3550
Sök

850 T5 - Ska rustas upp för sommaren 2016 *SÅLD*

Update 2016: Ska på coilovers och bytas lite annat inom närmaste månaden. Sen även visuella saker såsom r-vinge och lackade stänkskydd.

68 765 Visningar
Projektet avslutat 22 juli 2016
1 804 Inlägg
8 september 2014
#41
Erikzxz skrev:
Blivit lite gotti gott till bilen, det förblir hemligt änsålänge :-) Tills det är monterat osv

Spännande! big_smile

Meguiars_sverige

311 Inlägg
8 september 2014
#42
Följer bygget! Blir glatt inspirerad att fortsätta med min.

218 Inlägg
8 september 2014
Trådstartare
#43
JimBo__ skrev:
Erikzxz skrev:
Blivit lite gotti gott till bilen, det förblir hemligt änsålänge :-) Tills det är monterat osv

Spännande! big_smile

nagasaki.020 skrev:
Följer bygget! Blir glatt inspirerad att fortsätta med min.

Kul att höra!

218 Inlägg
9 september 2014
Trådstartare
#44
Idag byttes det undre motorfästet utan att egentligen veta skicket samt tändspolen blev även bytt!

Var ett jävla hål rakt igenom så bussningen hade ett jävla spelrum och var riktigt mjuk och flexig. Hoppas det syns någorlunda!
http://i58.tinypic.com/i56pap.jpg

Nytt och fint!
http://i62.tinypic.com/2lmuvcg.jpg

Ny tändspole! Inte mycket att säga hehe
http://i58.tinypic.com/256bdxc.jpg

218 Inlägg
10 september 2014
Trådstartare
#45
Idag vart det en tvätt och en liten rolig soppatorsk! big_smile

http://i62.tinypic.com/5y6dz8.jpg

Tur man nästan var hemma och reservdunken fanns i garaget! Imorgon kommer jag förhoppningsvis kunna byta mätarhuset så borde trip och soppamätaren funka igen!

1 804 Inlägg
10 september 2014
#46
Haha neeej, är "not noRmal" dekalen bortplockad? sad


https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38819/38819-23a0aaba6fb66cd915aee8a647c2eaa7.jpg
Senast redigerat av JimBo__ (10 september 2014)

Meguiars_sverige

218 Inlägg
10 september 2014
Trådstartare
#47
JimBo__ skrev:
Haha neeej, är "not noRmal" dekalen bortplockad? sad


http://www1.garaget.org/gallery/images/39/38819/38819-23a0aaba6fb66cd915aee8a647c2eaa7.jpg

Haha ja tyvärr är den det! Tar nog bort R-et så småningom också, aldrig vart förtjust i dekaler och stickers, känns meningslöst faktiskt. FreshasF*ck dekalen i fram är också borttagen tongue

En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
10 september 2014
#48
Tycker det är lite fel att kalla den T-5R men men. Är ju samma motorer i turbon och i T-5R ena så.

Synd att du inte bytte till större skivor när du ändå höll på. 302 skuvorna är inte dyra och det enda du behöver göra är att byta okhållare och få de inbytta mot två nya som är lite större. Tror de kostade 500kr. Står i min tråd någonstans tongue  ang momentstaget där så ta och byt det där uppe på motorn med. Byt även det inre med då folk brukar "glömma" det.
Motorfästet på högersidan som du ser bakom inneskärmen som går att lyfta på kan du ju testa att höja lite lätt i motorn med en planka under tråget och se hur mycket det ger med sig. Det ska vara stumt förövrigt.

Där det läcker olja är till oljekylet. Går två rör som övergår till slangar in i kylaren. Vanligt att dessa läcker. Dyra är de förövrigt. Ett par nya o-ringar kan säkert hjälpa ditt problem dock.

Ett viktigt råd jag ger dig det är att byta de två värmeslangar som går in i torpeden. Mina gamla sprack. De gamla var inte ens armerade tror jag. Vilket de nya var.

Följer självklart wink Bara slå en titt på mitt härke vet ja.


218 Inlägg
10 september 2014
Trådstartare
#49
Varför jag kallar den T5-R inom parantes är mest för just motorn är från en T5-R som förövrigt är en B5234T3 nu och hade enligt regbeviset en B5234FT motor förut, lär inte skilja mycket men men... sen är det ju tänkt att ta in så mycket T5-R i den som möjligt, det blir ju aldrig en äkta T5-R men har ju skrivit det inom parantes just därför.

Skivorna kommer garanteras bytas såsmåningom, kommer bli sportskivor runtom med bättre belägg också. Var mer en prioriteringsfråga. Det övre motorfästets yttre bussningar är polyuertan däremot ser det inte ut som det inre blev bytt vilket jimbo___ bör kunna svara på :-) Det står även på listan.. behöver man stadga motorn eller liknande när det ska bytas?

1 804 Inlägg
10 september 2014
#50
Erikzxz skrev:
JimBo__ skrev:
Haha neeej, är "not noRmal" dekalen bortplockad? sad


http://www1.garaget.org/gallery/images/39/38819/38819-23a0aaba6fb66cd915aee8a647c2eaa7.jpg

Haha ja tyvärr är den det! Tar nog bort R-et så småningom också, aldrig vart förtjust i dekaler och stickers, känns meningslöst faktiskt. FreshasF*ck dekalen i fram är också borttagen tongue

Gillar lite små diskreta dekaler jag smile Fast har bara en på V50:in tongue

Ang. det inre motorfästet så blev det inte bytt, tror tillomed att vi hade en diskution om det någonstans jag och "Extrazz" wink

Meguiars_sverige

En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
10 september 2014
#51
Momentstaget övre inre och yttre behöver ej motorn sättas fast för att byta dessa. Bara bort med plasten framför rutan så hittar du två skruv till det fästet. Även om det ser "ok" ut så har milen och åren gjort sitt. Byter man dessutom till ett kraftigare i alla andra bussningar men lämnar kvar någon så blir det snabbt påfrestat ännu mer.


218 Inlägg
10 september 2014
Trådstartare
#52
Extrazz skrev:
Momentstaget övre inre och yttre behöver ej motorn sättas fast för att byta dessa. Bara bort med plasten framför rutan så hittar du två skruv till det fästet. Även om det ser "ok" ut så har milen och åren gjort sitt. Byter man dessutom till ett kraftigare i alla andra bussningar men lämnar kvar någon så blir det snabbt påfrestat ännu mer.

Jamen dåså, klart den ska bytas då också! Är det denna du syftar på? Är det powerflex som gäller, de andra är ju polyuertan

http://www.vparts.se/se/volvo-850/sport … -36mm.html
Senast redigerat av Erikzxz (10 september 2014)

En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
11 september 2014
#53
Erikzxz skrev:
Extrazz skrev:
Momentstaget övre inre och yttre behöver ej motorn sättas fast för att byta dessa. Bara bort med plasten framför rutan så hittar du två skruv till det fästet. Även om det ser "ok" ut så har milen och åren gjort sitt. Byter man dessutom till ett kraftigare i alla andra bussningar men lämnar kvar någon så blir det snabbt påfrestat ännu mer.

Jamen dåså, klart den ska bytas då också! Är det denna du syftar på? Är det powerflex som gäller, de andra är ju polyuertan

http://www.vparts.se/se/volvo-850/sport … -36mm.html

Japp. Tror även att det finns nya kompletta fästen om man tittar runt lite. Jag tror att det är det gamla fästet som en del skriver att det ska vara. Nya är väl bara V70 som har tror jag.


218 Inlägg
11 september 2014
#54
Följer väl den här bilen igen då wink

Följ gärna mitt projekt på dieseln och lämna en kommentar! :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282638

218 Inlägg
14 september 2014
Trådstartare
#55
Extrazz skrev:
Erikzxz skrev:
Extrazz skrev:
Momentstaget övre inre och yttre behöver ej motorn sättas fast för att byta dessa. Bara bort med plasten framför rutan så hittar du två skruv till det fästet. Även om det ser "ok" ut så har milen och åren gjort sitt. Byter man dessutom till ett kraftigare i alla andra bussningar men lämnar kvar någon så blir det snabbt påfrestat ännu mer.

Jamen dåså, klart den ska bytas då också! Är det denna du syftar på? Är det powerflex som gäller, de andra är ju polyuertan

http://www.vparts.se/se/volvo-850/sport … -36mm.html

Japp. Tror även att det finns nya kompletta fästen om man tittar runt lite. Jag tror att det är det gamla fästet som en del skriver att det ska vara. Nya är väl bara V70 som har tror jag.

Ska kolla runt, blir att beställa in det samtidigt som det sista för generatorbytet fixas, tänkte passa på att byta mycket utav det jag endå river när det väl är borta!

Lofarn skrev:
Följer väl den här bilen igen då wink

Det tycker jag du gör rätt i! Kul att du följde det gamla projektet också även fast det inte var jag som höll det! wink

218 Inlägg
14 september 2014
Trådstartare
#56
Ett paket! Vadfalls?
http://i60.tinypic.com/313m4vn.jpg

Äntligen! Fälgrengöringen jag väntat på...
http://i59.tinypic.com/2hz3814.jpg

Men inte var det väll det jag vänta på? Klart inte, var ju denna!
http://i57.tinypic.com/23lk0ug.jpg

Ut med det gamla...
http://i61.tinypic.com/14tojrb.jpg

In med det nya!
http://i62.tinypic.com/2ztc46q.jpg

Laddtrycket börjar ladda strax innan 2000 varv, vid 2500 varv är det ca 0.5bar och fullt tryck vid runt 3000 varv alltså ca 1 bar! smile

En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
14 september 2014
#57
Nice. Vad kostade den nya magnetventilen?


218 Inlägg
14 september 2014
Trådstartare
#58
Extrazz skrev:
Nice. Vad kostade den nya magnetventilen?

1395kr smile

218 Inlägg
15 september 2014
Trådstartare
#59
En lite novis fråga men, vart sitter den huvudsakliga jordpunkten på en 850, den som har många jordpunkter på sig. Är det bakom något skydd mellan luftfilterboxen & hjulhuset?

Denna jag syftar på tror jag:
http://i61.tinypic.com/2ika8h3.jpg
Senast redigerat av Erikzxz (15 september 2014)

2 751 Inlägg
15 september 2014
#60
Cool tråd smile Angående Mequiars all wheel clean som du beställt så tycker jag personligen att den suger smile
Prova istället hjultvätten från Jula. Den kostar 39kr och slår allt annat jag provat. Och då kan jag säga att jag provat en bunte med produkter.

Bäst i test. Ett guldkorn smile
http://smartson.se/test/familj-fritid/s … 4ttar.html
Senast redigerat av DasAuto (15 september 2014)

Who Djaa bless no man curse


Sök