mycket tid o skriva så nu sitter man på jobbet o skriver men mycket som blivit gjort!
Motorn är ute för sista gången o ska montera lite div grejer och kopplingen. Bromsrören är tillbaka oxå med lite värmetejp o även tejpat där de blir varmt på lacken. Har även införskaffa en android 2din med ”dash” för alla sensorer och sånt.
Säkert glömt något men nästa helg ska insug på och spridare i samt grenrör ska på permanent och sen ska kopplingen in och sen ska motorn tillbaka.
Såklart har det hänt något i helgen! Nu sitter kopplingen i bilen och samt motorn sitter på plats! samt fick jag renovera/fräscha upp wastegaten för den va lite små rostig!
Tjena igen! Nu kommer en liten uppdatering på bygget! Har gjort lite annat förra helgen så blev inget gjort då, lackade sambons miata och montera och modifiera den lite. Men denna helg så fick de bli suprans tur! Det blev klart med växellådan och kopplingen men såg att pinnen i slaven var lite lång så den tog emot när man tryckte fullt på kopplingen så måste kapa den lite bara annars är det klart. Fick även ihop hela insug sidan bortsätt från fuel railen då jag väntar fortförande på Spridartätningarna till 1jz original samt grenrörs packning i stål från badassparts.
Men vi får hoppas på att dem kommer nästa vecka! Har även montera returen till turbon nere i blocket, samt dragit alla vakuum slangar och kylar slangar på motorn och även satt dit hela styrservosystemet från bmw på motorn. Samt lite annat som kommit förra helgen var lite härva till supran som är färdig byggt till maxxecun, då jag måste spara in lite tid på det. Börjar även med att markera upp alla kablar på säkrings lådan och härvan till alla kontakter för få det se snyggt ut oxå när det är nytt inlindat och ser fräscht ut. Samt börja linda avgasbandage på downpipen och funderar på grenröret oxå eller om man ska köra bara värmefärg. Ingen aning men det kommer nog bli nått snyggt.
har säkert glömt massa men kommer mer uppdateringar snart. Kul att det är många som kikar på bygget och det får en att fortsätta uppdatera! Nu kör vi en liten dump med bilder!
'EDIT: Kom på att jag montera startmotorn oxå men det ingår med lådan! '
Det blir riktigt snyggt det här! Ser riktigt seriöst ut. Ett tips är att överväga att köpa en oljefilter-sandwich så du blir av med original oljefilterhållare med kylarvätskeanslutning samt kan köra med oljekylare och termostat. Dessutom finns det ofta NPT uttag för oljetemp/tryck.
Jag har faktiskt en MK3 med 1JZ VVTi och kör med en sådan sandwich och har jättefin oljetemp. Fronten på dessa bilar är ju inte optimala förbra luftflöde till kylaren hehe..
Det blir riktigt snyggt det här! Ser riktigt seriöst ut. Ett tips är att överväga att köpa en oljefilter-sandwich så du blir av med original oljefilterhållare med kylarvätskeanslutning samt kan köra med oljekylare och termostat. Dessutom finns det ofta NPT uttag för oljetemp/tryck.
Jag har faktiskt en MK3 med 1JZ VVTi och kör med en sådan sandwich och har jättefin oljetemp. Fronten på dessa bilar är ju inte optimala förbra luftflöde till kylaren hehe..