3391
Sök

Köpråd : Audi A3, Golf, BMW 1XX, Volvo V50/S40

92 Inlägg
8 oktober 2014
Trådstartare
Är ute efter en ny bil i storleksklassen Audi A3, Golf, BMW 1XX, Volvo V50/S40.

Pris : 100,000 kr +.
Diesel.

Vilken årsmodell skall man se uppför? Tex barnsjukdomar, allmänna fel, dyr service mm.

Hur är det med dieselvärmare för tyskarna? Är det tillval?

Alla tips välkomnas!
Senast redigerat av TurboPlus (8 oktober 2014)

92 Inlägg
10 oktober 2014
Trådstartare
Är det fel bilar att fråga råd om på detta forum?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
10 oktober 2014
Nej det är tvärt om populära modeller här men ibland är det lite dött, gör du en sökning hittar du däremot mycket att läsa för samma frågeställning har varit uppe vid flera tillfällen tidigare. Vilken modell man föredrar är subjektivt men i fallet Volvo hade jag hellre kikat på en lite större modell för jag upplever inte att S40/V50 är lika rejäla, helst hade jag suttit i en BMW men ettan är populär och ligger högt i pris vilket gör 3-serie E9x mer prisvärd.

Jag har alltid trivts bra i BMW och kan rekommendera dem starkt men om du provkör en 120d och en 325d tycker jag att en trea med dieselsexa är mer praktisk, mer bekväm, lika trevlig längs vägen men har en motor som spelar i en helt annan liga. Den är lite dyrare i drift med en i praktiken marginellt högre förbrukning (7-8cl/mil ca) samt lite högre kostnader för skatt (+1500:- ca?) och service men är värd det. Om det krävs hade jag varit beredd att gå upp något i ålder och mätarställning för en bil med sexa och rätt utrustning.

Om inte så är samlingen småbilar från VAG via Volvo till BMW inte några dåliga köp i sig, lycka till med köpet!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

237 Inlägg
11 oktober 2014
Jag och min tjej hade en a3 år 2006 i 4år som jag precis har sålt. 4år och mkt pålitig bil måste jag säga var en bensinare men har bara hört bra om dieseln samt av dom alternativen som du skriver har A3 bäst andrahandsvärde mvhRiccardo

6 662 Inlägg
11 oktober 2014
Var för sträckor kör du? Mycket stads eller landsväg?

1.6 diesel motorn i S40/V50 gillar inte stadskörning.

De/Dem

14 Inlägg
12 oktober 2014
Skulle villja veta vad ni som kört audi a3 och / Audi a3 sportback 1,6 tycker om den bilen?

Vi behöver en mindre extrabil och har fastnat för audi a3 modellen som kom 2004-2007.

90% av alla -04-07 som gått endast 10-15t mil har haft mellan 5-10 ägare. Varför har de bilarna haft så många ägare? är de dåliga? går de sönder? är de dyra saker o fixa ? vad ska man kolla mera
om man köper den begagnad av en privat person !? vad kostar dom olika servicarna? och vilka Mil intervaller har audi oftast !? tackar för svar mvh

237 Inlägg
12 oktober 2014
Våran va 06a och vi hade den i 4år och det va bara en ägare innan mig. Det va en 2,0fsi i stort sett samma som 1,6fsi lite mer häst bara. Jag och mitt ex va mkt nöjd med den bilen och vi körde 7000mil med bilen. Hade gått 14500mil när jag sålde den i förra veckan. Däremot så serva jag den vart 1000-1500mil ger inte mkt för dom långa serviceintervallerna samt longlifeolja! Med vänlig hälsning

Sök