Skillnaden mellan Golfens motor och Audins.
Största skillnaden är insuget. Golfen har spridarna i toppen och Audin i insuget. Så topparna går ju inte o skifta hur som haver.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185093/185093-579043b4307fea44eeb265c57cf97635.jpg]()
Sen har vi givaren som sitter på kylaren som styr fläkten. Den blå längst upp på bilden kommer från Audin:n och den vite är från golfen.
Som stiften sitter med olika mellanrum så passar ju givetvis inte kontakterna. Där kommer jag lite provisoriskt klippa av kablarna och montera en skarvhylsa. Men senare kommer jag gå igenom hela kabelstammen och göra i ordning den.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185093/185093-2ba33320d3d27a37a99424c7f2fd7104.jpg]()
Nu är ju ena givaren borta på golfen. Men det sitter en vakum/luf sak eller vad man ska kalla det för med 2 slangar. En gick till EGR:en som jag slet bort och kastade. Onödig vikt och snor onödig effekt. Samt en grej mindre som kan gå sönder. Men iallfall den andra slangen gick till insuget.
Och jag såg att det fanns någon form av en vakumklocka på golfens fördelare som var pluggad. På Audin gick slangen från insuget och in i vakumklockan.
Så kommer koppla likadant då det är samma. EGR:en är helt annorlunda på Audin. Sen har Audin en vit givare istället för den där luftsaken på Golfen. Där är jag inte riktig säker på vad den givaren har för funktion. Kommer plugga på golfen tillsvidare när jag har fått reda på vad det är för givare.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185093/185093-2b1a434ccd2864ae0d5592e5496a4f48.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185093/185093-743d0682c6e90556bfa763a4e0dffe1b.jpg]()
Sen är golfens luftburk mycket mindre. Och där måste man ha golfens. Den från Audin är för stor.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185093/185093-d3d0ed4ec2ab4af91bbff278fa5abe90.jpg]()
Andra små saker som skiljer är:
Kylaren som är något större på Audin. Men det går att använda den till golfen om man gör nya fästen. Jag kör dock original storlek.
Sitter en oljekylare på golfen. Sitter pluggade uttag på Audin så det är bara bolt on faktiskt.
Sen är det ju självklart växellådan som skiljer då den är rakställd på Audin.
Sen får man använda motorfästena från Golfen.
Sen kanske att man får byta oljetråget. Det vet jag inte till hundra än.
Så det är inte så farligt mycket jobb att få ner Audins motor i Golfens.
