3080
Sök

Audi 80-88 motor passar i golf-84 MK1 Mekaniskt sprut i bägge

698 Inlägg
8 september 2014
Trådstartare
Hej. Som sagt. Passar en Audi 80 1988 motor i en Golf mk1 -84. Bägge har likadana sprut. K-jetronic.
Köpte mig en Golf MK1 GTI Special. 112 hk med k-jetronic cool
Men sen stod det en Audi 80 bredvid med grymma original fälgar som passade på min. Men var tvungen att köpa hela bilen. Såg då att motorn liknade väldigt mycket som den i golfen. Sprutet var exakt likadant.
Ända skillnaden var att Audi hade motorn rakställd.
Så Växellådan passar inte. Men frågan är som sagt. Passar motorn i min golf? Och är det andra delar från Audin som kan passar min? Tillexempel bromsok, stötdämpare mm. Tacksam för svar big_smile

42 Inlägg
8 september 2014
Ang. fälgar så passar inte dom från Audin(4x108) till Golfen(4x100). Vad jag vet så har båda k-jetronic, men dock osäker på om det är samma insug, dvs att Audin har spjället på motsatt sida som Golfen. Motorn ska gå ner om du tar Golfens motorfästen m.m.

Vidare om bromsoken passar törs jag inte svara på. Men det sitter väl redan ventilerade skivor fram som räcker för att få stopp på den lilla bilen.

Mvh Emil.S

698 Inlägg
8 september 2014
Trådstartare
HPC skrev:
Ang. fälgar så passar inte dom från Audin(4x108) till Golfen(4x100). Vad jag vet så har båda k-jetronic, men dock osäker på om det är samma insug, dvs att Audin har spjället på motsatt sida som Golfen. Motorn ska gå ner om du tar Golfens motorfästen m.m.

Vidare om bromsoken passar törs jag inte svara på. Men det sitter väl redan ventilerade skivor fram som räcker för att få stopp på den lilla bilen.

Mvh Emil.S

Tackar för svar smile Har inga bromsar för tillfälligt lol Oken var kassa fram så tänkte om det nu passade från Audin så kunde man tagit dem tills man hittade nya.

Du verkar kunna lite wink Så måste fråga. Jag har en JJ motor va det nu innebär i Golfen. Det finns ju även 16v topp 1,8l block 1,6 l block och även 2,0 l block. Sitter i Golf MK1 Golf MK2 och vissa Audi. Går det blandar hur som haver här? Jag förstå att man måste ändra kolvhöjd mm för kompet o så vidare. Men om man gör de ändringar som krävs. Är det bara att blanda hur som haver?

roll

698 Inlägg
8 september 2014
Trådstartare
Jag är en Volvo nörd och detta är min första tysk. Så var snälla mot mig för kan inte mycket om tyska bilar. Men jag vill gärna lära mig så mycket som möjligt. V
arför jag köpte en Golf var just att den har stått stilla i 8 år. Som den är hyfsat ovanlig Golf MK1 GTI Special så ville jag köpa den innan en annan gjorde det och förstörde med tyskstuk eller dylikt.
Har inget emot tyskstuk men man behöver förstöra en ovanlig bil när det finns vanliga. Tyvärr försvinner de också.

Planen är helt originalrenovering. Punkt slut.
Men som jag i framtiden även kommer renovera originalmotorn så tänkte jag under den tiden testa och köra trimmat. Gärna 1,8 eller 2,0l motor med 8v topp och K-jetronic ( som hämtas ur audins 2,0l motor) Om jag inte minns fel satt det systemet på de 5 cylindriga motorerna.

Sök