Addz skrev:
Okej! Har läst om att vissa häller i redline som renar å smörjer motorn, om det funkar vet jag inte.
Hur är det med service? Läst att volvo bland annat behöver dyr ventilinställning, behöver Saab biopowern det med?
Aldrig hört att dom behöver ventilinställning. Alla Biopower är utrustade med motorvärmare, och tankar man etanol underlättar det kraftigt om man använder den i minusgrader. Jag har "glömt" det många gånger, och kommit iväg ändå i -20, men då får startmotorn jobba lite.
Du behöver inte hälla en massa smörja i motorn om du byter olja enligt serviceintervallet.
Modellen har i princip inga dyra modellspecifika sjukdomar, och egentligen inga annars heller. Kolla sånt man brukar kolla på begagnade bilar generellt. Inga kamkedjerelaterade problem som t ex 9-5 98-03.
Ett modellrelaterat problem är att krängningshämmarstagen glappar med tiden, men de är billiga.
Man rekommenderas att tanka bensin var femte tank. Själv kör jag bensin för att slippa tanka så ofta, men jag har kört rätt så många tankar etanol i sträck utan bekymmer. Oljan byter jag ändå var 1000:e mil, och man sparar ca 50 öre/ mil på etanol. Om det är ett problem får man räkna med tätare oljebyten på etanol. Men för egen del skulle jag knappast köra 2500 mil på samma olja någonsin.
Reservdelar tillverkas av (eller på uppdrag av) Olivon, som tidigare hette Saab Parts, ett i allra högsta grad levande bolag. Det var problem att få tag på t ex strålkastare, vindrutor och andra delar ett tag runt konkursen. Vissa leverantörer slutade att tillverka pga osäkerheten eller inställda betalningar, men det har kommit igång igen.