it_mutt skrev:
fadret skrev:
it_mutt skrev:
Visst är det en bra ide...förutom att det faller under egenmäktigt förfarande.
Brottsbalken
8 kap
Den som, i annat fall än särskilt i detta kapitel omförmäles, olovligen tager och brukar eller eljest tillgriper något, dömes för egenmäktigt förfarande till böter eller fängelse i högst sex månader. Detsamma skall gälla om någon utan tillgrepp, genom att anbringa eller bryta lås eller annorledes, olovligen rubbar annans besittning eller ock med våld eller hot om våld hindrar annan i utövning av rätt att kvarhålla eller taga något.
2st, Är brottet grovt, dömes till fängelse i högst två år.
Här handlar det alltså om "olovligen rubbar annans besittning", genom att helt enkelt hindra bilägaren från att använda sin bil som det är tänkt (om man då murar in den eller dyl.). Precis som att sätta ens eget lås på någon annans cykel.
Mura in dom är grovt,men gör man som jag så har lagen inget att säga om det,har ju papper på det,ställ en skrothög bakom så är det lagligt
Det där är också, -egentligen- egenmäktigt förfarande. Om vi nu ska se det rent krasst. Däremot tror jag att de flesta poliser skulle helt och hållet vara på "din sida" (givetvis finns det poliser som kommer ifrågasätta hur bilen kom dit osv osv osv.).
Vill man göra det lagligt och bra för sig, så skaffar man en "riktig" skylt, som påtalar att parkering är förbjuden. Gör man detta har man senare rätt att ta ut en kontrollavgift när någon parkerar där. Det lär nog inte dröja länge innan folk slutar. Fördelen är, att betalar det inte, kan man alltid driva det vidare om man nu känner för det. Viktigt att påpeka här är att det kan krävas bygglov för att sätta upp skylten.
Andra alternativ är ju som påpekat; sätta saker där så det inte GÅR att parkera. Sen om det är praktiskt möjligt är ju svårt att avgöra för mig.
fadret skrev:
Du kan parkera vad du vill när du vill på din egen mark,är bara göra som jag köra med kärra,sedan är det upp till dom,vet detta.
Nej, alltså, så länge du hindrar någon från att använda sin bil, på -något sätt- alls, spelar ingen roll hur (under förutsättning att de är berättigade att använda sin bil givetvis och inte är packade/höga/saknar körkort osv osv) så -är- det egenmäktigt förfarande. Du får veta vad du vill, men lagen är som lagen är, det ändrar inte ditt vetande på.
Du konstaterade själv att det inte var ok att "mura in" en bil. Men, du skulle kunna använda din tankegång där också "Jag murar precis var jag vill på min tomt".
Det räcker att du gömmer någons nyckel för att det ska bli egenmäktigt förfarande.
Som sagt, lagen är ofantligt tydlig
Brottsbalken
8 kap
Den som, i annat fall än särskilt i detta kapitel omförmäles, olovligen tager och brukar eller eljest tillgriper något, dömes för egenmäktigt förfarande till böter eller fängelse i högst sex månader.
Detsamma skall gälla om någon utan tillgrepp, genom att anbringa eller bryta lås eller annorledes, olovligen rubbar annans besittning eller ock med våld eller hot om våld hindrar annan i utövning av rätt att kvarhålla eller taga något.
Så ser lagen ut, oavsett vad du vet. Däremot är det uppenbart att det "gått vägen" för dig att göra så, men det är fortfarande, rent krasst, egenmäktigt förfarande.
(ändrade lite så att det blev lite lättare att hitta vad du skrivit)