3023
Sök

Klarar jag att rengöra vevhusventilationens filter? - Opel Vectra (bild)

260 Inlägg
18 september 2014
Trådstartare
#1
Jag behöver förmodligen rengöra vevhusventilationens filter på min Opel. Så här ser det ut under motorhuven:

https://www1.garaget.org/gallery/images/141/140762/140762-17cb7e40a55efe05aa621203159d2c1c.jpg

Jag har förstått att filtret sitter där jag markerat på bilden (den lilla "upphöjningen"). Den stora ovalen, är det kamkåpan det, eller är det det som kallas topplock?

Har kollat i Haynes, där det verkar vara ett mycket stort projekt att demontera topplocket. Bultarna ska bytas, packningen likaså och ny tätningsmassa ska appliceras. Sedan vid monteringen ska bultarna dras åt i rätt ordning och med rätt moment. Om nu detta är topplocket, för då ska även kylaren dräneras och en massa annat.

Betyder detta att jag inte ens ska tänka tanken att rengöra filtret själv? Har ganska dåliga kolvärden på besiktningen och misstänker att det kan bero på att jag kör korta sträckor på vintern och kallstartar. Dessutom har jag olja som runnit ner till luftfiltret. Har lossat och tvättat slangarna som hade mycket klegg, men skulle alltså behöva ta loss kåpan(?)/topplocket(?) för att komma åt resten.

Frågan: Kan jag bara lossa bultarna (lilla cirkeln på bilden) med en vanlig skiftnyckel, rengöra och sätta tillbaka allt igen? Ev. då  kanske byta packningen. Eller är det värre än så?
Senast redigerat av Genna (18 september 2014)

TSR
100 Inlägg
18 september 2014
#2
Det som du visar på bilden är ventilkåpan.
den kan även en okunnig lossa utan problem. Lossa dom 8 skruvarna som den sitter fast med och lyft av.
köp en ny packning innan bara då den kan gå sönder om den är gammal å torr.


4 473 Inlägg
19 september 2014
#3
absolut så kan du göra det,men som sagts ,köp ny packning,,ventilationsfiltret därunder,består av typ "sträckmettalsplåtar"typ 5x5 cm,en hel bunt sådana,går ej att dela på,dom är puktsvetsade i mitten,men går att böja dom en o en,på en -85 Opel så var bunten skruvad i ventilkåpan,men "har för" mig att på nyare så får man byta kåpan,men du ser helt klart hur det är när du lossat kåpan...Ps,kanske inte en skiftnyckel är det bästa verktyget,,led eller hylsa är bättre.

260 Inlägg
19 september 2014
Trådstartare
#4
Tack båda!

Är det viktigt med ordningen på bultarna när jag skruvar tillbaka kåpan? Ska det vara någon packningsmassa någonstans?

Sen är det väl bara att tvätta kåpa + filter rakt av i fotogen?

Edit: Funkar det med lysfotogen? Det är det enda jag hittar på Biltema...

http://biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Be … en-361531/
Senast redigerat av Genna (19 september 2014)

4 473 Inlägg
19 september 2014
#5
ingen skillnad på bultarna/skruvarna..,ja,eller bensin/diesel

260 Inlägg
24 september 2014
Trådstartare
#6
Packningen byttes på verkstad pga oljeläckage för ett par år sedan. Behöver jag byta den igen ändå?

Ska försöka ge mig i kast med arbetet innan snön kommer! Köpt fotogen men glömde helt det där med packning! tongue

4 473 Inlägg
24 september 2014
#7
du måste byta packninen,är väl en korkpackning som garanterat går sönder.

260 Inlägg
9 oktober 2014
Trådstartare
#8
Okej, så jag beställde en ny packning och idag gav jag mig i kast med att försöka rengöra och byta. Skruvade bort de 8 bultarna uppe på kåpan och lossade ventilationsslangen.

Sedan trodde jag att det bara skulle vara att lyfta av kåpan, men den sitter ju som berget! Nästan som att den fortfarande är fastskruvad, men jag ser inte fler skruvar.

Injektorkablarnas jordledningar sitter kvar på kamkåpan (ej bortskruvade) men de ligger under packningen, så jag är osäker på om de ska lossas.

Är det så att man måste bryta upp kåpan med en mejsel? Då lär ju den gamla packningen ryka i alla fall, för det blir där jag måste trycka in mejseln. Men det kanske ska vara så?? hmm

4 473 Inlägg
9 oktober 2014
#9
--Injektorkablarnas jordledningar sitter kvar på kamkåpan (ej bortskruvade) men de ligger under packningen--

hur menar du nu?kan ju inte ligga UNDER packningen..har du lossat på alla 8 skruvar? .klart att kåpan fastnar lite ,är ju några år sen den blev ditskruvad

260 Inlägg
9 oktober 2014
Trådstartare
#10
https://www1.garaget.org/gallery/images/141/140762/140762-c23b69fd8f259ce16e5b641d3e1c3c72.jpg

Fast jag tror ändå inte att de där bultarna håller fast kåpan på något vis. Japp, alla 8 skruvar är definitivt borttagna. Det är nog bara att den kärvar lite då och jag är feg för att vålda... tongue Nåja, gör ett nytt försök i morgon när det är ljusare och varmare (förhoppningsvis).
Senast redigerat av Genna (9 oktober 2014)

1 362 Inlägg
9 oktober 2014
#11
prov att knacka till kåpan lite lätt ifall den fastnat, har vart så på alla bilar jag tagit av ventilkåpor på;)


4 473 Inlägg
9 oktober 2014
#12
du har lossat alla skruv..knacka lite på kanten av kåpan,är bara packningen som "kletat" fast...

260 Inlägg
16 oktober 2014
Trådstartare
#13
Tack, ni hade alldeles rätt! En liten stöt räckte så släppte kåpan. smile

Kan ju meddela att filtret var *totalt* igengrott av olja och jag har tvättat både kåpa och filter i fotogen. Det löste inte lika bra som jag hade trott (läs hoppats) men efter att jag jobbat runt lite med en pensel så börjar det se skapligt ut.

Då är nästa fråga - behöver jag något slags "lim" (tätningsmassa, är det så det kallas?) när jag ska sätta nya packningen på plats under kåpan?

4 473 Inlägg
16 oktober 2014
#14
du behöver inget lim,du har väl ny packning? Idiotdra inte kåpan bara,känn på skruvarna efter ett par dagar så ska det vara bra sen..

2 309 Inlägg
16 oktober 2014
#16
Glöm bara inte att skrapa bort alla ev rester av den gamla packningen från kåpan och spåret, så du får det tätt. smile


260 Inlägg
17 oktober 2014
Trådstartare
#17
zzr94092 skrev:
du behöver inget lim,du har väl ny packning? Idiotdra inte kåpan bara,känn på skruvarna efter ett par dagar så ska det vara bra sen..

Jajamen, ny packning. smile Och jo, jag märkte att skruvarna satt ganska löst när jag tog bort dem, så ska försöka ta det lugnt när jag sätter fast dem igen.

260 Inlägg
17 oktober 2014
Trådstartare
#18
Alltid ska det vara nåt... tongue

När jag tog loss nätfiltret tänkte jag inte på åt vilket håll hålen (öppningarna) satt. Slangen från ventilkåpan där filtret sitter går till luftfiltret. Ska det komma in luft *till* ventilkåpan, eller ska oljegaser ledas ut *från* ventilkåpan?

Bild på filtret: Här sticker hålen "upp", på baksidan går de "in" på motsvarade sätt. Vilken sida är upp och vilken är ner?

https://www1.garaget.org/gallery/images/141/140762/140762-46b2220a07afcb41e9a5ee0fd03f07be.jpg

260 Inlägg
17 oktober 2014
Trådstartare
#19
När jag kollade lite närmare på filtret såg jag att det inte är helt symmetriskt. Den har en liten "knöl" på ena kanten (uppe till vänster i bild), så då gick den förstås bara att montera på ett sätt.

Nu är allt på plats! Tusen tack för hjälpen alla som svarat i tråden, speciellt zzr94092. smile

4 473 Inlägg
17 oktober 2014
#20
vassego,har åkt många olika Opelmoddeler genom åren,bakhjulsdrivna Asconor med trimmade 2,4 var roliga....


Sök