som sagt så är jag sugen på att skaffa mig en bmw och turbokonvertera och jag vet att det finnas trådar om detta men jag har inte hittat allt jag söker, iaf är inne på en 328 -95 som jag hade tänkt göra till en lekbil/drifting, så jag tänkte om man kunde få upp den till ca 250hk? tänkte lätta den med all inredning och så också. men vad kostar det att få upp den till dom 230-250hk? utan att behöva öppna motorn, och man måste väl byta diff eller svetsa diffen? :p tänkte göra det mesta själv så jag ska inte lämna in den o få det gjort. men som sagt så vill jag inte lägga en hel förmögenhet för den ska mest lekas med men det ska ändå hålla hyffsat bra. Mvh
Jag tvivlar på att det räcker med insug och programvara för att nå 230-240Hk utan det behövs lite till, men man kan med relativt enkla medel få den effekt trådskaparen söker ur en M52B28 som fortfarande suger i sig luften. Den här tråden kanske är intressant?
känns inte som att bara insug och chip får upp den i dom hk jag vill ha men blir det inte sämre bottendrag om man byter till 325 insuget? har för mig jag läste det men hur mycket kan det gå på att få upp den i dom ca 250hk jag vill ha och är det då grenrör och sådant och ingen turbokonvertering? är inte jätte inne på bmw motorer så vet inget typ men det borde väl duge med 230-250 hk och rensad bil för att kunna kasa runder?
insug från 325, grenrör från m3, etanolkonvertering och en mappning så ligger du på 240-250hk. Ta sen bort ac'n så inte den snor effekten också Och självklart snackar vi här en frisk motor.
Fast ska du drift e det bättre att du stoppar på en turbo och får mer effekt på en gång, 400hk åker ju många runt på med oöppnade motorer. Pris? - hur lång e ett snöre? Går garanterat att göra billigare än det kostar att sugtrimma enligt receptet ovan... ppf har ett bra forum du kan läsa dig till allt.
har kollat runt lite och googlat och där va nån som skrev att dom köpt http://www.ebay.com/itm/BMW-92-99-E36-M … 3f263f81e7 sånt turbo kit men är det bara skit eller funkar det bra? samt e där allt man behöver? eller blir det mindre jobb och pengar att göra på annat sätt. tänkte köpa en 325/328 för omkring 14k eller något osen kasnek ha en budget på trim på 0kr-cirka 10-15k
vad jag har läst så är 325 blocket bättre för det är inte alu? är det inte bättre att köpa en 325a och turbokonvertera den ? med turbo kan det väl inte vara så svårt att komma upp i 250-300 hk? rätta mig om jag har fel
if everything is under control you´re not going fast enough
Går att bygga turbo på en 328 också, men man får hålla laddet nere annars så vill inte blocket hålla
Polarn kör en 325a med sniksniksnik turbo konvertering, det är i princip ett kina grenrör, T3/T4 turbo, intercooler och ett chipp, resten är original. Bilen är lättad MAX och med ett ladd på 0,5 så går det krita på 3an utan problem, kul sladdmissil som vart billig
Går att bygga turbo på en 328 också, men man får hålla laddet nere annars så vill inte blocket hålla
Polarn kör en 325a med sniksniksnik turbo konvertering, det är i princip ett kina grenrör, T3/T4 turbo, intercooler och ett chipp, resten är original. Bilen är lättad MAX och med ett ladd på 0,5 så går det krita på 3an utan problem, kul sladdmissil som vart billig
hhe okej så det är lättare att ta en 325 okej de låter inte så avancerat med snik versionen men hur håller det? och vad för diff har han ? kan du ge en rätt så utfölig beskrivning på hur man gör en turbokonverteing "lätt" alltså hur man ska göra med oljereturer o allt för jag har ingen erfarenhet av detta precis
Går att bygga turbo på en 328 också, men man får hålla laddet nere annars så vill inte blocket hålla
Polarn kör en 325a med sniksniksnik turbo konvertering, det är i princip ett kina grenrör, T3/T4 turbo, intercooler och ett chipp, resten är original. Bilen är lättad MAX och med ett ladd på 0,5 så går det krita på 3an utan problem, kul sladdmissil som vart billig
hhe okej så det är lättare att ta en 325 okej de låter inte så avancerat med snik versionen men hur håller det? och vad för diff har han ? kan du ge en rätt så utfölig beskrivning på hur man gör en turbokonverteing "lätt" alltså hur man ska göra med oljereturer o allt för jag har ingen erfarenhet av detta precis
Lättare och lättare, dom har inte Alu block som kan jävlas. Men finns ett par stycken som kört klockrent med m52 motorer också Gasa tills det rasar ungefär, bygger man så så ska man inte förvänta sig för mycket :p Svetsdiff såklart! Jaadu, det är rätt så mycket att förklara. :p Oljematningen tar du ifrån där oljetryckskontakten sitter, går att köpa "t-kors" på biltema tex Returen är lite knepig, då vi kört turbon "nermonterat" så är det sjukt svårt att få till returen bra.. på denna sitter returen in istället för oljepluggen i tråget men det är inte att rekommendera då det blir mottryck, kör man toppmonterad turbo så kan man borra hål i bröstkåpan och sätta returen där fram (går att göra på plats om man är noga och sedan sköljer rejält med olja) eller plocka väck tråget och svetsa en retur där (rätt mkt jobb om man inte har motorn löst..)
hur gör man med tryckrör o sånt Btw? kan man köpa som passar eller måste man modda en massa för att det ska gå isf ska man liksom bygga tryckrör som passar av gamla tryckrör från nån annan bil?
Brukar köra på vanliga 2-2,5" rör från biltema och svetsa ihop så böjar osv stämmer (diametern beror på vad du har ut från turbon) Går säkert ta från andra olika bilar, bara det passar så ska det fungera