3183
Sök

Toyota Supra MKIV Singel

Projektets vision i dagsläget är att få lite mer klös i kissen samt få ett "Cleanare" motorrum.

40 646 Visningar
Uppdaterades senast 19 april 2018
41 Inlägg
21 november 2015
#101
allright , ja är ju full förståligt! smile


76 Inlägg
18 januari 2016
Trådstartare
#102
En liten uppdatering av kopplingsproblemet som skedde precis innan bortställningen... Det är svänghjulet som är väck! Jag körde med Specs steg 4 ofjädrade som skall köras med OEM dubbelmassiga svänghjulet. Någon fler som har erfarenhet av att svänghjulet ger med sig?
Jag kan alltså dra runt den yttre delen av svänghjulet som tryckplattan är monterad på förhand medan den inre delen med kuggkrans och motor står stilla.

Någon här som vet hur mycket OEM-svänghjulet skalla tåla?

What to do ur rent ekonomiskt perspektiv? Få tag i nytt OEM-svänghjul eftersom kopplingen är som ny eller sälja Spec-kopplingen och fixa bättre begagnad eftermarknadskoppling med lättat svänghjul?


76 Inlägg
19 april 2018
Trådstartare
#103
Länge sen sist ser jag tongue Men mycket har hänt sen sist, kanske inte i garaget men i livet i övrigt tongue
Man har hunnit med att bli farsa och köpt hus så både tid och pengar har prioriterats på familjelivet senaste åren, men lite har det väl hänt i garaget iaf big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/152/151458/151458-3e7997deb20018006ccd1648d19f87f1.jpg Ska börjas i tid wink

För er som har bra minne eller nyligen snokat igenom tråden så vet ni att jag failade mitt första mappningsförsök efter uppstarten, vi fick avbryta tidigt pga av misständningar som uppstod direkt då man började lägga på lite last.
Detta är nu löst med korta VAG-spolar och jag bytte även ut kablaget för att säkerställa att allt är helt och fräscht. Originalhärvan börjar trots allt ha några år på nacken så kabelbrott och skador kan ju lätt förekomma.

https://www1.garaget.org/gallery/images/152/151458/151458-10ccc2175310b82b69b9d4d2c1c300b2.jpg VAG-spolarna på plats.

Redo för mappningsförsök nr.2 och bytet av spolar visar sig ha gjort susen då misständningarna är borta. Men trots en oerhört proffsigt och stort engagerat arbete från Mattias på Sävar så får vi även avbryta denna gång, denna gång sköt vi packningen mellan plenum och runners. På grund av detta kunde vi inte hålla högre ladd än 1,5bar vilket var mycket frustrerande då vi hade siktat in oss på 2,2-2,5 bar. Men men, vi fick nöja oss med det. Vi hamnade då på 551hp och 675nm på naven.

https://www1.garaget.org/gallery/images/152/151458/151458-f2c04221a22f84568744888fda53fe33.jpg Lastad och klar

https://www1.garaget.org/gallery/images/152/151458/151458-d4999745db108c1736ecab6b3c61f41d.jpg Nervös!

https://www1.garaget.org/gallery/images/152/151458/151458-6b6714e528e9cba16acb3317222831a1.jpg Får duga sålänge

Har även renoverat OEM-oken och fått på 30mm spacers runt om big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/152/151458/151458-ca6ebe43daeed58a5417229278b74ca5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/152/151458/151458-8a3a114d772370ab495539e5c2cacdb4.jpg

Nu till lite tråkigheter... hösten 2016 blev Supran påbackad av en granne. Fick lämna in fronten på lack precis innan vinterförvaring. Våren 2017 slänger jag på nylackad front och åker mot flygplatsen för att hämta min bror som rest jordenrunt i 6 månader (Hans enda önskan var såklart att bli hämtad med Supran)
Väl på väg hem från flygplatsen har det hunnit bli ganska mörkt ute och vi möter en lastbil på en ganska så lång raksträcka... helt plötsligt ser vi en siluett springa över vägen i motljuset från lastbilen, ställer mig på bromsen och vi glider mot en älgko. Älgen stannar av någon anledning på vägen men jag hinner precis få stopp så det blir ingen direkt kollision men älgen får sedan ett frispel och sparkar mot bilen innan det springer iväg. TACKARRRRR! Man får vara glad att man lever då det hade kunnat gå sååå mycket värre men ändå så har man ju ångest över dom materiella skadorna tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/152/151458/151458-30b8e34ade7fe7edeb2f7f0391439068.jpg

Jag ställde sedan bort bilen igen då vi precis höll på att sälja lägenheten och samtidigt köpa ett hus, fanns varken tid, pengar eller ork till bilen då.
Men väl på plats i nya huset så börjar energin komma tillbaka, ÄNTLIGEN ett eget garage, som dessutom ligger 2dm från vardagsrummet wink Tidigare har jag haft 3 mil att åka.

https://www1.garaget.org/gallery/images/152/151458/151458-03bb5557ad3eb1a1b51808e90b572a70.jpg Första gången den stor på infarten till nya huset.

https://www1.garaget.org/gallery/images/152/151458/151458-e35f046d791364ccf03655bbc4117745.jpg På plats i garaget på obestämd framtid wink

Så i höstas bestämde jag mig för att gå ner lite mer på djupet, och låta projektet ta den tid det behöver... kanske kommer det ligga 3 år av damm innan den ser dagsljus igen men det kommer det vara värt då jag är klar.
Vad jag tänker göra är:
*Göra helt ny motorhärva som dessutom ska göra det möjligt att lyfta ur motorn utan att lossa på givarkontakter och etc.
*Dra bort all el från motorrummet
*Flytta kabelstammen som går från skärm till skärm framme vid fronten. (Varför kommer jag till sen)
*Flytta säkringsdosorna från motorrum till kupé.
*Lyfta ur motor och låda
*Renovera och snygga till växellåda
*Renovera och bearbeta toppen
*Byta slitagedelar såsom oljepump, remspännare, löphjul osv.
*Montera bort AC-anläggning
*Svänghjulsbyte
*Lägga igen onödiga hål och ojämnheter i motorrummet
*Lacka motorrummet
Kommer på en massa mer men det tar vi allt eftersom, kan ju inte spoila allt nu wink

Blev ett långt inlägg detta så jag avslutar här sen gör jag fler separata inlägg på det jag hunnit göra i vinter och vad jag håller på just nu big_smile

Hörs!



Sök