spanat lite mer på mors bil..
när jag hade loss motorn och körde 12v direkt (14.65V), så fungerade motorn/fläkten.. när jag monterade fläkten i bilen fungerade den inte : (
plockade ner igen.. tog loss kolen, såg bra ut.. när man kollar på kommutatorn där lindningarna ansluts.. så ser man att det har kläggat igen, emellan de olika lindningarna, vilket jag antar ändrar förutsättningarna, för att magnetismen ska erhålla den önskvärda styrkan för att motorn/fläkten ska snurra runt..
så om man har full spänning, (bilen igång 14.65V) och testar rätt på anslutningarna plus minus, så funkar motorn/fläkten, men när jag installerar fläkten i bilen så ger fläktmotståndet som mest motorn 11.1v, då den inte orkar dra runt motorn, slog lite med handen på fläkten då den startade en gång..
men om man startar fläkten på lägre fläkthastighet, då det bara är ca 5-7 volt, så orkar den absolut inte dra runt..
se bifogad bild på kommutatorn, hur den såg ut när jag lossade kolen och tittade ner på beläggningsytorna.. jag rengjorde med en liten mejsel emellan lindningarna, så att de inte har kontakt med varandra..
ska testa om några dagar och installera fläkten, men jag tror mig ha löst det hela.. märkligt att inte fläktmotståndet hade gått sönder eller att säkringen hade gått, trots att fläkten har stått på och motorn innan var fastrostad.. återkommer..