3190
Sök

Bensinare eller diesel vid pendling?

Evildan
29 augusti 2014
#21
Behöver du dragkrok?
Räcker 445liter bagageutrymme? V70II har 575liter.
Automatlåda?
Ja, som du förmodligen redan förstått kommer jag tipsa om Prius.
Det är en väldigt ekonomisk och problemfri bil som tveklöst fungerar att pendla med, jag kör just nu 9mil var dag till och från jobbet i min genIII med en förbrukning under 4l/100km.

29 augusti 2014
#22
Jag har en Focus 2013 med 1.0 Ecoboost motorn på 125 hk. Riktigt trevlig bil att ratta. Under ett års körande och ca 2000 mil så är min snittförbrukning 0.6. Kör jag enbart motorväg hamnar jag på ca 0.54 l/m. Skatten ligger på 380:- året. Första servisen inkl rostskyddskoll gick på 2500:-. Service sker var 2000 mil eller ett år. Kamrem håller i 10 år alt 24k mil.

Mitt tips är att satsa på en Titanium. Skönare säten och ECC. Många testförare anser att det är många knappar i bilen och därav lite rörigt. Jag har aldrig haft problem med det och tycker inte att det är rörigt.

Evildan
30 augusti 2014
#23
Läste i tråden att småbilar varvar väldigt mycket och att det är omöjligt att köra dom snålt i motorvägsfart, detta stämmer absolut in på många småbilar från 1900talet.
En Toyota Verso S (Yaris kombi) med 1.33l 99hk i kombination med automatväxellåda varvar strax under 2000rpm i 100km/h och den körning jag gör på delvis motorväg till och från arbetet kör jag den utan att vara specifikt försiktigt på i mitt tycke hyfsade 5.1l/100km. i jämförelse kör jag Priusen samma sträcka på 3.8l/100km i samma tempo.
Vidare tyckte jag det gällande bilkörning framstod ointresserat och ouppmärksamt i denna tråd då det ansågs att det var ett tungt arbete att köra bilen snålt, då anser jag att denne behöver lära sig köra bil på ett aktivt och riktigt vis istället för att bara åka med i bilen trots placering bakom ratten.

1 863 Inlägg
5 september 2014
Trådstartare
#24
Blev en Ford S-Max, kanske inte riktigt vad jag ville men det var ett bra pris på en nästan fullutrustad så det fick bli en sån.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.

6 630 Inlägg
5 september 2014
#25
Du var ju inne på en sån tidigare ändå? wink

2.0 FFV eller 2.0 TDCI?

De/Dem

526 Inlägg
25 december 2014
#26
Vi har en Vw Polo 1,4 -00 och en Volvo 2,5D aut -99

Jag kör 12 mil om dagen till och från jobbet. Nästan motorväg hela vägen, lite köer (essingeleden) på väg hem på eftermiddagen. Men håller nog en snittfart på 80-90 km/h och är ganska lätt på gaspedalen smile

Både Polon och S70n ligger på 0,55l/m och då har s70n trasig lmm, om det nu kan göra något.

Dock så vinner Polon när det gäller totalekonomin. Billigare Skatt, försäkring, service, bränsle mm.
Medans Volvon vinner när det kommer till Komfort och säkerhet.

Ligger man på max 2000varv (ca 93kh/h) så behöver dieseln dra mer. Polon får man nog ligga på 2500varv för att hålla samma hastighet.

Men jag kan helt klart rekommendera båda bilarna. men dock så måste man köra ganska mycket för att få någon ekonomi i Volvon iom skatten på över 5000kr.
Senast redigerat av Turbo_Erik (26 december 2014)


Fri fart för ett fritt folk!
14 123 Inlägg
26 december 2014
#27
Evildan skrev:
Läste i tråden att småbilar varvar väldigt mycket och att det är omöjligt att köra dom snålt i motorvägsfart, detta stämmer absolut in på många småbilar från 1900talet.
En Toyota Verso S (Yaris kombi) med 1.33l 99hk i kombination med automatväxellåda varvar strax under 2000rpm i 100km/h och den körning jag gör på delvis motorväg till och från arbetet kör jag den utan att vara specifikt försiktigt på i mitt tycke hyfsade 5.1l/100km. i jämförelse kör jag Priusen samma sträcka på 3.8l/100km i samma tempo.
Vidare tyckte jag det gällande bilkörning framstod ointresserat och ouppmärksamt i denna tråd då det ansågs att det var ett tungt arbete att köra bilen snålt, då anser jag att denne behöver lära sig köra bil på ett aktivt och riktigt vis istället för att bara åka med i bilen trots placering bakom ratten.

men sätt till total ekonomin så är inte riktigt allt så att en snålare bil alltid blir billigare.

har lite svårt att se vad fördelarna är på en hybrid som inte är laddbar. det tar bort hela grundiden.

för det kräver fortfarande bensin för att laddas.

ser man det sen till vad olika bilar kostar i inköp så för det är den totala ägarkostnadn som är det viktiga att räkna på.

vet tex att min Arosa ligger på 10kr/mil eller iallfall min gamla och det är total kostnaden då den inte har någon inköps kostnad. detta är uträknat på cirka 3500mils körning.

många som snöar in sig på bränslekostnaden istället för den totala kostnaden.

vet tex att min d5:A inte lönar sig mot Arosan sätt till milkostnaden totalt
dock drar d5:an mindre  0.56 mot 0.63 som snittförbrukningen oftast slutar på när man räknar på Arosan. utom när jag kör den (0.7)

dock lite bättre komfort i Volvon säkert bättre att krocka med..eller tar längre tid innan man dör vid en riktig smäll beror på hur man ser på det smile

räknar man milkostnaden på Volvon på cirka 3500mil så lär jag hamna på runt 15kr milen orkar dock inte krångla med det skiten.

räknar man milkostnaden på en valfri ny bil så är man lätt över 20kr en hybrid som kostar ganska mycket mer än modsvarande diesel/bensin så tror jag den inte går under den kostnaden heller.

det är många faktorer som spelar in..   tror det bästa valet är en Golf Mk1 diesel  svårslaget på alla sätt
det gör dessutom inte speciellt ont att krocka det är liksom god natt direkt

så man får inte bara räkna vad den drar per mil.  lägg där till skatt+försäkring  värdeminskning osv. så ser man snart att man ska åka något gammalt helvete som är skattbefriat. eftersom en sån bil snarare ökar än minskar i värdet är den dessutom snål som tex en golf mk1 diesel så är det en vinnare.

komfort är oviktigt när man bara flyttar röven. det kan man bry sig om när man söndagsåker

Kör fort så hinner inget hända...

526 Inlägg
26 december 2014
#28
Growe skrev:
Evildan skrev:
Läste i tråden att småbilar varvar väldigt mycket och att det är omöjligt att köra dom snålt i motorvägsfart, detta stämmer absolut in på många småbilar från 1900talet.
En Toyota Verso S (Yaris kombi) med 1.33l 99hk i kombination med automatväxellåda varvar strax under 2000rpm i 100km/h och den körning jag gör på delvis motorväg till och från arbetet kör jag den utan att vara specifikt försiktigt på i mitt tycke hyfsade 5.1l/100km. i jämförelse kör jag Priusen samma sträcka på 3.8l/100km i samma tempo.
Vidare tyckte jag det gällande bilkörning framstod ointresserat och ouppmärksamt i denna tråd då det ansågs att det var ett tungt arbete att köra bilen snålt, då anser jag att denne behöver lära sig köra bil på ett aktivt och riktigt vis istället för att bara åka med i bilen trots placering bakom ratten.

men sätt till total ekonomin så är inte riktigt allt så att en snålare bil alltid blir billigare.

har lite svårt att se vad fördelarna är på en hybrid som inte är laddbar. det tar bort hela grundiden.

för det kräver fortfarande bensin för att laddas.

ser man det sen till vad olika bilar kostar i inköp så för det är den totala ägarkostnadn som är det viktiga att räkna på.

vet tex att min Arosa ligger på 10kr/mil eller iallfall min gamla och det är total kostnaden då den inte har någon inköps kostnad. detta är uträknat på cirka 3500mils körning.

många som snöar in sig på bränslekostnaden istället för den totala kostnaden.

vet tex att min d5:A inte lönar sig mot Arosan sätt till milkostnaden totalt
dock drar d5:an mindre  0.56 mot 0.63 som snittförbrukningen oftast slutar på när man räknar på Arosan. utom när jag kör den (0.7)

dock lite bättre komfort i Volvon säkert bättre att krocka med..eller tar längre tid innan man dör vid en riktig smäll beror på hur man ser på det smile

räknar man milkostnaden på Volvon på cirka 3500mil så lär jag hamna på runt 15kr milen orkar dock inte krångla med det skiten.

räknar man milkostnaden på en valfri ny bil så är man lätt över 20kr en hybrid som kostar ganska mycket mer än modsvarande diesel/bensin så tror jag den inte går under den kostnaden heller.

det är många faktorer som spelar in..   tror det bästa valet är en Golf Mk1 diesel  svårslaget på alla sätt
det gör dessutom inte speciellt ont att krocka det är liksom god natt direkt

så man får inte bara räkna vad den drar per mil.  lägg där till skatt+försäkring  värdeminskning osv. så ser man snart att man ska åka något gammalt helvete som är skattbefriat. eftersom en sån bil snarare ökar än minskar i värdet är den dessutom snål som tex en golf mk1 diesel så är det en vinnare.

komfort är oviktigt när man bara flyttar röven. det kan man bry sig om när man söndagsåker

Jag instämmer i det du skriver.

Jag var inne på att köpa mig en snåldiesel, typ nyare Corsa eller Polo ca 5 år gammal.
Men även om min S70 kostar 3 ggr så mycket i skatt, och dricker 1-2 dl mera diesel per mil så är det nog svårt att räkna hem det.

Värdeminskningen på den nyare bilen går fort om man pendlar 3000 mil per år.
Service måste båda bilarna ha, men servar själv, så det går nog jämt upp.

Lägg till att jag gav 4000kr för s70in och jag åker dubbelt så skönt i den fast den är 10 år äldre.


Evildan
26 december 2014
#29
Growe skrev:
Evildan skrev:
Läste i tråden att småbilar varvar väldigt mycket och att det är omöjligt att köra dom snålt i motorvägsfart, detta stämmer absolut in på många småbilar från 1900talet.
En Toyota Verso S (Yaris kombi) med 1.33l 99hk i kombination med automatväxellåda varvar strax under 2000rpm i 100km/h och den körning jag gör på delvis motorväg till och från arbetet kör jag den utan att vara specifikt försiktigt på i mitt tycke hyfsade 5.1l/100km. i jämförelse kör jag Priusen samma sträcka på 3.8l/100km i samma tempo.
Vidare tyckte jag det gällande bilkörning framstod ointresserat och ouppmärksamt i denna tråd då det ansågs att det var ett tungt arbete att köra bilen snålt, då anser jag att denne behöver lära sig köra bil på ett aktivt och riktigt vis istället för att bara åka med i bilen trots placering bakom ratten.

men sätt till total ekonomin så är inte riktigt allt så att en snålare bil alltid blir billigare.

har lite svårt att se vad fördelarna är på en hybrid som inte är laddbar. det tar bort hela grundiden.

för det kräver fortfarande bensin för att laddas.


ser man det sen till vad olika bilar kostar i inköp så för det är den totala ägarkostnadn som är det viktiga att räkna på.

vet tex att min Arosa ligger på 10kr/mil eller iallfall min gamla och det är total kostnaden då den inte har någon inköps kostnad. detta är uträknat på cirka 3500mils körning.

många som snöar in sig på bränslekostnaden istället för den totala kostnaden.

vet tex att min d5:A inte lönar sig mot Arosan sätt till milkostnaden totalt
dock drar d5:an mindre  0.56 mot 0.63 som snittförbrukningen oftast slutar på när man räknar på Arosan. utom när jag kör den (0.7)

dock lite bättre komfort i Volvon säkert bättre att krocka med..eller tar längre tid innan man dör vid en riktig smäll beror på hur man ser på det smile

räknar man milkostnaden på Volvon på cirka 3500mil så lär jag hamna på runt 15kr milen orkar dock inte krångla med det skiten.

räknar man milkostnaden på en valfri ny bil så är man lätt över 20kr en hybrid som kostar ganska mycket mer än modsvarande diesel/bensin så tror jag den inte går under den kostnaden heller.

det är många faktorer som spelar in..   tror det bästa valet är en Golf Mk1 diesel  svårslaget på alla sätt
det gör dessutom inte speciellt ont att krocka det är liksom god natt direkt

så man får inte bara räkna vad den drar per mil.  lägg där till skatt+försäkring  värdeminskning osv. så ser man snart att man ska åka något gammalt helvete som är skattbefriat. eftersom en sån bil snarare ökar än minskar i värdet är den dessutom snål som tex en golf mk1 diesel så är det en vinnare.

komfort är oviktigt när man bara flyttar röven. det kan man bry sig om när man söndagsåker

Vill du verkligen gå nedför den stigen igen?

Jag kan snart inte räkna på mina bägge händers fingrar, jag har ändå samtliga kvar, så många fristående gånger i så många trådar jag med flera har förklarat funktionen hos en hybridbil med bromskraftåtervinning samt hur elen stöttar även vid vanlig körning vilket ger en minskad förbrukning utan en större viktökning hos fordonet.
Jag tänker åtminstone inte älta detta med säkerhet/ekonomi/utrymme osv igen med dig, du verkar ha ett skrämmande kort minne eller så är du bara ett obeskrivligt korkat uppviglande troll.

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
26 december 2014
#30
Evildan skrev:
Growe skrev:
Evildan skrev:
Läste i tråden att småbilar varvar väldigt mycket och att det är omöjligt att köra dom snålt i motorvägsfart, detta stämmer absolut in på många småbilar från 1900talet.
En Toyota Verso S (Yaris kombi) med 1.33l 99hk i kombination med automatväxellåda varvar strax under 2000rpm i 100km/h och den körning jag gör på delvis motorväg till och från arbetet kör jag den utan att vara specifikt försiktigt på i mitt tycke hyfsade 5.1l/100km. i jämförelse kör jag Priusen samma sträcka på 3.8l/100km i samma tempo.
Vidare tyckte jag det gällande bilkörning framstod ointresserat och ouppmärksamt i denna tråd då det ansågs att det var ett tungt arbete att köra bilen snålt, då anser jag att denne behöver lära sig köra bil på ett aktivt och riktigt vis istället för att bara åka med i bilen trots placering bakom ratten.

men sätt till total ekonomin så är inte riktigt allt så att en snålare bil alltid blir billigare.

har lite svårt att se vad fördelarna är på en hybrid som inte är laddbar. det tar bort hela grundiden.

för det kräver fortfarande bensin för att laddas.


ser man det sen till vad olika bilar kostar i inköp så för det är den totala ägarkostnadn som är det viktiga att räkna på.

vet tex att min Arosa ligger på 10kr/mil eller iallfall min gamla och det är total kostnaden då den inte har någon inköps kostnad. detta är uträknat på cirka 3500mils körning.

många som snöar in sig på bränslekostnaden istället för den totala kostnaden.

vet tex att min d5:A inte lönar sig mot Arosan sätt till milkostnaden totalt
dock drar d5:an mindre  0.56 mot 0.63 som snittförbrukningen oftast slutar på när man räknar på Arosan. utom när jag kör den (0.7)

dock lite bättre komfort i Volvon säkert bättre att krocka med..eller tar längre tid innan man dör vid en riktig smäll beror på hur man ser på det smile

räknar man milkostnaden på Volvon på cirka 3500mil så lär jag hamna på runt 15kr milen orkar dock inte krångla med det skiten.

räknar man milkostnaden på en valfri ny bil så är man lätt över 20kr en hybrid som kostar ganska mycket mer än modsvarande diesel/bensin så tror jag den inte går under den kostnaden heller.

det är många faktorer som spelar in..   tror det bästa valet är en Golf Mk1 diesel  svårslaget på alla sätt
det gör dessutom inte speciellt ont att krocka det är liksom god natt direkt

så man får inte bara räkna vad den drar per mil.  lägg där till skatt+försäkring  värdeminskning osv. så ser man snart att man ska åka något gammalt helvete som är skattbefriat. eftersom en sån bil snarare ökar än minskar i värdet är den dessutom snål som tex en golf mk1 diesel så är det en vinnare.

komfort är oviktigt när man bara flyttar röven. det kan man bry sig om när man söndagsåker

Vill du verkligen gå nedför den stigen igen?

Jag kan snart inte räkna på mina bägge händers fingrar, jag har ändå samtliga kvar, så många fristående gånger i så många trådar jag med flera har förklarat funktionen hos en hybridbil med bromskraftåtervinning samt hur elen stöttar även vid vanlig körning vilket ger en minskad förbrukning utan en större viktökning hos fordonet.
Jag tänker åtminstone inte älta detta med säkerhet/ekonomi/utrymme osv igen med dig, du verkar ha ett skrämmande kort minne eller så är du bara ett obeskrivligt korkat uppviglande troll.

kan ju va så att man skiter i både utrymme och säkerhet, då är nog en golf mk1 diesel en vinnare smile eller kanske en smart, de börjar ju bli billiga nu


526 Inlägg
26 december 2014
#31
Evildan skrev:
Growe skrev:
Evildan skrev:
Läste i tråden att småbilar varvar väldigt mycket och att det är omöjligt att köra dom snålt i motorvägsfart, detta stämmer absolut in på många småbilar från 1900talet.
En Toyota Verso S (Yaris kombi) med 1.33l 99hk i kombination med automatväxellåda varvar strax under 2000rpm i 100km/h och den körning jag gör på delvis motorväg till och från arbetet kör jag den utan att vara specifikt försiktigt på i mitt tycke hyfsade 5.1l/100km. i jämförelse kör jag Priusen samma sträcka på 3.8l/100km i samma tempo.
Vidare tyckte jag det gällande bilkörning framstod ointresserat och ouppmärksamt i denna tråd då det ansågs att det var ett tungt arbete att köra bilen snålt, då anser jag att denne behöver lära sig köra bil på ett aktivt och riktigt vis istället för att bara åka med i bilen trots placering bakom ratten.

men sätt till total ekonomin så är inte riktigt allt så att en snålare bil alltid blir billigare.

har lite svårt att se vad fördelarna är på en hybrid som inte är laddbar. det tar bort hela grundiden.

för det kräver fortfarande bensin för att laddas.


ser man det sen till vad olika bilar kostar i inköp så för det är den totala ägarkostnadn som är det viktiga att räkna på.

vet tex att min Arosa ligger på 10kr/mil eller iallfall min gamla och det är total kostnaden då den inte har någon inköps kostnad. detta är uträknat på cirka 3500mils körning.

många som snöar in sig på bränslekostnaden istället för den totala kostnaden.

vet tex att min d5:A inte lönar sig mot Arosan sätt till milkostnaden totalt
dock drar d5:an mindre  0.56 mot 0.63 som snittförbrukningen oftast slutar på när man räknar på Arosan. utom när jag kör den (0.7)

dock lite bättre komfort i Volvon säkert bättre att krocka med..eller tar längre tid innan man dör vid en riktig smäll beror på hur man ser på det smile

räknar man milkostnaden på Volvon på cirka 3500mil så lär jag hamna på runt 15kr milen orkar dock inte krångla med det skiten.

räknar man milkostnaden på en valfri ny bil så är man lätt över 20kr en hybrid som kostar ganska mycket mer än modsvarande diesel/bensin så tror jag den inte går under den kostnaden heller.

det är många faktorer som spelar in..   tror det bästa valet är en Golf Mk1 diesel  svårslaget på alla sätt
det gör dessutom inte speciellt ont att krocka det är liksom god natt direkt

så man får inte bara räkna vad den drar per mil.  lägg där till skatt+försäkring  värdeminskning osv. så ser man snart att man ska åka något gammalt helvete som är skattbefriat. eftersom en sån bil snarare ökar än minskar i värdet är den dessutom snål som tex en golf mk1 diesel så är det en vinnare.

komfort är oviktigt när man bara flyttar röven. det kan man bry sig om när man söndagsåker

Vill du verkligen gå nedför den stigen igen?

Jag kan snart inte räkna på mina bägge händers fingrar, jag har ändå samtliga kvar, så många fristående gånger i så många trådar jag med flera har förklarat funktionen hos en hybridbil med bromskraftåtervinning samt hur elen stöttar även vid vanlig körning vilket ger en minskad förbrukning utan en större viktökning hos fordonet.
Jag tänker åtminstone inte älta detta med säkerhet/ekonomi/utrymme osv igen med dig, du verkar ha ett skrämmande kort minne eller så är du bara ett obeskrivligt korkat uppviglande troll.

Nu får du ursäkta om jag inte är påläst om Prius.
Men säg att du åker 50 mil i ca 110-120km/h.
Vad blir snittförbrukningen då? Använder den överhuvudtaget någon el alls då?


1 863 Inlägg
26 december 2014
Trådstartare
#32
Malheus skrev:
Du var ju inne på en sån tidigare ändå? wink

2.0 FFV eller 2.0 TDCI?

Det blev 2.0 tdci. Ligger på 0,6 blandad körning.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
26 december 2014
#33
666_Beast skrev:
Malheus skrev:
Du var ju inne på en sån tidigare ändå? wink

2.0 FFV eller 2.0 TDCI?

Det blev 2.0 tdci. Ligger på 0,6 blandad körning.

0,6 ? de va dyrt hmm


1 863 Inlägg
26 december 2014
Trådstartare
#34
CHEEVA skrev:
666_Beast skrev:
Malheus skrev:
Du var ju inne på en sån tidigare ändå? wink

2.0 FFV eller 2.0 TDCI?

Det blev 2.0 tdci. Ligger på 0,6 blandad körning.

0,6 ? de va dyrt hmm

Ganska nöjd med tanke på att det är en hyfsat stor bil.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.

6 630 Inlägg
26 december 2014
#35
666_Beast skrev:
CHEEVA skrev:
666_Beast skrev:
Det blev 2.0 tdci. Ligger på 0,6 blandad körning.

0,6 ? de va dyrt hmm

Ganska nöjd med tanke på att det är en hyfsat stor bil.

S-maxen väger ändå nästan 2 ton. (1700kg ca beroende på motor & växellåda)
Senast redigerat av Malheus (26 december 2014)

De/Dem

Evildan
27 december 2014
#36
CHEEVA skrev:
Evildan skrev:
Growe skrev:

men sätt till total ekonomin så är inte riktigt allt så att en snålare bil alltid blir billigare.

har lite svårt att se vad fördelarna är på en hybrid som inte är laddbar. det tar bort hela grundiden.

för det kräver fortfarande bensin för att laddas.


ser man det sen till vad olika bilar kostar i inköp så för det är den totala ägarkostnadn som är det viktiga att räkna på.

vet tex att min Arosa ligger på 10kr/mil eller iallfall min gamla och det är total kostnaden då den inte har någon inköps kostnad. detta är uträknat på cirka 3500mils körning.

många som snöar in sig på bränslekostnaden istället för den totala kostnaden.

vet tex att min d5:A inte lönar sig mot Arosan sätt till milkostnaden totalt
dock drar d5:an mindre  0.56 mot 0.63 som snittförbrukningen oftast slutar på när man räknar på Arosan. utom när jag kör den (0.7)

dock lite bättre komfort i Volvon säkert bättre att krocka med..eller tar längre tid innan man dör vid en riktig smäll beror på hur man ser på det smile

räknar man milkostnaden på Volvon på cirka 3500mil så lär jag hamna på runt 15kr milen orkar dock inte krångla med det skiten.

räknar man milkostnaden på en valfri ny bil så är man lätt över 20kr en hybrid som kostar ganska mycket mer än modsvarande diesel/bensin så tror jag den inte går under den kostnaden heller.

det är många faktorer som spelar in..   tror det bästa valet är en Golf Mk1 diesel  svårslaget på alla sätt
det gör dessutom inte speciellt ont att krocka det är liksom god natt direkt

så man får inte bara räkna vad den drar per mil.  lägg där till skatt+försäkring  värdeminskning osv. så ser man snart att man ska åka något gammalt helvete som är skattbefriat. eftersom en sån bil snarare ökar än minskar i värdet är den dessutom snål som tex en golf mk1 diesel så är det en vinnare.

komfort är oviktigt när man bara flyttar röven. det kan man bry sig om när man söndagsåker

Vill du verkligen gå nedför den stigen igen?

Jag kan snart inte räkna på mina bägge händers fingrar, jag har ändå samtliga kvar, så många fristående gånger i så många trådar jag med flera har förklarat funktionen hos en hybridbil med bromskraftåtervinning samt hur elen stöttar även vid vanlig körning vilket ger en minskad förbrukning utan en större viktökning hos fordonet.
Jag tänker åtminstone inte älta detta med säkerhet/ekonomi/utrymme osv igen med dig, du verkar ha ett skrämmande kort minne eller så är du bara ett obeskrivligt korkat uppviglande troll.

kan ju va så att man skiter i både utrymme och säkerhet, då är nog en golf mk1 diesel en vinnare smile eller kanske en smart, de börjar ju bli billiga nu

Som du ser av min fetning av texten är det funktionen hos en hybridbil som jag åsyftar vilket enligt min erfarenhet från tidigare diskussioner utmynna i ett svar liknande "En Lupo 3L drar bara 0.299 liter per mil" därav den avslutande texten gällande just säkerhet/ekonomi/utrymme osv.
Men visst som du skriver, är inte det viktigt eller ens hur långt tid det tar att transportera sig är ju även en moped eller en trampcykel ett snålare alternativ.

Evildan
27 december 2014
#37
Turbo_Erik skrev:
Evildan skrev:
Growe skrev:

men sätt till total ekonomin så är inte riktigt allt så att en snålare bil alltid blir billigare.

har lite svårt att se vad fördelarna är på en hybrid som inte är laddbar. det tar bort hela grundiden.

för det kräver fortfarande bensin för att laddas.


ser man det sen till vad olika bilar kostar i inköp så för det är den totala ägarkostnadn som är det viktiga att räkna på.

vet tex att min Arosa ligger på 10kr/mil eller iallfall min gamla och det är total kostnaden då den inte har någon inköps kostnad. detta är uträknat på cirka 3500mils körning.

många som snöar in sig på bränslekostnaden istället för den totala kostnaden.

vet tex att min d5:A inte lönar sig mot Arosan sätt till milkostnaden totalt
dock drar d5:an mindre  0.56 mot 0.63 som snittförbrukningen oftast slutar på när man räknar på Arosan. utom när jag kör den (0.7)

dock lite bättre komfort i Volvon säkert bättre att krocka med..eller tar längre tid innan man dör vid en riktig smäll beror på hur man ser på det smile

räknar man milkostnaden på Volvon på cirka 3500mil så lär jag hamna på runt 15kr milen orkar dock inte krångla med det skiten.

räknar man milkostnaden på en valfri ny bil så är man lätt över 20kr en hybrid som kostar ganska mycket mer än modsvarande diesel/bensin så tror jag den inte går under den kostnaden heller.

det är många faktorer som spelar in..   tror det bästa valet är en Golf Mk1 diesel  svårslaget på alla sätt
det gör dessutom inte speciellt ont att krocka det är liksom god natt direkt

så man får inte bara räkna vad den drar per mil.  lägg där till skatt+försäkring  värdeminskning osv. så ser man snart att man ska åka något gammalt helvete som är skattbefriat. eftersom en sån bil snarare ökar än minskar i värdet är den dessutom snål som tex en golf mk1 diesel så är det en vinnare.

komfort är oviktigt när man bara flyttar röven. det kan man bry sig om när man söndagsåker

Vill du verkligen gå nedför den stigen igen?

Jag kan snart inte räkna på mina bägge händers fingrar, jag har ändå samtliga kvar, så många fristående gånger i så många trådar jag med flera har förklarat funktionen hos en hybridbil med bromskraftåtervinning samt hur elen stöttar även vid vanlig körning vilket ger en minskad förbrukning utan en större viktökning hos fordonet.
Jag tänker åtminstone inte älta detta med säkerhet/ekonomi/utrymme osv igen med dig, du verkar ha ett skrämmande kort minne eller så är du bara ett obeskrivligt korkat uppviglande troll.

Nu får du ursäkta om jag inte är påläst om Prius.
Men säg att du åker 50 mil i ca 110-120km/h.
Vad blir snittförbrukningen då? Använder den överhuvudtaget någon el alls då?

Du behöver absolut inte be om ursäkt.

Om vi skulle hitta en sådan möjlighet att köra en sådan lång sträcka utan att behöva minska farten någon gång så förbrukar den lika mycket som om den körs 100km i samma hastighet, vilket jag provat och även kört t.o.r Eskilstuna-Göteborg på en eftermiddag vilket är en sträcka om 743km.

Den genII (2003-2009) Prius jag hade förbrukade vid motorvägskörning i dom hastigheterna 5.0l/100km.

Den använder elektriciteten även i höga hastigheter, det är en väldigt vanlig missuppfattning att elen endast hjälper till vid lägre farter.
Här är en väldigt välgjord film där det med hjälp av torque visas hur systemet hela tiden arbetar för att stötta.
https://www.youtube.com/watch?v=H1xZHgf9bAM
En fullhybrid som Toyotas HSD/Lexus LHD där bilen kan köras enbart på eldrift tillexempel i en bilkö är ett energieffektivt framdrivningssystem.
De flesta tillverkares så kallade hybridbilar kan inte köras alls utan att bränslemotorn är igång utan där är elmotorn enbart stöttande vid behov.

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
5 januari 2015
#38
Absolut att det går att pendla med bensinbil. Jag har långpendlat i många år och provat både bensin och diesel.

Jag har provat;
Audi 100 (C4), 2,5tdi (115hk) -94 snittar 0.56 l Diesel landsväg..

Saab 9000 2,0i (130hk) -90 snittar 0,75l bensin

Audi A4 avant1,8Ts (180hk) -98 snittar 0,65l bensin

Audi A4 avant 1,8i (125hk) -96 snittar 0,8l bensin

Audi A6 avant 1,8T (150hk) -02 snittar 0,75l bensin

Saab 9-3 SC 1,9TID (150hk) -06 snittar 0,44l Diesel.

Alla förbrukninssiffror baserat på 4 mil landsväg + 7 mil motorväg. Landsväg = 90km/h motorväg =120-130km/h

Dvs under 3000rpm på högsta växeln på en bensinare och under 2000rpm på en diesel.

Jag åker i snitt bilar inköpta för 30k +/-4-5k och servar/lagar allt själv. Eftersom jag är utbildad inom underhåll så byter jag mycket innan det går sönder och åker problemfritt.

Varje gång jag köper en ny bil för pendling brukar jag byta alla vätskor,,filter, stift remmar och kolla över lager, både löphjul och hjullager. Byter alla bussningar och ser över bromsar. Lägger ca 10000kr i delar, jobbet gör jag själv. Resultatet är en bil under 50kkr som problemfritt rullar 10-12k mil.

Jag lider av sänkarjävulen, så ett väghållningskitt med fyra fjädrar/dämpare brukar hamna på bilen också.

Däck byter jag en gång per år (nya sommardäck ena året och nya vinterdäck på nästa års budget) däcken rullar 2 år.

Med vänlig hälsning, Z

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...


Sök