DiwraZ skrev:
it_mutt skrev:
DiwraZ skrev:
Du brukar ju ha vettiga resonemang i andra trådar men nu är jag av annan åsikt.
Givetvis är det tillåtet att köra under skyltad hastighet. Men bildas kö pga detta begår man brott enligt min tolkning av lagen. Tolkar du det på annat sätt får det stå för dig. Men gör inte din tolkning till sanning...
Det gör å andra sidan inte din tolkning -heller- till sanning.
Bara ur ren nyfikenhet; hur ställer du dig till att det bildas "kö" när man nu håller skyltad hastighet? Eller t.o.m. ligger över?
Givetvis inte....
Om vi nu skippar vad det står i Blåboken och använder sunt förnuft (om det finns). Du åker rulltrappa. Någon vill springa förbi. Står du då kvar bredaxlad med Icakassen/väskan i vänster hand och är ivägen så mycket som möjligt? Eller när du är och handlar i godan ro. Du spanukulerar runt och tittar förstrött i hyllorna fullt medveten om att du är ivägen för de som har brått. Är det rimligt? NEJ!!
Men varför ska man hålla undan i rulltrappan eller i affären fast man inte är skyldig att göra det? Hmm...
Var detta svar på frågan?
För att inleda med din avslutande fråga; Nej, det var inte svar på huruvida du ställer dig till om det bildas kö bakom någon som ligger ex.vis 10km/h över skyltad hastighet.
Att stå till höger i rulltrappan (o därigenom lämna "fri väg" på vänstersidan) är, och detta vet jag som faktum då jag gjort ett arbete om detta i sociologi för en massa år sedan; VÄLDIGT varierande. Det är ingen universalregel som alla följer på något vis.
Du verkar dock (möjlig missuppfattning) under hela argumentet anse att de som har bråttom, alltid ska ha (utom när det uppenbarligen är risk för den långsammes liv och väl) företräde. Att bara för att man har bråttom så ska "de långsamma" anpassa sig till "dig" (kanske då inte givetvis dig personligen utan; de med brådis).
Faktum är; det är inte mitt problem om "du" har bråttom. Alls. Respektlöst? Säkerligen. Mer respektfullt från de som anser att alla andra ska flytta på sig för att de har bråttom? Verkligen inte.
Det går givetvis att argumentera för att "flyttar inte folk på sig, så tvingar det fram puckade omkörningar". Nej, det gör det inte. Det tvingar inte fram något alls. En omkörning, "bra" eller "dålig", är alltid ett aktivt val och framför allt är det valfritt, alltså inget tvång.
Jag har slutat gå ut i vägrenen, om det inte är som så att jag av någon anledning inte kan hålla skyltad hastighet. Håller jag skyltad hastighet, så får folk köra om bäst de vill, men vägrenen besöker jag inte. Undantaget givetvis utryckningsfordon.
Varför? Jo, för att inte en på tio, inte en på tjugo och faen vet om det ens är en på femtio, kan tacka över att man går ut i vägrenen. Folk tar det som en självklarhet att man -ska- göra det, för "dom ska ju fram". Så, varför ska jag "ställa upp" när jag inte ens kan få ett enkelt "tack" för det?
Skräckexempel kan tas från Väg 21 mellan Hässleholm och Kristianstad, speciellt 90-sträckan mellan Vinslöv och Kristianstad. Denna väg har/hade (byggs om nu) vägrenar stora nog att köra med hela bilen på. Här kör(de) folk, i princip varje gång man körde där, om med möte. "För om inte den som de kör om kör ut i vägrenen, så gör väl mötande det".
Alla ska fram, alla ska först och alla ska flytta på sig.