2256
Sök

Vad har ni för HTPC?

Administratör
11 911 Inlägg
4 december 2006
Trådstartare
Är lite sugen på att göra en gammal dator (AMD 64 3500+) till HTPC (eller rättare sagt, ta processorn och minnet och använda tillsammans med nya delar).

Har satt ihop ett litet paket med chassi (htpc-chassi), mATX-moderkort osv för strax över 3000kr bara.

Ska kopplas till en Panasonic PV60E 42" Plasma.

I vilket fall... vilka här har HTPC hemma och använder ni den ofta? Är det nått att ha alls eller är det bara flashigt smile
Senast redigerat av chrizz (4 december 2006)

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

4 571 Inlägg
4 december 2006
Största utgiften är ju Tvkortet(en) oftast om man har lite delar liggandes hemma.

Jag hade en HTPC ett tag men jag slaktade den och bestämde mig för att det fick bli en bildator stället.

Men det bäsigaste är oftast att hitta en fint chassi som alla delar passade i.
man vill ju gjärna ha ett långsmalt liggande chassi så det passar in med resten av boxarna och förstärkarna, men mina gamla delar var på tok för stora.

Jobbar dagligen med HTPC's på en support och jag börjar bli ganska skeptisk till att sälja dessa till "privatpersoner med bristande datorvana"

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
4 december 2006
Från en som hellre skitar ner sig i ett maskinrum än hånglar me datorer... va e HTPC?? smile

4 571 Inlägg
4 december 2006
turbotompa skrev:
Från en som hellre skitar ner sig i ett maskinrum än hånglar me datorer... va e HTPC?? smile

"Home Theater Personal Computer"wink

Mer info: http://en.wikipedia.org/wiki/HTPC

Administratör
11 911 Inlägg
4 december 2006
Trådstartare
turbotompa skrev:
Från en som hellre skitar ner sig i ett maskinrum än hånglar me datorer... va e HTPC?? =)

Kort och gott en dator man kopplar till TV:n och främst använder för att lyssna på musik, kolla på film, bilder, surfa kanske och liknande..... bekvämt från soffan. Det finns speciella program som ger dig snygga menyer med mera för att använda alltihop (som en dvd-meny ungefär, fast flashigare :)

Administratör
11 911 Inlägg
4 december 2006
Trådstartare
Izual skrev:
Största utgiften är ju Tvkortet(en) oftast om man har lite delar liggandes hemma.

Jag hade en HTPC ett tag men jag slaktade den och bestämde mig för att det fick bli en bildator stället.

Men det bäsigaste är oftast att hitta en fint chassi som alla delar passade i.
man vill ju gjärna ha ett långsmalt liggande chassi så det passar in med resten av boxarna och förstärkarna, men mina gamla delar var på tok för stora.

Jobbar dagligen med HTPC's på en support och jag börjar bli ganska skeptisk till att sälja dessa till "privatpersoner med bristande datorvana"

TV-kort hade jag tänkt vara utan faktiskt. vill främst ha det för att ... ja... vad f-n ska jag med det till egentligen? Bra fråga egentligen.... tongue

4 571 Inlägg
4 december 2006
chrizz skrev:
TV-kort hade jag tänkt vara utan faktiskt. vill främst ha det för att ... ja... vad f-n ska jag med det till egentligen? Bra fråga egentligen.... tongue

Det beror ju lite på vad för signal man kan (och vill) ta emot samt vad boxen(arna) har för utgångar.

Jag skippade tvkort jag med men de flesta behöver detta eftersom digitalboxar oftast bara har scart eller antensladd att koppla vidare med.

Jag kör min speldator nu som HTPC Fixade en hyffsat lång DVI kabel samt en liten fjärrstyrd box man man switcha mellan headset och mitt 5.1 ljud.

Living in the fastlane
2 616 Inlägg
4 december 2006
3500+ låter ju väldigt gammalt tongue

iallafall så har jag inte byggt min htpc än men det som ska bli en htpc är en p4 1.8ghz 80gb disk och 512mb ram det är grunden tongue har inte skaffat resten av delarna smile måste få hem tvn först smile

Administratör
11 911 Inlägg
4 december 2006
Trådstartare
dusty skrev:
3500+ låter ju väldigt gammalt tongue

iallafall så har jag inte byggt min htpc än men det som ska bli en htpc är en p4 1.8ghz 80gb disk och 512mb ram det är grunden tongue har inte skaffat resten av delarna smile måste få hem tvn först smile

Gammal som i att den inte är den färskaste datorn i hushållet. Datorn som sådan duger ju bra smile

vorsprung durch teknik
886 Inlägg
4 december 2006
Denna HTPC kommer hem till mig nu i veckan (förhoppningsvis)

- XFX GeForce 7900GS eXTreme
- 2st Seagate Barracuda ST3320620AS 7200.10 320GB 7200rpm 16MB cache SATA2   
- Origenae DIGN HV5 Silver HTPC CASE ATX (mATX PSU) without PSU   
- Cooler Master Extreme Power 500W PSU ATX 2.0   
- Intel Core 2 Duo E6600 2.40GHz 4MB(2+2)   
- Asus P5B Deluxe/WiFi-AP iP965
- 2st Corsair XMS2-5400 TWIN2X1024-5400C4 2x512MB (tot. 1GB) DDR2 PC2-5400 4-4-4-12 667MHz with Heatsink   

Kommer att köras med welltonway sen smile http://www.welltonway.com/swedish/

Hoppas nu att man kan köra 1080p HDTV flytande
Senast redigerat av laazy (4 december 2006)

Administratör
11 911 Inlägg
4 december 2006
Trådstartare
laazy skrev:

- 2st Corsair XMS2-5400 TWIN2X1024-5400C4 2x512MB (tot. 1GB) DDR2 PC2-5400 4-4-4-12 667MHz with Heatsink   

Vad ska du använda den till då? Spela? Låter som kraftigt overkill för att se på film med smile

vorsprung durch teknik
886 Inlägg
4 december 2006
chrizz skrev:
laazy skrev:

Vad ska du använda den till då? Spela? Låter som kraftigt overkill för att se på film med smile

Ska mest användas att titta på film på, vill även kunna se på filmer/tv-serier i HDTV upplösning och det krävs en hel del av datorn för det.

4 571 Inlägg
4 december 2006
Se film i hd upplösning gör jag med min bildator tongue
Den har ett gforce2mx samt 256 i ram wink

vorsprung durch teknik
886 Inlägg
4 december 2006
Izual skrev:
Se film i hd upplösning gör jag med min bildator tongue
Den har ett gforce2mx samt 256 i ram wink

Hehe jasså?, Precis så min p4 3.2 ghz med 2 gigg i ram och 7900gtx pallar med 1080p typ big_smile

Datornörd
123 Inlägg
4 december 2006
Jag chippade min Xbox, slängde i en större hdd och använder den som HTPC. Fungerar finfint.

lundwall
4 december 2006
Håller med Phalle där faktiskt.

Köpte precis en färdigchippad Xbox och kör med optiskt ljud + scart ut. För samma funktionalitet och kompatibilitet (framförallt video-strömmen och DTS-ljudet) som hade kostat 8500kr för en HTPC får jag här istället för 1600 (+200 för optisk sladd). Jag tittar på allt, tv-serier, dvdr, xvid, streamad direkt ur rarfilerna på filservern. Ska slänga i en större disk nu med, så jag slipper bränna ut spelen smile

Fisketokig
2 997 Inlägg
4 december 2006
Har ett tredje alternativ så som jag har det hemma.

Har som HTPC en vanlig dator, tänkte på riktigt HTPC-chassi men hade redan ett komplett som jag trivs med. Den skämmer inte TV-platsen precis...

http://images.tigerdirect.com/SKUimages/medium/T925-4004.jpg
3500+
2GB
6800UGS
Mycket utrymme

Sen har jag en Dreambox 500T:
http://www.bani.se/cs2/dm500T.jpg
Fristående nätverksbox som tar in allt från boxerutbudet.
Har Optisk ut till hemmabion och kopplad till TV via scart och till nätverket via nätverkskabel.

http://www.invertoforum.co.uk/harmony/H885incradlesm.jpg
Logitech Harmony 885

Fjärrkontroll som styr ALLT och då menar jag ALLT.
TV, dator, hemmabio, dimmar spotlights i taket och sköter luftkonditionering och fläktar i huset.

Sen Bluetooth till datorn och kan styra allt med telefon också inom hela huset. Bläddra bilder, bläddra musik, byta kanaler och justera volym mm mm...

Det som skiljer detta är att jag har 2-delat mellan box och dator men det funkar kanon med Harmonykontrollen.

Datorn är mountad i boxen så allt kan spelas in och upp ifrån den sen funkar datorn som vanligt och där ligger redan all film/musik/inspelningar...

http://www.ifreekeyboard.com/GKM700-1.jpg
Kombinerat tbord och mus i samma. Enkelt och smidigt. Bordet är inte större än att det får plats i knät. ca 30cm.

Det som skiljer detta mot andras är att jag har dreamboxen isf tv-kort i datorn.

Smaksak vad som funkar bäst men jag har redan hittat det bästa för mig smile

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

Fisketokig
2 997 Inlägg
4 december 2006
lundwall skrev:
Håller med Phalle där faktiskt.

Köpte precis en färdigchippad Xbox och kör med optiskt ljud + scart ut. För samma funktionalitet och kompatibilitet (framförallt video-strömmen och DTS-ljudet) som hade kostat 8500kr för en HTPC får jag här istället för 1600 (+200 för optisk sladd). Jag tittar på allt, tv-serier, dvdr, xvid, streamad direkt ur rarfilerna på filservern. Ska slänga i en större disk nu med, så jag slipper bränna ut spelen smile

Det är väldigt prisvärt och att utöka detta med just en dreambox för att få in kanalinspelning och uppspelning är yttligare en bra lösning.

För en komplett utrustning med xbox och dreambox och kablar så hamnar vi under 4000:- och klarar allt kul...

Bränna ut spel lundwall? du har väl inte tankat ner? Jag trodde du var guds bästa barn här smile

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

Administratör
11 911 Inlägg
4 december 2006
Trådstartare
Antec FUSION Media Center Case 430W Micro-ATX v2.0
http://www.nokytech.net/images/news/antec/Fusion_antec.jpg

iOne Scorpius P20 Wireless Keyboard, svenskt
http://www.jfbdtp.com/Qtronix/p20.jpg

Asus A8V-MX VIA K8M800 2DDR-DIMM 2PCI 1PCIe AGP SATA Raid Audio VGA LAN Socket939 mATX
https://www.datorbutiken.com/home/Images/Products/Large/ASA8V-MX.jpg

AMD Athlon 64 3500+

2gb ram

ATI Radeon 9800 pro 256MB.

Det borde fixa hdtv utan problem hoppas jag.... det blir inte så fasligt dyrt heller då jag redan har CPU och minnen. Chassit kostar 1700 inkl nätagg. Moderkortet är billigt och även tangentbordet. Total kostnad under 3000kr.

Jag velar och velar, men vi får se. Kanske lägger order på ovanstående snart. Vad tror ni om grejerna? Borde ju funka som skaplig htpc hoppas jag.

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
5 december 2006
min farssa har htcpc hemma hos sig och han använder den hela tiden till allt.. jag har själv funderat många gånger på att fixa de.. men väntar nog tills man flyttar hemmifrån ganska bekävtm att sitta i soffan o slappa.. tycker det är komplicerat att hitta sköna ställningar vid ett dator bord..

Bmw osv..

Sök