Nej det är tvärt om populära modeller här men ibland är det lite dött, gör du en sökning hittar du däremot mycket att läsa för samma frågeställning har varit uppe vid flera tillfällen tidigare. Vilken modell man föredrar är subjektivt men i fallet Volvo hade jag hellre kikat på en lite större modell för jag upplever inte att S40/V50 är lika rejäla, helst hade jag suttit i en BMW men ettan är populär och ligger högt i pris vilket gör 3-serie E9x mer prisvärd.
Jag har alltid trivts bra i BMW och kan rekommendera dem starkt men om du provkör en 120d och en 325d tycker jag att en trea med dieselsexa är mer praktisk, mer bekväm, lika trevlig längs vägen men har en motor som spelar i en helt annan liga. Den är lite dyrare i drift med en i praktiken marginellt högre förbrukning (7-8cl/mil ca) samt lite högre kostnader för skatt (+1500:- ca?) och service men är värd det. Om det krävs hade jag varit beredd att gå upp något i ålder och mätarställning för en bil med sexa och rätt utrustning.
Om inte så är samlingen småbilar från VAG via Volvo till BMW inte några dåliga köp i sig, lycka till med köpet!
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.