Än så länge har man inte lyckats förstöra alla vägsträckor med vajerräcken och långa enfiliga sträckor. Det finns fortfarande några sträckor kvar med den gamla fina standarden med en vägren som är lika bred som ett extra körfält. Där är det liksom inga problem om någon bonde är ute och rastar traktorn på riksvägen, och man slipper ligga bakom husvagnsfolk, raggarbilar och annat löske folk kilometervis mellan de dubbelfiliga sträckorna. Långsam trafik går åt sidan, sedan kör man om. Trafiken blir inte stillastående för att någon ska svänga höger på en väg som saknar avfart.
Jaja, ingen idé att vara trafikromantiker och drömma sig tillbaka 10-15 år i tiden, det är som det är, utveckling kallar de det visst
Men senast idag upptäckte jag att det har blivit rätt hetsigt på sådana vägar. Trots att jag låg sist i en kö av bilar som höll skyltad hastighet fick jag gång på gång upp fordon som nosade och rent av bet i röven. Kanske ville de se vad jag lyssnade på genom bakrutan?
Det är mitt ansvar att jag sedan har fritt att gå tillbaka ut på vägen om jag kör ut på vägrenen, och är det skymd sikt är det direkt olämpligt.
Jag har inget problem att gå ut på vägrenen om den bakom tydligt visar att den ska om, och är hyffsat ensam bakom.
Små bilar med kvinnliga eller äldre förare göre sig icke besvär. Egna empiriska studier visar att de först gärna ska ligga på exakt samma avstånd i 10 sekunder innan de ens fattar att de kan passera. När de sedan passerar är det ofta viktigt att inte överskrida hastighetsbegränsningen alls. Nu börjar rakan ta slut, det kommer en kurva där det kan vara en traktor, en trasig Volvo eller en tysk husvagn med uppslaget förtält på vägrenen. Man får bromsa, och hoppas att den bredvid inte gör samma sak...
För att inte tala om när det är stora hål eller grovgrus på vägrenen så att man får stanna i princip.
Kort sagt är det ofta så osmidigt för egen del att jag faktiskt låter bli i många fall. Speciellt när jag har flera bilar före och den omkörande bara tar min plats i kön.
Och får man sedan inget tack känner man sig smutsig och lite utnyttjad. Här gjorde man sig besvär att släppa förbi någon, och den ids inte ens slappa till blinkersen ett par gånger?
Hur gör ni?