Evildan skrev:
Läste i tråden att småbilar varvar väldigt mycket och att det är omöjligt att köra dom snålt i motorvägsfart, detta stämmer absolut in på många småbilar från 1900talet.
En Toyota Verso S (Yaris kombi) med 1.33l 99hk i kombination med automatväxellåda varvar strax under 2000rpm i 100km/h och den körning jag gör på delvis motorväg till och från arbetet kör jag den utan att vara specifikt försiktigt på i mitt tycke hyfsade 5.1l/100km. i jämförelse kör jag Priusen samma sträcka på 3.8l/100km i samma tempo.
Vidare tyckte jag det gällande bilkörning framstod ointresserat och ouppmärksamt i denna tråd då det ansågs att det var ett tungt arbete att köra bilen snålt, då anser jag att denne behöver lära sig köra bil på ett aktivt och riktigt vis istället för att bara åka med i bilen trots placering bakom ratten.
men sätt till total ekonomin så är inte riktigt allt så att en snålare bil alltid blir billigare.
har lite svårt att se vad fördelarna är på en hybrid som inte är laddbar. det tar bort hela grundiden.
för det kräver fortfarande bensin för att laddas.
ser man det sen till vad olika bilar kostar i inköp så för det är den totala ägarkostnadn som är det viktiga att räkna på.
vet tex att min Arosa ligger på 10kr/mil eller iallfall min gamla och det är total kostnaden då den inte har någon inköps kostnad. detta är uträknat på cirka 3500mils körning.
många som snöar in sig på bränslekostnaden istället för den totala kostnaden.
vet tex att min d5:A inte lönar sig mot Arosan sätt till milkostnaden totalt
dock drar d5:an mindre 0.56 mot 0.63 som snittförbrukningen oftast slutar på när man räknar på Arosan. utom när jag kör den (0.7)
dock lite bättre komfort i Volvon säkert bättre att krocka med..eller tar längre tid innan man dör vid en riktig smäll beror på hur man ser på det
räknar man milkostnaden på Volvon på cirka 3500mil så lär jag hamna på runt 15kr milen orkar dock inte krångla med det skiten.
räknar man milkostnaden på en valfri ny bil så är man lätt över 20kr en hybrid som kostar ganska mycket mer än modsvarande diesel/bensin så tror jag den inte går under den kostnaden heller.
det är många faktorer som spelar in.. tror det bästa valet är en Golf Mk1 diesel svårslaget på alla sätt
det gör dessutom inte speciellt ont att krocka det är liksom god natt direkt
så man får inte bara räkna vad den drar per mil. lägg där till skatt+försäkring värdeminskning osv. så ser man snart att man ska åka något gammalt helvete som är skattbefriat. eftersom en sån bil snarare ökar än minskar i värdet är den dessutom snål som tex en golf mk1 diesel så är det en vinnare.
komfort är oviktigt när man bara flyttar röven. det kan man bry sig om när man söndagsåker