En stor "riktig" laddare krämar på med över 15V i början för att ladda batteriet snabt, sedan sänker den till precis över 13V det är detta läge som kallas för underhåls ladning.
En liten skojeri laddare från biltema för 99:- laddar på med ca 14V kopplar man inte bort den efter ett tag så kokar vattnet i ett vanligt batteri bort. (Det fins alltså ingen krets i den billiga som känner av hur batteriet mår, det är i princip bara en transformator med likriktare.)
Men är batteriet tomt, så kan man utan fara ladda det i 24 timmar med Biltema varianten.
Jag menar. Hur fungerar det i en bil? Jo generatorn laddar på med 13.8V när den går. Den har inget underhålls läge. Vid 13.8V behövs det inte heller, av två anledningar. Strömmen är inte +15V (För då kokar det fort.) och bilen går sällan hela dagarna, batteriet hinner återhämta sig mellan ladningarna.
Har man däremot inte kört slut batteriet helt, så är det inte så lätt att veta hur länge man skall ladda det med en billig laddare. Det är här en laddare med underhåls ladning har sina fördelar. Den börjar trycka in ström med höga volt, men när det inte går, så har den innom ett par minuter stabiliserat sig på ca 13V
Alphasonic skrev:
Är det möjligt att köra ner en lastbilsgenerator i en personbil? Kanske har frågat förut men kommer inte ihåg. borde väl gå att få ner den till 14 volt?
Man måste linda om ankaret i generatorn till hälften så många lindningar för att få ner volten. Det finns firmor som specialicerat sig på att linda om... men det kostar lika mycket som att köpa en ny 12V.