3118
Sök

Har jag kopplat fel? batteriet tar slut efter 5min.

16 Inlägg
3 december 2006
Trådstartare
#1
Jag har en volvo 944 och har köpt nya steg o bas. Det sitter en mds 15" ZR15 och dubbla alpine 3544 monosteg 21cm2 stömkabel. när jag spelar så blinkar hela bilen sen så slocknar hela bilen o det blir tyst. Har ett nytt Maxxima gelbatteri.Har kopplat varsin spole till varje steg.  Är det jordfel?


21 761 Inlägg
3 december 2006
#2
Är det fram som batteriet sitter eller är det extra batteri?

16 Inlägg
3 december 2006
Trådstartare
#3
Batteriet sitter i fram


21 761 Inlägg
3 december 2006
#4
Har du mätt spänningen på batteriets poler när bilen slocknar?
Är det med motorn på eller av?

Kolla annars kablarna från batteriet, både plus och minus, speciellt minuskabeln ner till chassie.

För att vara lite petig så är Maxxima inte ett GEL utan ett AGM.
Senast redigerat av Drönirettab (3 december 2006)

16 Inlägg
3 december 2006
Trådstartare
#5
ok det har jag inte gjort funderar på att byta generator ochså.


21 761 Inlägg
3 december 2006
#6
Har du spelat mycket med motorn avslagen på sista tiden?

Det suger ur batteriet mer än vad man tror faktiskt.
Senast redigerat av Drönirettab (3 december 2006)

1 893 Inlägg
3 december 2006
#7
Har du bilen igång när du spelar? Med bilen avstängd o rejäla stereo prylar, så håller inte ett batteri mer än en låt. wink

Sedan skriver du att du har ett Gellbatteri. Jag har ingen erfarenhet av den du nämnde, men om den har samma karaktär som ett Optima, så är den snabb på att leverera ut ström, men extremt dålig på att ta laddning. Det krävs typ en mils körning för att ladda upp det startmotorn drog för o starta. Ifall man bara kör korta sträckor så skall man inte ha ett sådant batteri.


16 Inlägg
3 december 2006
Trådstartare
#8
nej jag spelar med bilen igång, men drar jag på nästan max så slocknar hela bilen batteriet tar slut. det är synd för det spelar bra


1 893 Inlägg
3 december 2006
#9
Vad har du för uteffekt när du spelar max?
Jag menar inte vad som står som MAX på stegen, utan vad det drar kontirnueligt.


21 761 Inlägg
3 december 2006
#10
Kristian_V skrev:
Jag har ingen erfarenhet av den du nämnde, men om den har samma karaktär som ett Optima, så är den snabb på att leverera ut ström, men extremt dålig på att ta laddning.

Nja, det håller jag inte med om. Dessa batterier tar laddning snabbare än vanliga batterier faktiskt eftersom de har lägre inre resistans.

Reparatör
630 Inlägg
3 december 2006
#11
Dimman skrev:
Jag har en volvo 944 och har köpt nya steg o bas. Det sitter en mds 15" ZR15 och dubbla alpine 3544 monosteg 21cm2 stömkabel. när jag spelar så blinkar hela bilen sen så slocknar hela bilen o det blir tyst. Har ett nytt Maxxima gelbatteri.Har kopplat varsin spole till varje steg.  Är det jordfel?

Tror det e för stor + kabel 21 kvadrat CENTIMETER är en del : )    " OBS SKÄMT "

Tror på jord fel mellan batteri och motor . Kabeln som går ner under motorn brukar va lite rutten . Testa att fixa lite extra jord mellan motor å kaross . Snabbt gjort med en startkabel för att testa .


21 761 Inlägg
3 december 2006
#12
Dimman skrev:
Det sitter en mds 15" ZR15 och dubbla alpine 3544 monosteg

Är inte de stegen 2-kanals?

16 Inlägg
3 december 2006
Trådstartare
#13
jo det är 2kanalssteg de drar mycket ström. har separata jordningar på stegen


1 893 Inlägg
3 december 2006
#14
Börja med Mektrollets tips.

Tänk på att en vanlig generator inte laddar mycket mer än vad halvljuset drar, när motorn går på tomgång. Den laddar mest någonstans mellan 2500-4500rpm lite beroende på generator.
När du spelar högt, borde varningslapman med batteri-symbolen tändas. Den lyser när man har en högre strömförbrukning, än vad generatorn levererar.

Ifall du skulle koplat fel, så borde batterit dras ur, vare sig du spelar musik eller ej, men du säger att det bara sker när du spelar. Jag skulle tro att du har ganska många "riktiga watt" i din anlägning. Och då hjälper det inte med varken dubbla, eller tripla batterier, Enda som hjälper är en större generator. Du kan kolla om du hittar en beggad från en Diesel. De brukar ha kraftigare generatorer och batterier, för att glara glödstiftens enorma strömförbrukning. Det finns generatore på närmare 150A. En standard 940 generator ligger en bra bit UNDER 100A, kanske så lågt som 70A.
En 70A generator laddar ca 25A vid tomgång. (Kanske lägre ändå.) Bilens halvljus på 2x55W + 4x5W positionsljus och dubbla bakljus (På sedanen.) 4x5W = 150W bara där.
150W/13.8V= 11A Så du har kanske 10A-20A kvar till eventuella övriga funktioner i bilen, plus vad stereon får dra. Sedan drar du på reserverna ur batteriet. Drar du på med 600W på stereon? (Nominel, eller kontinuelig effekt.) så ligger du långt över vad generatorn presterar på tomgång. (600W/13.8V= 43A bara på stereon.) Lägg på vad bilens belysning drar så är du uppe i 55A. För att matcha det måste man ha en 150A generator. Då har du ändå bara matchat förbrukningen för stereon och lamporna. Sedan måste man ha överkapacitet för att ladda upp batteriet också. Du tog ju ut en massa ampere när du startade bilen. Stoppar du inte in dem igen så blir det tomt.


21 761 Inlägg
3 december 2006
#15
Ja, många tänker inte på att generatorn ger ganska lite med motorn på tomgång. Sedan tror många att om batteriet är urladdat så räcker det med tex 20 mils körning så är det fulladdat, men så enkelt är det ju inte.

1 893 Inlägg
3 december 2006
#16
P.S. Stäng av de tuffa små dimljusen. Där har du 110W sparat direkt. wink


Piratpartiet
339 Inlägg
3 december 2006
#17
jag tror min generator ska leverera mellan 90 och 120 A, ger den 90 på tomgång då?

1 893 Inlägg
3 december 2006
#18
Alphasonic skrev:
jag tror min generator ska leverera mellan 90 och 120 A, ger den 90 på tomgång då?

Knappast!
Tilverkaren brukar ange en top effekt på grejerna. låter ju bätre wink
Det skiljer en del mellan generatorer till och med på samma bilmodell. Har man köpt en bil med bas utr, så kan den ha en mindre generator än grannens som köpte sin full utr.
På Volvo som det är frågan om i detta fallet, så vet jag att det kan skilja, främst på olika årsmodeller. Men även av andra orsaker.


16 Inlägg
3 december 2006
Trådstartare
#19
Det stämmer ska köpa ny generator på skroten minst 100 A. och ladda batteriet.


1 893 Inlägg
3 december 2006
#20
Dimman skrev:
Det stämmer ska köpa ny generator på skroten minst 100 A. och ladda batteriet.

Ifall du har en stor stereo, leta efter större ändå. Diesel bilar (940TDI) hade generatorer från 110A och uppåt. Nöj dig inte med mindre än 120A, Stäng av extra strömförbrukare, såsom dimljusen. Se till så du laddar upp batteriet åtminstånde 12 timmar. Ta in det i värmen när du laddar det. (Rums temperatur.) Vatten nivån behöver du inte kolla på ett gell batteri. wink



Sök