3399
Sök

S40 -98 som dör efter en stunds körning. men fungerar på tomgång.

638 Inlägg
16 september 2014
Trådstartare
#1
Har en Volvo S40  -98 som har problemet att den dör efter ett tag.

Lamdalampan lyser men den går normalt, och ingen skillnad på bränsleförbrukning vad jag kan se. Efter ett tag så bluddrar den till och dör när man ger gas. Startar man den så fungerar den på tomgång, men dör när man gasar.

Någon som vet vad det kan vara för fel? Om lamdban är trasig borde väl bilen bete sig annorlunda, som att gå orent osv. Eller har jag fel?

Någon har nämnt kamaxelgivaren (tändlägesgivaren?) Kan det vara en möjlig orsak?

Någon som har haft problemet och vet vad man borde prova.
Vill inte lägga ner pengar på felsökning helst om det går att slippa då bilen inte är värd alltför dyra rep.

Kommer väl nånting här snart!

Sir
935 Inlägg
16 september 2014
#2
Det är inte lambdan som lampan visar. Det är fel i motor styrningen runt i kring där lambdan är en del i systemet. Mitt tips till dig är kolla över alla vacum slangar och läsa av felkoder.
Mvh marcus

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??

638 Inlägg
16 september 2014
Trådstartare
#3
Ska läsa av felkoder imorgon med min läsare. Får se om den fungerar.

Fel på vacuumslangar borde väl ge lite mer ojämn gång på motorn? Nu går den perfekt ett tag innan den dör vid gaspådrag, men fungerar perfekt på tomgång då.

Kommer väl nånting här snart!

638 Inlägg
17 september 2014
Trådstartare
#4
Nu har jag felsökt med mitt OBDII diagnosverktyg och fick då 2 fel.

P0102 : MAF or VAF A Circuit Low Input

och

P0340 : Camshaft Position Sensor A-Bank 1 Circuit Malfunction

P0340-meddelandet är väl fel värde från kamaxellägesgivaren? Kan det vara så enkelt att det är den som är felet, eller brukar det vara andra saker som ger det där felet?

P0102 meddelandet förstår jag inte riktigt vad det är eller kan vara. Någon som vet?

Kommer väl nånting här snart!

638 Inlägg
17 september 2014
Trådstartare
#5
En en fråga till.

Är kamaxellägesgivare  samma som varvtal/tändläge givare?   För hittar inget på kamaxellägesgivare när jag söker på bildelsbasen.se

Regnr är LRE233 på min bil. Någon vänlig person som kan söka reda på en givare som passar på min bil. Blir inte klok när jag söker efter den hmm
Senast redigerat av Renjägarn (17 september 2014)

Kommer väl nånting här snart!

5 700 Inlägg
17 september 2014
#6
Varvtal/tändslägesgivare är vevaxelgivaren.
Kamaxelgivaren är en annan givare som oftast är monterad på baksidan av kamaxeln/toppen. Brukar kallas tändningsimpulsgivare.

MAF = Manifold Air Flow
VAF = Vane Air Flow
Dvs din LMM (luftmassemätare/luftmängdmätare) ger felaktiga värden. Det skumma är att din bil verkar använda sig av insugstemp och insugryck istället för en LMM hmm
Senast redigerat av simlar (17 september 2014)


638 Inlägg
17 september 2014
Trådstartare
#7
Vad menar du med insugstemp / insugtryck? Det är inte fel på min LMM då?

Hittar heller inget på tändinpulsgivare / tändningsinpulsgivare när jag söker på bildelsbasen hmm

Ingen som kan länka till rätt del på bildelsbasen? smile

Kommer väl nånting här snart!

5 700 Inlägg
17 september 2014
#8
Renjägarn skrev:
Vad menar du med insugstemp / insugtryck? Det är inte fel på min LMM då?

Hittar heller inget på tändinpulsgivare / tändningsinpulsgivare när jag söker på bildelsbasen hmm

Ingen som kan länka till rätt del på bildelsbasen? smile

Insugstemp/tryck brukar användas av vissa sprut för att räkna ut luftmängden/massan, dvs sprutet använder då ej någon LMM.
Därför jag blev så konfunderad när du har felkod på LMM.

Hittar inte heller, hittar dock helt ny givare hos BDS för 1400kr neutral


638 Inlägg
17 september 2014
Trådstartare
#9
Skulle du kunna länka till BDS delen. Så jag ser hur den ser ut wink

Kommer väl nånting här snart!

5 700 Inlägg
638 Inlägg
17 september 2014
Trådstartare
#11
Dom kallar den för varvtal/tändlägesgivare.på bildelsbasen.
http://www.bildelsbasen.se/?index=defau … c=1&vc[0]=204121101&vcx=5070&pc[0]=109102110&f_vehiclemodelyear=1998&t_vehiclemodelyear=1998&post_id=28159996


Hittade den där och några fler. Verkar stämma på boschnr.

Vart sitter den givaren på motorn? Går den att byta utan att ta bort något annat?

Kommer väl nånting här snart!

5 700 Inlägg
17 september 2014
#12
Bör sitta i bakkant av toppen som på T5orna. Borde inte heller vara några problem att byta eftersom den sitter så pass högt upp på topplocket, det enda jag kan tänkta mig kan vara i vägen är om det sitter en plastkåpa över motorn som det göra på de flesta moderna bilar.


354 Inlägg
17 september 2014
#13
denna är det som sitter på avgaskam på turbo motorer, öppna huven å kolla på vänstersidan(från förarsätet sett!) av toppen, i ändan av kammen:
http://www.bildelsbasen.se/?link=item&a … d=27426749
enkel å skruva loss kolla art nr, har jag en så kan du köpa av mig för 200kr:) ( har endel på hyllan..)
sen misstänker jag att din lmm är kass, dra ur kontakten till den, går motorn lika bra så är den paj, om motorn börjar svaja så funkar den:)


* Voff voff *
10 634 Inlägg
18 september 2014
#14
Kamlägesgivaren på 850 (är ju ungefär samma motor fast med en cylinder till) används bara vid start. Dvs krasst sett går den att koppla ur under färd. Den får alltså inte bilen att stanna.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

638 Inlägg
18 september 2014
Trådstartare
#15
rudarmy ska kolla om den finns på skroten här hemma imorrn då jag behöver den så snabbt som möjligt, annars hör jag av mig.   Har du möjligtvis en LMM också till den? Och isf hur mycket ska du ha för den?

Kommer väl nånting här snart!

638 Inlägg
19 september 2014
Trådstartare
#16
Har hittat en begagnad LMM på skroten och provade byta nyss, ingen skillnad.     Numera med både min gamla LMM och den från skroten så startar den till ibland och går bara en kort stund innan den lägger av. Provar man ge gas så dör den direkt. Sen efter att den har dött så går den inte starta utan den tuggar bara på starten, ingen gnista verkar det bli.

Har märkt en till sak som händer när man vrider på tändningen. Den tickar typ som när man slår på blinkersen   på ett relä nere till höger bakom huvöppnaren.   På relät står det "MB953383 Flasher Unit UH2 12V 72BM000 >PA6-GF30<"   Det kan inte ha något med detta att göra eller?

Kan det vara varvtal/tändlägesgivaren ändå som spökar? Men då borde den väl inte dö sådär snabbt när man startar den?

Ska iofs ut och testa dra kontakten på LMM och se om jag får ny felkod, så jag ser om den fungerar överhuvudtaget.

Tacksam på fler tips på vad jag ska göra smile

Kommer väl nånting här snart!

638 Inlägg
21 september 2014
Trådstartare
#17
Passar varvtals/tändlägesgivare från andra motortyper än min 2.0T? Sålänge boschnumret stämmer? Hittar nämligen ingen sådan givare som sitter i en 2.0T, utan bara 1.6, 1.8 eller 2.0 utan turbo osv. Men dom har samma boschnr som min.

Kommer väl nånting här snart!

5 700 Inlägg
21 september 2014
#18
Samma boschnummer = samma komponent så det är bara att leta från andra motorer också.


638 Inlägg
21 september 2014
Trådstartare
#19
Ja men då provar jag det. Fanns en hel uppsjö till andra motorer.
Får se om det hjälper att byta den bara.

Just nu går den inte ens att starta något mer hmm

Kommer väl nånting här snart!

* Voff voff *
10 634 Inlägg
24 september 2014
#20
Renjägarn skrev:
Har märkt en till sak som händer när man vrider på tändningen. Den tickar typ som när man slår på blinkersen   på ett relä nere till höger bakom huvöppnaren.   På relät står det "MB953383 Flasher Unit UH2 12V 72BM000 >PA6-GF30<"   Det kan inte ha något med detta att göra eller?

Bältespåminnaren...?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/


Sök