2654
Sök

Bilen käkar upp stagen

385 Inlägg
27 september 2014
Trådstartare
#1
Bytte till ställbara dämpare förra året. Montera då nya stabilisatorstag. Efter ett tag var dom helt slut. Nya monterades tidigare i somras. Nu har jag börjat höra ett svagt ljud av samma klonkande ljud igen.
Stagen kan omöjligt hålla så dålig kvalité att dom blir dåliga så snabbt.
Kan det vara någonting annat i upphängningen som belastar stagen hårdare som gör att dom blir dåliga så snabbt?
Med dåliga menar jag att dom börjar glappa.
Båda gångerna har det monterats kortare stag än original.

Någon som har nån tanke angående detta?

80 Inlägg
27 september 2014
#2
Är bilen sänkt är det mer belastning på stagen så antingen får du forsätta köpa nya eller hitta ett par ställbara stabstag att köpa

385 Inlägg
28 september 2014
Trådstartare
#3
Jo nya kommer det bli "igen"
Men kan ju inte hålla på att byta stag ett par gånger om året. Har ju haft sänkta bilar förut utan några som helst problem.
Stagen som sitter på nu och dom som suttit innan har båda varit anpassade för lägre bilar, dvs kortare stag än original.
Det är någonting som belastar stagen rejält mycket mer än det ska, frågan är bara vad?

1 948 Inlägg
28 september 2014
#4
Köp ställbara stag och skruva dit dom när bilen står på backen så dom inte hamnar i spänn.

4 473 Inlägg
28 september 2014
#5
"ssmon"  hur kan det bli mer belastning på stagen om man sänker bilen?

1 948 Inlägg
28 september 2014
#6
zzr94092 skrev:
"ssmon"  hur kan det bli mer belastning på stagen om man sänker bilen?

Hur kan det inte bli det? big_smile du flyttar upp infästningspunkten för staget alltså blir det gamla staget för långt och det hamnar då i spänn. frågor? big_smile

4 473 Inlägg
28 september 2014
#7
kan inte hamna i spänn,,k-hämmaren är ju inte fast i ett läge ,"roterar" runt sin egen axel

Med lem
1 127 Inlägg
28 september 2014
#8
zzr94092 skrev:
kan inte hamna i spänn,,k-hämmaren är ju inte fast i ett läge ,"roterar" runt sin egen axel

Jag har monterat justerbara stag på min V70, testade först att ha dom inställda som lika långa som original. Sänkte ner bilen och justerade dom tills de inte är belastade. Fick korta dom betydligt mycker mer än original, min bil är bara sänkt 10-15mm.


4 473 Inlägg
28 september 2014
#9
har man båda stagen lossade så kan du vrida k_hämmaren runt sin egen axel ,ja ,inte hur mycket som helst

1 948 Inlägg
29 september 2014
#10
zzr94092 skrev:
kan inte hamna i spänn,,k-hämmaren är ju inte fast i ett läge ,"roterar" runt sin egen axel

Roterar ja... men dom e ju inte teleskopiska big_smile kortar du avståndet mellan infästningspunkten på fjäderbenet och krängningshämmaren så måste du såklart även korta krängningshämmar staget...

4 473 Inlägg
29 september 2014
#11
jag måste påstå att du har fel,och du påstår att jag har fel,så är väl lika bra att avsluta diskussionen,vi får vänta o se om någon annan säger något.

385 Inlägg
29 september 2014
Trådstartare
#12
Så ni menar alltså att en teori kan vara att stagen jag satt på är något för långa och där med spänner dom för hårt vilket resulterar i att dom slits väldigt fort?

4 473 Inlägg
29 september 2014
#13
inte enligt mig,men finns andra som anser tvärtemot.

4 586 Inlägg
29 september 2014
#14
nu vet vi inte hur sänkt din bil är men vi säger att dom andra stagen kanske håller för 40mm sänkning

ifall du då sänker bilen 70-80mm så kommer såklart ej stagen att hålla.


385 Inlägg
30 september 2014
Trådstartare
#15
Skulle tippa på att den är sänkt runt 50mm fram.
Men hur som helst så funderar jag på att prova en uppsättning justerbara.  Tips på någon sida som säljer som håller vettig kvalité?
Ni som monterat dom med bilen på backen, hur har ni gått tillväga? Är ju inte jätte enkelt att komma åt.

...has left the building...
4 474 Inlägg
30 september 2014
#16
Hm...Så länge stagen inte tar i "oavsett hur man än kör" så är det ingen fara. Hur annan längd på stagen kan orsaka "spänningar" vet jag inte, så länge stagen är lika långa på båda sidorna...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

385 Inlägg
1 oktober 2014
Trådstartare
#17
Men någonting gör ju att dom slits ut snabbt.
Har haft en del rejäla budget saker på bilar i yngre dagar som aldrig har visat några såna här tendenser, så har svårt och tro att de beror på kvalitén på delarna.
Är lite svårt att felsöka så det bästa jag kommer på att göra nu är att prova en sats med justerbara stag.
Frågan är som sagt vart man kan köpa såna med vettig kvalité?
Finns ju en del på ebay, men de är av märket technix vilket jag gärna undviker..

4 586 Inlägg
1 oktober 2014
#18
kommer du åt stagen när bilen står på marken? Ska gå att vrida lite på dom ifall inte det går så slits dom väldigt hårt

Är en plastkula som glider runt går det för tungt så slits det såklart väldigt hårt.


385 Inlägg
1 oktober 2014
Trådstartare
#19
Ja de gör jag. Var ute för ett tag sen. Till min förvåning så hade undre fästet på höger sida lossnat!?
Hur är det möjligt? Är de sån spänning i dom?
Kände på stagen och dom kändes bättre än vad jag trodde. Övre fästet på var dock något slappare.
Provade köra en liten snabbis och lite klonkade de fortfarande, men såklart mycket mindre än innan :-)

279 Inlägg
2 oktober 2014
#20
zzr94092 skrev:
inte enligt mig,men finns andra som anser tvärtemot.

håller med här. du sänker ju inte bilen ojämt utan lika mycket på bäggesidor. hoppas jag. enda sättet att få högre belastning är om infästningspunkterna är olika höjd på dom olika sidorna på bilen. då det är enda ställer staget "sitter fast". har kört med kortare stag jag med men det var för att själva staget inte skulle ta i fasta delar på bilen som inte rör sig
Senast redigerat av Klevert (2 oktober 2014)



Sök