4216
Sök

Köpråd: KAMREM/kedja (1.6 CRDi Ceed/i30)

31 Inlägg
19 maj
Trådstartare
#1
Finns det något sätt att veta säkert om en bil har kamrem eller kedja? Typ baserat på regnr i nåt register (a la carinfo)?

Kollar beg objekt (med 6-10 gamla ägare) och många säljare verkar inte riktigt säkra. Varken vad de har (rem/kedja) eller om den är bytt.

Finns det ett krav på kamrembyte för den motorn, vid ex 10 år/10 000 mil eller likande?

Tack & bock!

Forummoderator
18 003 Inlägg
19 maj
#2
1.6 CRDi har kamkedja /Kiatekniker.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

31 Inlägg
19 maj
Trådstartare
#3
Hybrid_ skrev:
1.6 CRDi har kamkedja /Kiatekniker.

Aha, så pass. Tack.

Och den behöver man inte alls vara lika orolig för (att den ska vara bytt) som en kamrem?
Lyssna efter rassel som tyder på att den är ospänd?

7 439 Inlägg
20 maj
#4
Heeeeelt o t!
Tänk så bra det är/var med NIVA.
Där följde det med hjälpmedel för att kolla och att spänna kamkedjan.
Hur det går till att spänna kamkedjan finns tydligt beskrivet i instruktionsboken med illustrationer.
Ursäkta o t.

4 146 Inlägg
20 maj
#5
torsen skrev:
Heeeeelt o t!
Tänk så bra det är/var med NIVA.
Där följde det med hjälpmedel för att kolla och att spänna kamkedjan.
Hur det går till att spänna kamkedjan finns tydligt beskrivet i instruktionsboken med illustrationer.
Ursäkta o t.

Intressant, kommer du ihåg vad det var för intervall på att kolla/spänna den?

Vet du bakgrunden till att man kunde spänna den? Jag har aldrig hört om någon annan tillverkare som har haft den lösningen.

Och vad var det för oljebytesinterval på den bilen?


2 306 Inlägg
20 maj
#6
torsen skrev:
Heeeeelt o t!
Tänk så bra det är/var med NIVA.
Där följde det med hjälpmedel för att kolla och att spänna kamkedjan.
Hur det går till att spänna kamkedjan finns tydligt beskrivet i instruktionsboken med illustrationer.
Ursäkta o t.

Ännu bättre med modernare bilar med kamkedja där man oftast aldrig behöver tänka på den öht, den bara fungerar. big_smile Långt ifrån alla bilar med kedja som är så längre tyvärr, många modeller lider av diverse kvalitetsproblem med kedjorna, men vår Honda är en av bilarna där tillverkarna lyckats och kedjan är i princip underhållsfri. Samma med min gamla BMW E39 och Nissan Micra K11.

On topic: Kias motorer med kamkedja ska vara bra så vitt jag vet. Den byts bara om något skulle hända, inget man byter på en intervall som en kamrem, så det är inget konstigt om den inte är bytt. Men ja, det ska inte rassla. Kolla så oljeservice är utförd regelbundet, och fortsätt att ge den regelbunden oljeservice. Vissa saker kan man slarva lite med, olja+oljefilter är inte en av dem. smile


Muskelbil
21 maj
#7
zemet skrev:
torsen skrev:
Heeeeelt o t!
Tänk så bra det är/var med NIVA.
Där följde det med hjälpmedel för att kolla och att spänna kamkedjan.
Hur det går till att spänna kamkedjan finns tydligt beskrivet i instruktionsboken med illustrationer.
Ursäkta o t.

Intressant, kommer du ihåg vad det var för intervall på att kolla/spänna den?

Vet du bakgrunden till att man kunde spänna den? Jag har aldrig hört om någon annan tillverkare som har haft den lösningen.

Och vad var det för oljebytesinterval på den bilen?

Intervallen för kedjan minns jag inte.

Motorerna saknar hydraulisk spännare fram till motor 21214-10.

Bytes intervall olja 1500mil .


Sök