Icebear skrev:
master_lars skrev:
Xc60 tycker jag nog du skall passa på. 2.4D med fyrhjulsdrift vill ha en del bränsle. Lung körning brukar landa på en 0,85L/mil, några i familljen som har dessa och deras dra ca 0,85 i snitt. (har själv erfarenhet av xc60 men med D5, och den ville ha litern / mil).
Skoda är bra bilar. Skulle valet stå mellan en Superb eller V70 för min del, hade jag valt Superben. Mycket bil för pengarna, fullgod komfort, bättre motorer och bättre växellådor. Haldex-systemen vid 4x4 är dem samma på både Volvo och Skoda.
Men i slutändan är det ändå du själv som måste välja, provkör dem båda, tror du kommer att bli positivt överaskad av Skodan.
Om XC60 med D5 vill ha runt litern/mil, så antar jag att S60 med fyrhjuldrift och D5 vill ha omkring litern också?
Jag skulle absolut satsa på Diesel, en aning billigare i drift och jag anser att det känns tryggare med diesel än bensin, jag har kört diesel i hela mitt liv, olika bilar och gillar absolut diesel.
Vill du köra 4x4 så skulle jag lägga min röst på XC90 alla dagar i veckan, detta för att jag har en sån själv och är riktigt nöjd med den. D5 sitter under huven och 163 hästar under huven, kör mest blandad körning och den vill då ha runt litern på sommarväglag, dvs tankar 60 liter och köra 60 mil. Långkörning tar den runt 0.85 om man är snäll på gasen, ligger man lite hårdare på gasen så är det även där närmare litern. Stadskörning skulle jag säga att den vill ha 1.2 till 1.3 per mil eftersom det är mycket start och stopp samt att bilen väger 2.2 ton.
Jag värderar trafiksäkerheten enormt mycket och i det avseendet är XC90 eller ypperligt alternativ, den är en av världens absolut säkraste bilar och det känns verkligen, perfekt komfort och stabilitet på vägen, känns inte plastig överhuvudtaget. PÅ vintern känns den ännu tryggare, tar sig fram nästan överallt bara man har fart, men gräver sig fram väldigt bra även från stillastående på halt väglag eller mycket snö. ABS och Antispinn funkar perfekt på denna bilen, tvärnita på blank is och styra höger-vänster eller liknande är inga problem, har aldrig fått sladd med min trotts snabba undanmanövrar på halt väglag.
Köper du en nyare än 2008 med partikelfilter så får du dessutom mycket lägre skatt än jag har på min, jag tror att jag betalar nåt på 10 tusen per år i skatt på den. Nyare modell skulle ligga på ungefär hälften.
Kolla absolut in XC90... kanske även XC60 för all del, men den känns inte lika trafiksäker som XC90.