Börja med Mektrollets tips.
Tänk på att en vanlig generator inte laddar mycket mer än vad halvljuset drar, när motorn går på tomgång. Den laddar mest någonstans mellan 2500-4500rpm lite beroende på generator.
När du spelar högt, borde varningslapman med batteri-symbolen tändas. Den lyser när man har en högre strömförbrukning, än vad generatorn levererar.
Ifall du skulle koplat fel, så borde batterit dras ur, vare sig du spelar musik eller ej, men du säger att det bara sker när du spelar. Jag skulle tro att du har ganska många "riktiga watt" i din anlägning. Och då hjälper det inte med varken dubbla, eller tripla batterier, Enda som hjälper är en större generator. Du kan kolla om du hittar en beggad från en Diesel. De brukar ha kraftigare generatorer och batterier, för att glara glödstiftens enorma strömförbrukning. Det finns generatore på närmare 150A. En standard 940 generator ligger en bra bit UNDER 100A, kanske så lågt som 70A.
En 70A generator laddar ca 25A vid tomgång. (Kanske lägre ändå.) Bilens halvljus på 2x55W + 4x5W positionsljus och dubbla bakljus (På sedanen.) 4x5W = 150W bara där.
150W/13.8V= 11A Så du har kanske 10A-20A kvar till eventuella övriga funktioner i bilen, plus vad stereon får dra. Sedan drar du på reserverna ur batteriet. Drar du på med 600W på stereon? (Nominel, eller kontinuelig effekt.) så ligger du långt över vad generatorn presterar på tomgång. (600W/13.8V= 43A bara på stereon.) Lägg på vad bilens belysning drar så är du uppe i 55A. För att matcha det måste man ha en 150A generator. Då har du ändå bara matchat förbrukningen för stereon och lamporna. Sedan måste man ha överkapacitet för att ladda upp batteriet också. Du tog ju ut en massa ampere när du startade bilen. Stoppar du inte in dem igen så blir det tomt.